יום חמישי, 7 באוגוסט 2014

שלג בחולות




שלג בחולות


מאת: יצחק רובין

הוצאת פרדס

* * * * * *  
(377 עמודים, 79 ₪)

שנת 1950, השנה בה ירד השלג הגדול ברחבי ישראל, היא גם השנה בה נולד בשכונת עולים, שכוחת אל, חיים רוטשטיין — כוכב סיטקום, סטנדאפיסט וחקיין ניו יורקי.
בהיותו בן שלוש עשרה, היגרו הוריו (זו הפעם השנייה), יחד עם משפחות נוספות, לניו יורק, בשל המיתון הכלכלי של שנות השישים.
המשפחה מתיישבת בחצר אדמו"ר ניצול שואה מהונגריה. צעירי שכונתו הישנה המגיעים לניו יורק להגשים את "החלום האמריקאי", מקימים שכונה חדשה ותוססת בברוקלין ובלואר איסט סייד- קהילה חדשה של מהגרים כשהדבק המחבר ביניהם, ממש כמו הוריהם- הוא השייכות למקום המוצא: אלא שהפעם מקום המוצא החדש היא השכונה בישראל. שחקנים סופרים, בונדיסטים וציונים, סוחרים, נוכלים, אנשי מאפיה, אדמו"רים וחסידיהם - מתערבבים בקורות חייו הסוערים ל חיים רוטשטיין.
הגיבור, שמשפחתו מתרסקת וחבריו מהשכונה מסתבכים עם החוק, מורד באדמו"ר, נוטש את חצרו,  ולאחר אירועים פתלתלים מצליח להפוך לקומיקאי מזהיר המיטיב לבטא את עולמם של מהגרים מארצות שונות.  הוא מופיע עם וודי אלן, מל ברוקס סיד סזאר ובוב דילן, בהרי הקטסקיל מקום הנופש של היהודים. עד מהרה הוא הופך לכוכב טלוויזיה מפורסם. אבל גם כאן הכזיב החלום.
לקראת סוף המילניום השני הוא חוזר בנסיבות מפתיעות לשכונת ילדותו בישראל. תוך כדי מסעו בשבילי השכונה, הוא משחזר לפרטי פרטים את קורותיהם המופלאים של גיבורי ילדותו (ניצולי שואה, עולים מלוב, תימן ומרוקו), מארצות מוצאם בהגיעם חסרי כל כמהגרים לשכונה הצפופה. זרים מעדות שונות יצרו כעוף החול חיים חדשים,  התחברו זה לזה מכוח החיים, ואף נרקמו ביניהם אהבות בלתי אפשריות.
כל אלה מעוררים את כמיהתו של הגיבור אל רגעי הקסם, אל הפשטות והתום של שנות ילדותו שהתנפצו עת היגרה משפחתו לאמריקה.
במהלך מסעו הוא מגלה סודות כמוסים ונוראים בחייו ובחייהם של אנשי שכונתו. הוא מחפש  חלום אבוד ומוצא אותו בחצות הלילה האחרון של המילניום,  31.12.1999. 

גיבורי הספר הם "הלא נספרים" בכרוניקה של המיתוס והחוויה הישראלית הצברית. גיבורים נשכחים בכור ההיתוך של אנשי העלייה ההמונית בתחילת שנות ה-50.

יצחק רובין יליד קריית ים, שחי גם בארה"ב, בן לניצולי שואה, משלב בספר אלמנטים ביוגרפיים עם מחקר מקיף על תולדות העליות ההמוניות והירידה הגדולה לאמריקה וחיי היהודים והישראלים בניו- יורק של שנות ה-50-60. רובין כתב את ספרו בהשראת השכונה בה נולד וגדל על קיבוץ הגלויות שבה.
רובין מוסמך לקולנוע מאוניברסיטת ויסקונסין, במאי סרטים מוערך ומרצה לקולנוע באקדמיה, סופר ופעיל חברתי שהתפרסם בעיקר בזכות סרטיו הדוקומנטריים, (כ-40 במספר), אשר זכו לשבחים. סרטיו העלילתיים "שקרים לבנים" ו"תמונה קבוצתית עם אישה" הוקרנו בבתי קולנוע, בטלוויזיה ובפסטיבלים רבים ברחבי העולם. טרילוגיה משפטית בנושא חפות מורשעים, שודרה בטלוויזיה ועוררה הדים בציבוריות הישראלית. היא נלמדת כביבליוגרפיה חובה בפקולטות למשפטים

זהו ספר הפרוזה השני שלו, עליו עבד כ-5 שנים, לאחר "ההיפוכונדר" (ספריית פועלים 1993). בנוסף פרסם גם ספר עיון, "המדריך למשחק מול מצלמה עם זוכי אוסקר" (הוצאת גוונים 2013), המשמש כספר לימוד במחלקות לקולנוע.

התרשמותי: ספר כתוב טוב. אהבתי את החלק השני במיוחד, החלק העוסק בתקופה הזכורה לי מילדותי, אבל גם שאר הפרקים כותבים באופן מזמין, וקצת קשה להרפות. גיבורי הסיפור הם העולים של השנים הראשונות לאחר קום המדינה, אשר הגיעו מארצות המזרח והמערב, ומהם שואב המחבר את ההשראה לספר.

למרות ארצות המוצא הנבדלות זו מזו, מוצא יצחק רובין את המשותף בין משפחות העולים, אם כי מתוך נקודת מבט של אותם הימים, של היותו ילד בשכונת עולים שלימים הפכה להיקרא קריית ים. קראתי ראיון שנעשה עם המחבר והוא מעיד  (ציטוט מדבריו) "מכיוון שכתבתי ספר תקופתי היה לי חשוב מאוד להיות אותנטי. יכולתי להמציא שמות ומקומות ולכתוב דברים שאין להם בסיס במציאות אבל היות שנתתי כבוד לתקופה ולאנשים הרגשתי שאסור לי לשקר או לחפף. הרבה שמות ודמויות מבוססים על סיפורים אמיתיים ששמעתי, אם זה מזיכרון שסיפרו ניצולי שואה, ואם אלה דברים שקראתי במקומות אחרים. תוך כדי הפשפוש בהיסטוריה גיליתי דברים מדהימים בעוצמה הדרמטית שלהם. שהמציאות באמת עולה על כל דמיון".  זה מה שמאד יפה בספר הזה ומרגש לא רק מי שגדל באותה תקופה כמוני, ונדמה כאילו המחבר מספר גם על ילדותי שלי, אלא כל מי שמעוניין "להציץ" לתקופה בה גדלו ילדי דור "כור ההיתוך". ספר מצויין !!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה