יום חמישי, 8 באוגוסט 2013

באוהלי ישמעאל


במקריות מפתיעה, בד בבד עם החלטת הכנסת שה-30 בנובמבר יצויין בכל שנה כיום זיכרון לפליטים היהודיים ממדינות ערב

 רואה אור הספר


באוהלי ישמעאל

תולדות היהודים בארצות האסלאם



מאת: מרטין גילברט

תרגום: לבנה זמיר

כנס הפקות הוצאה לאור

* * * * * * 
 
(382 עמודים, 149 ₪)
כריכה קשה, בליווי מפות ותמונות

'זהו ספר לאלה הרוצים בהישג יד על המדף, את העובדות על חיי היהודים בארצות האיסלאם, מימי מוחמד עצמו - המובא כאן בפרק מבריק ומרתק - ועד לסכסוך הערבי-ישראלי של ימינו. המפות האיכותיות של סר מרטין גילברט וכתיבתו הברורה והסוחפת, הופכות ספר זה למקור אמין וקל לקריאה.'                                                   
 הרמן ווק

בימים אלה רואה אור הספר "באוהלי ישמעאל, תולדות היהודים בארצות האיסלאם" מאת הסופר וההיסטוריון הבריטי הנודע סר מרטין גילברט. הספר יוצא בד בבד עם החלטת וועדת השרים לענייני חקיקה בכנסת, שה-30 בנובמבר יהפוך ליום לאומי, לזכר מעל 850,000 היהודים שברחו או גורשו מבתיהם במדינות ערב לאחר הקמתה של מדינת ישראל.
ספר זה הוא חלק מסיפורו של עם ישראל, שהוזנח ולא סופר - סיפורם של למעלה מ-55% מהאוכלוסיה של מדינת ישראל, שאבות-אבותיהם הגיעו לכאן מעירק, מצרים, סוריה, לבנון, לוב, מרוקו, טוניזיה, אלג'ירה, איראן, תימן, אפגניסטאן, כורדיסטאן, ועוד.

"באוהלי ישמעאל" הוא ספר היסטוריה פופולארי, המביא לראשונה ובצורה סוחפת ומרתקת, את חיי היהודים בארצות ערב והאסלאם, החל מבואו של מוחמד לפני 1400 שנה ועד לימינו אלה . עלילת הספר כוללת בהרחבה את האקטואליה של הקונפליקט הישראלי-ערבי, התנגדות הליגה הערבית להחלטת החלוקה של האו"ם, אשר יצרה שתי קבוצות של פליטים: הפליטים הפלסטינים והפליטים היהודים מארצות ערב. האיבה נגד יהודים שהפכה לאיבה נגד הציונות והציונים במחצית המאה העשרים, הרדיפות והגירוש, שרוקנו את ארצות-ערב מכמיליון יהודים, אשר הותירו את כל רכושם ומורשתם מאחור.

'סמכותי, צלול, בנוי היטב, ולעתים אף מרגש. יהפוך במהירות לספר הפופולרי והגדול בנושא.'                                                                                                  רורי מילר

בהתרפקו על הסיפור המקראי של ישמעאל ויצחק, מרטין גילברט, לוקח את הקורא אל המקורות של מערכת יחסים טעונה, המשתרעת על 1400 שנות היסטוריה - החל מסירובם של יהודי מדינה לקבל את מוחמד כנביא, עבור דרך הכיבוש הצלבני של ארץ הקודש, הסוּלטַנאת המוסלמיים הגדולים, ועד לימינו אנו. הוא בוחן את השפעתה של הציונות במחצית הראשונה של המאה העשרים, ההתנגשות הלאומנית בתקופת מלחמת העולם השנייה, העזיבה המאולצת של 850.000 יהודים והגירושים ההמוניים מארצות מוסלמיות לאחר הקמתה של מדינת ישראל, במלחמת ששת הימים ואחריה, ועד לרגישויות הפוליטיות העכשוויות במזרח התיכון.

הספר 'באוהלי ישמעאל' שופך אור על תקופה של הזדמנויות ושגשוג ליהודים בארצות מוסלמיות, ממרוקו ועד אפגניסטן, השזורים בפתיחות מוסלמית, אומץ ותמיכה מחד, ופחד וטרור מאידך. בהסתמכו על מקורות יהודיים, נוצריים ומוסלמים, גילברט נעזר בארכיונים כמו גם בזיכרונות ועדויות אישיות, כדי לחשוף את הקול האנושי של הסכסוך בן מאות השנים. בסופו של דבר, סיפורו של גילברט על סובלנות הדדית בין מוסלמים ויהודים, שופך אור על אירועים שוטפים ותבנית לעתיד.

הפרק "חיים חדשים בארצות חדשות", מספר על קליטתם הקשה אך מוצלחת של הפליטים היהודים מארצות ערב בישראל, על הישיגיהם הבולטים של רבים מתוכם. זאת לעומת הפליטים הערבים-פלסטינים שמנהיגיהם הותירו אותם במחנות הפליטים, על ילדיהם, נכדיהם וניניהם והנציחו את מעמדם כפליטים.

בין היתר, מפרט הספר את תנאי מעמד הד'ימי, בו היו שרויים היהודים בארצות ערב, כאזרחים מושפלים, נרדפים, עם טלאי צבעוני על הבגד, כולל תשלום הג'יזייה - שהוא מס הגולגולתבשנת 1947, לאחר ההחלטה על החלוקה, יצאו האחים המוסלמים בקריאה, כי יש להחזיר את יהודי מצרים למעמד הד'ימי שבוטל 100 שנה קודם לכן (עמוד 206).

בפרק "החיפוש אחר הכרה" (עמ' 301), מונה הסופר את הצעדים שנעשו במהלך השנים, והמובילים היום להכרה בזכויות של כמיליון יהודים מארצות ערב, שהפכו לפליטים ואיבדו בכך את רכושם, את מורשתם וזהותם. ביניהם התפתחות חשובה שאירעה ב-1 באפריל 2008, כאשר הקונגרס האמריקאי אישר פה אחד את ההחלטה מספר 185, המהווה הכרה רשמית ראשונה של ממשלה כלשהי, בשוויון זכויות לפליטים היהודים ממדינות ערב. והכרה בכך, שכל הקורבנות של הסכסוך הישראלי-ערבי (הפליטים היהודים מארצות ערב והפליטים הפלסטינים) חייבים לקבל יחס שווה.

סקירה מרתקת זו של אלפי שנות נוכחות יהודית רצופה במזרח התיכון, צפון אפריקה והמפרץ הפרסי, באה בין היתר גם להוכיח ולהעניק לגיטימיות מלאה של עם ישראל על אדמתו.

הספר מכיל 20 מפות של האזור,שנערכו על-ידי הסופר, המציגות את הנוכחות היהודית בארצות ערב והאסלאם, בכל שלב משלבי הספר. כמו כן, הוא מכיל 90 תמונות ישנות ועתיקות המשקפות את חיי היהודים בארצות האסלאם, מהמאה התשע עשרה ועד מחצית המאה העשרים.


 

אודות המחבר


סר מרטין גילברט, סופר בריטי ואחד מההיסטוריונים המובילים, חיבר יותר מ-80 ספרים, ביניהם הביוגרפיה הרשמית של וינסטון צ'רצ'יל בשישה כרכים, היסטורית מלחמת העולם הראשונה והשנייה בשני כרכים; ישראל: היסטוריה, השואה, היסטוריה של המאה העשרים בשלושה כרכים, ותשעה אטלסים הסטוריים חלוציים, כולל האטלס להיסטוריה יהודית והאטלס של הסכסוך הערבי-ישראלי.
בשנת 1995, קיבל את תואר האבירות הבריטי, עבור שירותיו להיסטוריה הבריטית וליחסים הבינלאומייםובשנת 2009 מונה לחקירת מלחמת עיראק מטעם הממשלה הבריטית.
גם בישראל, זכה בתוארי-כבוד רבים. בין השאר הוענק לו תואר "דוקטור לשם כבוד" באוניברסיטת חיפה (2004), תואר "דוקטור לשם כבוד" באוניברסיטת בן-גוריון (2011),
ותואר "דוקטור לשם כבוד" באוניברסיטה העברית בירושלים.
"באוהלי ישראל" הוא ספרו העשירי המתורגם לעברית.


על המתרגמת-לבנה זמיר


נשיאת התאחדות עולי מצרים בישראל ובעולם ויו"ר האגודה לידידות ישראל-מצרים.  מרצה, סופרת וחוקרת בנושא ההיסטוריה של יהודי מצרים. ילידת מצרים (1938). בת למשפחת מוציירי, מצד אימה – אחת ממשפחות הבנקאים ואנשי העסקים העשירות במצרים, ולמשפחת וידאל, מצד אביה, שניהלה בית דפוס גדול בקהיר.
עלתה ארצה עם הוריה וששת אחיה, בשנת 1950, לאחר שהואשם דודה על היותו ציוני ונעצר וכל רכושו של אביה עוקל.
בוגרת מנהל עסקים והיתה העורכת הראשית של מגזין "נטע" – לנשים בניהול, טכנולוגיה ועסקים (1989-2007). מפיקה של סרטים דוקומנטאריים קצרים, ביניהם הסרט הדוקומנטארי "והגדת לבניך – יציאת מצרים השנייה" (2007), שהוקרן בארץ ובחו"ל. כתבה ספרים ומאמרים רבים על תור הזהב של יהודי מצרים בעת החדשה, בין ספריה:
"תור הזהב של יהודי מצרים בעת החדשה", בהוצאת "כנס הפקות" ובשיתוף עם מכון הרצל באוניברסיטת חיפה, שזכה לתשבחות האקדמיה ושל הפקולטות ללימודי המזרח התיכון.
"היסטוריה ותרבות של יהודי מצרים בעת החדשה" בהוצאת כנס הפקות בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה (2008)
"תרומתם והישגיהם של יהודי מצרים בישראל - 1948-1998". המבוסס על מחקר שעשתה בנושא, עבור המכון לחקר עדות ישראל.
"מטעמי מצרים" – ספר בישול ופולקלור של יהודי מצרים, (2004), שיצא במהדורה חמישית.
ארגנה את תערוכת הציורים הישראלית-מצרית הראשונה שנערכה בקהיר ב-1982 בחסות משרד התרבות המצרי.
במסגרת עבודתה הציבורית, פגשה את ג'יהאן סאדאת בארמון גיזה בקהיר ונמנתה על פמלייתו של הנשיא עזר וייצמן בביקורו אצל הנשיא מובארק בקהיר, בשנת 1994. בשנות ה-60 בהיותה מנהלת המשרד ליחסי ציבור של תעשיית המטוסים הצרפתית OFEMA, הייתה שותפה, בתוקף תפקידה, למבצע הברחת 50 מטוסי מיראז' מצרפת לישראל, מתחת לאפם של הרשויות בצרפת.

התרשמותי: הספר רואה אור בעיתוי מצוין. בימים אלו מוקרנת סדרה דוקומנטרית העוסקת ב"שד העדתי" (בערוץ 10, כל יום חמישי), סדרה שעוררה הדים וויכוח סוער, יש או אין שד, יש או אין קיפוח. אמנם הספר לא עוסק בנושא זה, אלא בחיי הקהילות היהודיות בארצות האסלם – היחסים בינם לבין המוסלמים וכיצד הושפעו יחסים אלו מהמתרחש בארץ ישראל ובמזרח התיכון. דווקא לכן, העיתוי של הספר מצוין, כי בספר ניתן ללמוד על תקופות של פריחה כלכלית וחברתית ויחסי קבלה הדדית, אמנם יחסים אלו היו טעונים, אך קשה לומר שהיהודים היו אנשים "נחותים" בהגעתם ארצה.

הספר שופך אור על תולדות היהודים בארצות האסלם באופן מעורר גאווה לאותן קהילות. ספר כתוב באופן שמעורר עניין, לטקסט מתלוות עדויות רבות ותמונות. מצאתי את הספר מרתק וסוחף.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה