יום רביעי, 13 באוגוסט 2014

האמת על הזמנים המשונים האלה


הוצאת "אחוזת בית" שמחה לבשר על צאת הרומן

האמת על הזמנים
המשונים האלה



מאת

אדם פוֹלדס


מאנגלית: דנה אלעזר-הלוי

 (358 עמ', 88 ש"ח)


"האמת על הזמנים המשונים האלה" הוא הרומן הראשון שפרסם אדם פולדס, מכוכביה הבולטים של סצנת הספרות והשירה בבריטניה ומי שספריו זכו בשנים האחרונות לפרסים ולשבחי הביקורת.

זהו סיפור על חברות אמיצה ויוצאת דופן שנקשרת בין שני אנשים שונים בתכלית. הראשון הוא האוורד מקנאמי, גבר סקוטי שמן מאוד, בודד מאוד וקצת מוזר, שמתקשה להתגבר על מות אמו ונוהג לשוחח עם ארון הבגדים שלה. הוא מחליף עבודות, גורם לאסונות וחווה השפלות, עד שהוא נלקח תחת חסותם של בני זוג עשירים מלונדון, עובר להתגורר בביתם ומכיר את בנם היחיד: סול, ילד גאון ורגיש בעל זיכרון פנומנלי, שעתיד להשתתף (בעידודם הנמרץ יתר על המידה של הוריו) באליפות העולם בזיכרון.

הילד הגאון והגבר הבודד מתיידדים במהרה ומוצאים זה בזה תמיכה ונחמה מלחצי העולם שסביבם. באחד מרגעי הקִרבה האלה האוורד מחליט לחלץ את סול מהמתח הרב שבו הוא מצוי, ונעזר בכמה מחבריו החדשים, בהם משפחת מהגרים רוסים חובבי וודקה. אלא שהצעד הזה מסבך את הגבר גדול הממדים עם הורי הילד, עם המשטרה, ועם זיכרונותיו שלו מאביו המתעלל ומילדותו הקשה.

"האמת על הזמנים המשונים האלה" הוא רומן עדין ויפהפה שבמרכזו מערכת יחסים בלתי אפשרית לכאורה. למרות השוני הגדול בין הגבר הלא-יוצלח והדחוי לילד החכם והיפה, יש להם הרבה מהמשותף: אבות תובעניים ואלימים, טראומות ילדות, תחושות בידוד ופחד, ורצון עז להשתחרר ממגבלות הגוף והמחשבה. יחד יוצאים האוורד וסול למסע אל הלא נודע, שבסיומו חייהם ישתנו לחלוטין.

אדם פולדס, יליד לונדון, נכלל בשנת 2013 ברשימת "20 הסופרים הצעירים הטובים ביותר" של כתב העת הספרותי "גרנטה", לצד זיידי סמית, קמילה שאמזי ואחרים.

אדם פוֹלדס: הערות ביוגרפיות

אדם פוֹלדס, יליד לונדון 1974, הוא מכוכביה הבולטים של זירת הספרות והשירה בבריטניה בשנים האחרונות. הוא בוגר בית הספר בנקרופט שבלונדון, ובעל תואר שני בחוג לכתיבה יוצרת מטעם אוניברסיטת איסט אנגליה. כיום פולדס מתגורר בדרום לונדון.

רומן הביכורים של פולדס, "האמת על הזמנים המשונים האלה", ראה אור ב-2007 וזיכה אותו בפרס בטי טראסק. בהמשך פרסם פולדס פואמה בשם  Broken Word The  (2008) ורומן נוסף בשם The Quickening Maze (2009), שזכו אף הם לשבחי הביקורת, לפרסים ולמועמדויות (בהם פרס קוסטה ופרס סומרסט מוהם לשירה, ומועמדות לפרס מאן בוּקר על הרומן).

בשנת 2013 נכלל פולדס ברשימת 20 הסופרים הצעירים הטובים ביותר של כתב העת הספרותי "גרנטה", לצד זיידי סמית, שרה הול והלן אוימי.


התרשמותי: הסיפור על מפגש מוזר בין שתי דמויות השונות אחת מהשנייה, האחת משונה עם התנהגות מוזרה וגאונית והדמות השנייה  היא חסרת מזל מכל הבחינות, נטולת חכמה ויופי, דמות שהחברה דוחה מעליה. בין שתי הדמויות, סול (הגאון) והאוורד (חסר המזל) נרקם קשר  וחברות אמיצה. האחד נשען על השני, מתנחם בחברו והשניים עוברים חוויות מעניינות יחד, עד להסתבכות עם החוק. 
במהלך הקריאה הבנתי כי למרות שסול  נחשב בר מזל, בעלי זיכרון פנומנלי וממשפחה נורמטיבית, גם לו הייתה ילדות קשה  אך הוא נשא את הסבל בשקט, אבל בחברות שלו עם האוורד, קרה משהו והדברים החלו לפרוץ החוצה. הסיפור כתוב טוב לטעמי, אין בו נקודות מתח גבוהות, הקריאה נינוחה, הקריאה מהנה. אפשר ליהנות חוץ מתיאור הידידות המשונה בין סול והאוורד מתמונות רקע נוספות המוסיפות עניין.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה