יום שני, 4 באוגוסט 2014

אספרסו קצר

ספר חדש: "אספרסו, קצר"



מאת שפי שפס

האושר בא במנות קטנות


הספר "אספרסו, קצר" מאת שפי שפס, בהוצאת הספרים 'אופיר ביכורים', הוא אוסף של  שישה עשר סיפורים אנושיים, מסופרים בחמלה, מלווים בבת-שְׂחוֹק ומתובלים בהומור. כי אפשר למות בלי הומור, אך קשה לחיות בלעדיו. שישה עשר סיפורים קצרים, על אנשים: צעירים המנסים לצמוח, ולא תמיד מצליחים לפרוח; מבוגרים, שלא איבדו את תקוות העבר; מציאות עגומה של גמד, שחייו הקצרים ריקים מתוכן ויש בהם רק סבל אישי; זמר נשמה: רגעי אושר של זמר אוטיסט; חיבור בלתי אפשרי בין דתיה מבני ברק וחילוני מפרדס כץ; סיפור אהבה בשדרות רוטשילד, ומסע של חיפוש עצמי באנטרקטיקה; אנשי הצפרדע – אנשי הדממה: חיים שמתחילים במי השפיר ומסתיימים במצולות הים; וגם כלבים מדברים (פני הדור כפני הכלב) ודגים מונוגמיים (נס הדגים), שמלמדים אותנו פרק בזוגיות. בקיצור: "אספרסו, קצר". מרוכז, כהה, ארומטי. שותים אותו בלגימה אחת, אך טעמו המריר-עמוק ממשיך לעקצץ את הלשון זמן רב. גם אם יש נגיעות של ביוגרפיה אישית בתוך הסיפורים, הסיפור תמיד מביא את הדברים למקומות מאד מרוחקים מן האמת הביוגראפית. הסיפורים אמנם מתרחשים בהוויה ישראלית, אך רבים מהם עוסקים בנושאים אנושיים אוניברסליים.

שפי שפס (65) נשוי, אב ל- 3 וסב ל- 7, תושב כפר סבא, הוא בעל תואר ראשון בספרות עברית ומומחה בכיר בפסיכולוגיה קלינית. עוסק בטיפול נפשי וביעוץ ארגוני. שירת כפסיכולוג בצה"ל בשורה של תפקידים בכירים בהם הפסיכולוג הראשי של אמ"ן. עסק, בין השאר, בטיפול בארצות הברית בנפגעי הלם קרב כרוניים של צבא ארה"ב ממלחמת וייטנאם והביא איתו ארצה תובנות חשובות על הפעלת חיילים מול אוכלוסייה אזרחית שרלוונטיות לפעילות צה"ל בשטחים. היה בעלים ומנכ"ל של מכון קינן-שפי לפסיכולוגיה תעסוקתית. פרסם עשרות מאמרים, בעיקר בתחום הפסיכולוגיה הארגונית. "אספרסו, קצר" הוא ספר הפרוזה הראשון שלו אחרי ספר ילדים "גשם מקומי" (הוצאה עצמית) וספר שירים "מצב הכן" (הוצאת מנדלי מוכר ספרים).   

"תמיד הייתי איש של ספר", מספר שפי שפס.  "בראשית דרכי קיבלתי תואר ראשון בספרות עברית ובפסיכולוגיה מאוניברסיטת ת"א ובחרתי לעשות קריירה בפסיכולוגיה. פרסמתי מאמרים מקצועיים בתחום הפסיכולוגיה הקלינית והארגונית, אך לכתיבה הספרותית הגעתי לפני כשנתיים. את 16 הסיפורים הקצרים של 'אספרסו, קצר' כתבתי תוך כשנה. אין אלה סיפורים אוטוביוגרפיים ולא תיאורי מקרה של מטופלים, אלא בדיון ספרותי . מאד התאימה לי מסגרת הסיפור הקצר".

שפי שפס מספר, כי "הטריגר לכתיבת הסיפור הראשון, שנקרא כמו שם הספר כולו, היה תחרות הסיפור הקצר של עיתון 'הארץ'. אמרתי לעצמי: אתם רוצים סיפור קצר? אתן לכם סיפור קצר לא רק מבחינת כמות המילים, אלא המוטו וכל מרכיב בו יהיה קצר: סיפור על איש קצר – גמד, שחייו הקצרים ריקים מתוכן ויש בהם רק סבל אישי, ששנתו בלילה קצרה והוא מתכסה בשמיכה קטנה וקצרה ממנה מבצבצות רגליו הקצרות, שהסוכך על חלונו קצר מידי ולכן הוא מתעורר עם אור ראשון, ועוד ועוד. גם שיאו של הסיפור מתרחש בבית קפה כשהברמן שואל אותו אם הוא רוצה אספרסו קצר או ארוך. כל תסכולו המתמשך של קורץ  - זה שמו של הגמד (קורץ בגרמנית – קצר), פורץ החוצה והוא יורה בברמן באקדח קצר קנה, אותו רכש כדי לשים קץ לחייו שלו. למרות שהסיפור קשה, השתדלתי מאד לא להיות שיפוטי אלא מאד אמפטי לחייו האומללים של הגמד.

"מכאן פרץ הסכר. אני מניח שהוא קשור גם למחלת הסרטן שלי והתחושה שיש לי צורך לכתוב סיפורים קצרים, כי הז'אנר אהוב עליי ודורש זיקוק מדויק של העלילה והדמויות. ואולי גם תוחלת החיים שהתקצרה קשורה לעניין.  הסיפורים זרמו בקצב מהיר ביותר. תוך שנה כתבתי 16 סיפורים קצרים, כולם פרי הדמיון (ולא תיאורי מקרה של מטופלים בקליניקה). הקצב המהיר נבע מן הסיבה שהסיפורים ישבו מוכנים בתוך ראשי, מבחינת סיפור העלילה והדמויות וכל מה שנותר לי זה להתמודד עם המילים.

במקביל לספר הפרוזה 'אספרסו, קצר', הוציא בימים אלה שפי שפס את ספר שיריו הראשון "מצב הכן", בהוצאת "מנדלי מוכר ספרים", העוסק במצבי החיים המאפיינים את הקיום האנושי: אהבה, התאהבות, פרידה, געגוע, סבל ואושר, בריאות וחולי, יחסים בין-אישיים, יצירה ומוות. דרך השירים נבחנים מצבי חיים אלה מזוויות חדשות ומפתיעות, לעיתים בציניות, אך לרוב מתוך חיוך של חמלה. מכיל 34 שירים אישיים, כתובים בשפה נקייה וחפה מצבע. השפה היא ישירה וברורה, והתוכן העומד מאחוריה, גם בהיותו מורכב, מוגש לקורא בהתחשבות ובשקילה. הקורא זוכה לאסוף לא מעט תובנות מניסיון חייו של הכותב, הן בהתייחס לעבר ובין להווה הנוכחי.

אספרסו, קצר מאת שפי שפס, הוצאת הספרים "אופיר ביכורים", 234 עמודים, מחיר לצרכן 75 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים, או דרך חנות ההוצאה ברחוב אברהם גירון 28 יהוד ובאתר ההוצאה  www.ofir.org.il.

                                 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה