יום שני, 4 באוגוסט 2014

גלגולים


גלגולים



מאת: משה שלם

עורכת: הלנה מגד-טלמור

הוצאת גוונים
* * * * * *  
(207 עמודים, 60 ₪)


רחל, נערה הגדלה במציאות הישראלית המורכבת, נולדה לאם פליטת שואה ולאב שנפל בקרב לפני לידתה. כבר בהיותה בת חמש וחצי, ילדה נבונה וסקרנית, היא נחושה להכיר את אביה, יפתח, שמעולם לא פגשה. בתוך מערכת היחסים המורכבת בינה לבין ליאורה, אמה, נפרשת והולכת דמותו של האב ובד בבד משתקפת דמותה של מדינת ישראל.

רחל עוברת מסע, דרך סיפורה של ליאורה מימי השואה, קשיי העליה לארץ, מאבק ההישרדות של החיים בישראל ומותו של אביה. במהלך מסעה היא פוגשת באורי, נער בן גילה והשניים מתאהבים. עם התהדקות החברות ביניהם, מרגישה רחל כי משהו עמוק וקדום מהדהד בחיבור של שניהם וטובע בהם עבר ועתיד משותף - עד שדבר מה גדול משניהם מפר את האיזון ומטביע חותם בנפשם.

אורי, שמתווה חייו משתנה ללא היכר בעקבות האירוע המחולל, מגייס תעצומות נפש ואוסף את עצמו כדי להמשיך ולחיות חיים שיש בהם תקווה, הגשמה עצמית וסגירת מעגלים. הספר מגולל את סיפורו של אורי עד לנקודת הסגירה של מעגלים נפשיים והיסטוריים.

"גלגולים" הוא סיפורן של נפשות הנכרכות זו בזו בעבותות המוות והחיים, שנסיבות קיומן ואופן התגלגלותן פנימה והחוצה בעולם הזה, נשזרות באופן היסטורי גם בתולדותיו של העם היהודי במדינתו.

זהו ספרו הראשון של משה שלם, (35), כלכלן בכיר במשרד האוצר, מזה למעלה מ-8 וחצי שנים. בין היתר הופקד שלם על גיבוש וניהול תקציבי מדינה, והיה שותף לרפורמות המשמעותיות ביותר שנעשו בשנים האחרונות בעולמות התקשורת, הסביבה והבריאות. כיום הוא משמש כסגן מנהל רשות החברות הממשלתיות.


2 תגובות:

  1. ואוו. סיפור שובה לב. סיפור על אנשים, על ישראליות, על החיים כאן. סיפור על אהבה גדולה ותמימה אבל גם מורכבת ולא תמיד קלה, על הקמת מדינה וחברה במקום לא פחות ממשוגע. באופן אישי, גיליתי במהלך הקריאה שוב שוב את רגשותיי שלי, את לבטיי ואת מחשבותיי וגם את של קרוביי. ניכר כי הספר מתבסס על תחקיר מעמיק אבל נכתב ממעמקי הנשמה. יש בספר כל כך הרבה רבדים, כך שבסופו של דבר הוא מספר את הסיפור של כולנו. קצת מקנאת במי שעוד לא קרא..

    השבמחק
  2. ספר מעולה, לא יכולתי להניח אותו בצד גם בימים עמוסים. ממליץ בחום !!!!! משלב בתוכו שזירה מעניינת של הסיפור האישי של הדמויות יחד עם הסיפור ההיסטורי של מדינת ישראל. התחברתי לדמויות השונות במסען, בכיתי, צחקתי ואהבתי. מחכה כבר לספר הבא של סופר מצויין :).

    השבמחק