יום ראשון, 17 באוגוסט 2014

אל העצמי

אל העצמי

תהליכי אינדיבידואציה ומעברי חיים

בעריכת דבורה נוב וברוך כהנא

604 עמודים, ירושלים 2014, כריכה קלה;

סדרת "נשמה" – פסיכולוגיה יהודית.

על הספר:
תרבויות, הוגים ומטפלים חצבו במשך הדורות דרכים רבות ומגוונות להתהוות האדם והתפתחותו, מתוך ניסיון לחקור את התהליכים וההתמודדויות בתוכנו ומסביבנו בדרכנו להיות אנו עצמנו.
ספר זה בא להתמודד עם שאלה קיומית זו החוצה תרבויות, דתות ומגזרים. הוא חושף את ריבוי פניו של האדם בן-דורנו המחפש את דרכו האותנטית להיות ולהתהוות, לקראת חיים אנושיים מלאים.

בספר אל העצמי מתמודדת קבוצת כותבים מגוונת וייחודית עם שאלת היצירה העצמית ותהליך האינדיבידואציה כמסע אישי והיסטורי/תרבותי. אנשי רוח והגות, טיפול ואמנות, מביאים מעולמם הפנימי, ממחקריהם ומניסיונם, כל אחד בדרכו וממהלך חייו. ובין אלה, עולם המחשבה היהודי מעניק אוצרות רבי-ערך לשאלה קיומית זו.

מגוונים שונים אלה נוצר ויטראז' מאיר ומרתק של נתיבים, המשליכים אור ומרמזים לקוראם על הצפוי לו בדרכו האישית אל מחוז החפץ הנעלם ... הוא עצמו.
הספר פורס בפני הקורא מגוון רחב של גישות שונות לנושא היצירה העצמית ותהליך האינדיבידואציה כמסע אישי והיסטורי/תרבותי.

מושג העצמי מארגן את כל הידע הקשור לנו, כלומר, כל מה שאנחנו יודעים על עצמנו וכל מה שהפנמנו עם השנים, מתוך ההתרחשויות סביבנו, מתוך התגובות והמשוב שקיבלנו מהחברה ומהניסיון שצברנו עם השנים מהחוויות שחווינו. למעשה זוהי תפישת הזהות שלנו.

מקורות תפיסת העצמי/ הידע העצמי
אנשים בונים את תפיסת העצמי שלהם במידה רבה באותו האופן שבו הם בונים את ההתרשמות שלהם לגבי אחרים- על ידי שימוש בצורות אינפורמציה ותהליכי פרשנות דומים. לעיתים קרובות אנשים מסיקים לגבי עצמם מההתנהגות, התחושות והמחשבות שלהם ותגובותיהם של אחרים אליהם. כמו כן, אנשים משווים את עצמם לאחרים כדי ללמוד מה המאפיינים המייחדים אותם מאחרים. תפיסת העצמי היא סכמה של כל האמונות של האדם לגבי האיכויות שלו. אנו מלקטים את הידע העצמי שלנו מתוך פרשנותנו להרבה פיסות אינפורמציה שונות לאורך זמן. הספר מספק הסברים לגבי תהליכי ההתהוות של האינדיבידואציה (אבי באומן), על המסע הפנימי-רוחני ומסעו של הפרט בתהליך האינדיבידואציה, 
בפסיכותרפיה אנתרופוסופית (דני אמן).

עורכי הספר; דבורה נוב, פסיכותרפיסטית המשלב טיפול בגוף ונפש, וד"ר ברוך כהנא, פסיכולוג קליני יונגיאני, וסביבם אנשי רוח נוספים, מרביתם מהתחום הטיפולי ובעלי ניסיון, חלקם באים מעולם המסורת היהודית, ומהמיזוג הזה ניתן למצוא בספר. מאז הופעת הפסיכולוגיה עלתה השאלה לגבי שילוב הרוחני בטיפול הנפשי, רבות משאלות אלו נענות בעיקר מן ההיבט הנפשי. אולם, כוליות המטופל, ובפרט עולם הרוח שלו לא מקבלים בהכרח ביטוי בתפיסות פסיכולוגיות אלו. במקביל, בימינו, אנשים רבים פונים אל תרגולים ושיטות רוחניות בחיפוש אחר מזור למצוקותיהם הנפשיות והפיזיות. המטפל הנפשי בן זמננו, המעוניין לתת מענה שלם למטופליו, ניצב, אם כן, בפני אתגר חדש: שילוב ההיבט הרוחני בטיפול הפסיכולוגי. בספר זה ההתייחסות מתמקדת בהתפתחות האינדיבידואציה של הפרט, שלפי יונג, אם זו תתפתח באופן תקין, האדם יגיע לשילוב בין המרכיבים המנוגדים באישיותו. המרכיבים המנוגדים יכולים להיות מודעים וגם לא מודעים. הנטייה הגרעינית של האדם הוא לעשות אינטגרציה בין המרכיבים. למשל, אצל הגבר מדובר ב-2 מרכיבים: האחד הוא ביטוי של ארכיטיפ של המסכה הגברית אותה הוא מציג כלפי חוץ, והשני הוא של האנימה הגברית, זהו החלק המעודן (הנשי) אצל הגבר. "המשימה" של האינדיווידואציה היא להגיע לשילוב בין הביטוי של הפרסונה ושל האנימה 
      .(למשל משבר אמצע החיים של הגבר)

כבוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה, הקריאה הייתה "נוחה" לי, שפת הכתוב לא הייתה זרה, כמו גם 
המושגים ושמות החוקרים. הספר יכול לעניין גם מי שלא למד פסיכולוגיה או אינו מהתחום, אך אני מניחה שאולי הוא יהיה זקוק לפרוש המושגים, ואני הייתי מצפה שבסר שאינו מיועד רק לקוראים מהתחום המקצועי, שיהיה מילון מונחים. אך גם הקורא שאינו מהתחום ושלא למד פסיכולוגיה יכול ללמוד מהעומק המצוי בספר על הדרך בה מתפתחת האישיות ומגיעה אל הגרעין ב"עצמי" של כל אחד מאתנו

על הכותבים (חלקי):

דני אמן: יועץ ביוגרפי, מורה לאנתרופוסופיה, מייסד ביה"ס ליועצים ביוגרפיים בירושלים.
ד"ר אבי באומן: פסיכולוג קליני בכיר ואנליטיקאי יונגיאני. מגלה עניין מרכזי בהתפתחות הנפש והאישיות לאורך החיים.
פרופ' איתן בכר: פרופסור לפסיכולוגיה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. פסיכולוג ראשי בבתי  החולים האוניברסיטאיים הדסה בירושלים.
ברוך ברנר: בוגר הסטודיו למשחק ניסן נתיב. במאי, שחקן וזמר. מלמד שנים רבות בבית המדרש קולות ובסטודיו למשחק ניסן נתיב.
פרופ' יעקב גולומב: פרופסור מן המניין באוניברסיטה העברית בירושלים ומופקד על הקתדרה לפילוסופיה ע"ש אחד העם.
חן חלמיש: בוגר ישיבת מרכז הרב. שימש שנים רבות כר"מ בישיבת ההסדר בית אורות שבהר הזיתים, וכיום ראש בית המדרש לתורה ולחינוך בישיבת חורב בירושלים.
ד"ר אביעזר כהן: מלמד מחשבת ישראל בדגש על ההגות החסידית במכללת הרצוג, בבית המדרש לנשים שבמגדל עז ובעוד מגוון בתי מדרש בארץ ובחו"ל.
ד"ר ברוך כהנא: פסיכולוג קליני, אנליטיקאי יונגיאני, מלמד במרכז רוטנברג לפסיכולוגיה יהודית, במכללת הרצוג ובאוניברסיטה העברית.
מתי ליבליך: ממרכזי התכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס באוניברסיטת בר אילן ואחת העורכות של הרבעון לפסיכולוגיה ממזרח ומערב.
ד"ר זוהר מאור: מרצה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בר אילן ובמכללת הרצוג.
ד"ר אליעזר מלכיאל: מלמד פילוסופיה באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטה העברית.
דבורה נוב: תרפיסטית אינטגרטיבית המשלבת טיפול גוף, נפש, רוח, יצירה וטבע. עוסקת בטיפול ובהכשרת מטפלים בפסיכותרפיה הוליסטית וחסידות, ובתרפיה בתנועה ובשילוב אמנויות. מרצה למחשבת ישראל, מתכננת פרמקלצ'ר ומנחה סדנאות במגוון תחומים.
רות נצר: פסיכולוגית קלינית, אנליטיקאית יונגיאנית ומדריכה בכירה. מלמדת במכללת סמינר הקיבוצים ובהכשרות היונגיאניות למיניהן בארץ.  אמנית חוקרת ספרות ומשוררת.
פרופ' חביבה פדיה: משוררת, סופרת ומבקרת תרבות, משמשת כפרופסור מן המניין במחלקה להיסטוריה של עם ישראל, באוניברסיטת בן גוריון בנגב וראש מרכז אליישר לחקר יהדות ספרד והמזרח.
ד"ר אסתר פלד: מחברת הספרים פסיכואנליזה ובודהיזם – על היכולת האנושית לדעת (רסלינג 2005), להרבות טוב בעולם (רסלינג 2008), לאורה הצח של המציאות (בבל 2012).
דניאל שליט: ד"ר למוסיקה ולפילוסופיה. כותב ומרצה על היחסים בין היהדות והתרבות המערבית.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה