יום חמישי, 29 באוגוסט 2013

נועם גיבור האור - ספר ילדים

ספר ילדים חדש: נועם גיבור האור מאת מרגלית זהר אילון
להתמודד עם פחדי לילה



ספר הילדים "נועם גיבור האור" מאת מרגלית זהר אילון, נכתב בעקבות סיפור אמיתי ועוסק בהתמודדות עם פחדי לילה ומעניק לילדים כלים להתגברות ולהעצמה. גיבור הסיפור, נועם, חולם חלום רע על מפלצת מפחידה, אך חברו המלאך זהב-אור מגלה לו כיצד ניתן להתגבר על המפלצת בקלות בעזרת אור ובכוח המחשבה. ועתה נועם משתף את כל הילדים בסודו, כדי שגם הם ידעו איך מגרשים מפלצות. הוא מיועד לילדים מגיל 3 ועד 8 ואף למעלה מזה.

ניתן להתייחס אל הספר ברבדים שונים, ראשית, כפשוטו - ספר ילדים המעלה את נושא ביעותי לילה, וביקורים ליליים של מפלצות ו"אנשים רעים" שילדים רבים מאד מדווחים עליהם  (עפ"י מחקרים שונים למעלה מ-70% מהילדים בגילאי  4 עד 12). פסיכולוגים ממליצים, כדרך להפגת הפחדים, להקריא לילדים   סיפורים על התמודדות של ילדים אחרים עם פחדי הלילה. בדרך זו יכול הילד להזדהות עם גיבור הסיפור, לבטא את פחדיו שלו עצמו ולשתף את חוויותיו. הוא גם עשוי ללמוד מגיבור הסיפור כיצד להתמודד – גם הוא יכול לקרוא למלאך שיעזור לו לגרש  מפלצות, וידיעה זו מעניקה לו תחושת שליטה, ביטחון והעצמה.

רובד נוסף חשוב של הספר הוא היותו בעל תכנים רוחניים מובהקים ומסופר בשפה של העידן החדש. כבר מן המשפט הפותח: "כשנועם עוצם עיניים הוא רואה יותר טוב..." עובר הקורא בעזרת הדמיון אל עולמות רוחניים, עולמות גבוהים, עולמות של חלומות, של צלילים, תמונות ודמויות. מושגים כגון טוב כנגד רע, מלאך מול ישות שלילית, ניצחון האור על החושך וכן גם כוחה של מחשבה ביצירת מציאות, חשיבה חיובית, התחברות אל כוחות האור, ואפילו אלמנטים כגון תקשור (יצירת קשר טלפתי של דיבור עם המלאך) , כוח האותיות, הילה של אור ועוד, כל אלה מעניקים לספר את ייחודו ואת האמירה החדשנית שלו.  בעמודים האחרונים בספר יש מקום שהילד יכול לכתוב (בעזרת מבוגר) על חלומות מעניינים שחלם.



מרגלית זהר אילון (60), אם ל- 2, תושבת ראשון לציון, עסקה שנים רבות בתחום החינוך לגיל הרך, כגננת מוסמכת, מורה לריתמוסיקה, כותבת ומלחינה של שירי ילדים, ובעלת אשכול גני ילדים. מאז שנת 2000 היא מטפלת ומורה רוחנית. זהו ספרה הראשון לילדים, אחרי 3 ספרים בתחום הריפוי הרוחני: "ריפוי של מלאכים", "ריפוי בזוהר האור" ו"ריפוי אשמה ונשמה". "נועם גיבור האור" הוא ספר ראשון ב"סדרה הרוחנית של סבתא מרגלית".

מרגלית זהר אילון מספרת, כי "ניתן לומר כי הספר נועם גיבור האור הוא יצירה משפחתית משותפת: אני כתבתי את הסיפור בעקבות אירוע אמיתי שאירע לנועם נכדי בן הארבע וחצי. בתי מיקי אילון עטרה אותו בכישרון רב וברגישות יוצאת דופן באיורים יפהפיים, ואפילו החתולה שלנו, פלאפי, מופיעה בו כגיבורת משנה המחצינה ומבטאת את רגשותיו של נועם גיבור הסיפור".

ההשראה לכתיבת הספר הגיעה, כאמור מאירוע שאירע לנכדה של מרגלית, שבאחד הלילות התעורר ולא הצליח לשוב ולהירדם. בבוקר סיפר להוריו כי "יש חברים שאי אפשר לראות אבל אפשר להרגיש...". להתעניינות הוריו הוא המשיך וסיפר: "אתמול בלילה ראיתי שניים, מפלצת ומלאך. המפלצת שלחה כאלה נחשים ומפלצות... אמרתי למלאך "בוא, בוא"... ושניהם ישבו לי מעל הראש ושיחקו לי במוח..." וסיים בצחוק. מרגלית מספרת, "שברגע ששמעתי את סיפורו של נועם ידעתי מיד, זה הנושא לו חיכיתי ועליו אכתוב! גם האיורים ובמיוחד המפלצת שהופיעה בחלומו, נעשו כמובן בהתאמה לתיאורים שתיאר נועם, ועל כן מקבל הסיפור צביון מאד ריאלי המסייע לילדים הקוראים להזדהות בקלות. הספר 'נועם גיבור האור' מאחד את שתי אהבותיי הגדולות: ילדים ורוחניות. כאשת חינוך בעלת ניסיון של שנים רבות באינטראקציה עם ילדים בגיל הרך, אני רואה בספר כלי חינוכי ממדרגה ראשונה. ילדים רבים מאד סובלים מפחדי לילה, מספרים על ישויות, מפלצות, חיות ואנשים רעים המבקרים בחדרם. הם פוחדים מן החושך ופוחדים ללכת לישון, מה שיוצר בעיה ממשית כל ערב לקראת השינה ומקור למתחים ולתסכולים בבתים רבים. הילדים מתעוררים מן השינה בבכי ובצעקות ומספרים על חלום רע שחלמו, חלקם אף רוצה לישון במיטת ההורים, והנושא של פחדי הלילה של הילד הופך למצוקה אמיתית ולעניין מרכזי המשבש את חיי המשפחה כולה".

מרגלית זהר אילון מספרת כי היא מקווה להמשיך ב"סדרה הרוחנית של סבתא מרגלית" וכן להוציא לאור עוד ספרים למבוגרים.

נועם גיבור האור מאת מרגלית זהר אילון, הוצאת "זהר", איורים: מיקי אילון, 38 עמודים, מחיר לצרכן 59 ש"ח, לגילאי 3-8, להשיג בכל חנויות הספרים, או באתר ההוצאה www.margalite.net




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה