יום שישי, 30 באוגוסט 2013

דרך שלושה משטרים

ספר חדש: "דרך שלושה משטרים" מאת רבקה רבינוביץ'
הקשר בין האדם לבין המשטר



הספר "דרך שלושה משטרים" מאת רבקה רבינוביץ', בהוצאת "ספרי צמרת", מתאר את קורותיה של משפחה יהודית בתקופה של תשעה עשורים – משנות השלושים של המאה הקודמת ועד ימינו. מערבולת האירועים הסוערים של המאה העשרים טלטלה את המשפחה שידעה רגעי שפל קשים, אך שבה וניצחה בעיקשות ושרדה את כולם. חייה של גיבורת הספר עוברים דרך שלושה משטרים שונים קשים, מאתגרים ומעצימים. היא נולדה בלטביה שעד לפלישת הסובייטים הייתה מדינה בעלת משטר לאומני, כמעט פשיסטי. היכן היום משטר זה? לא נותר ממנו זכר. אחר כך באו ארבעים שנות משטר סובייטי שעל דורסנותו ואכזריותו אין צורך להרחיב את הדיבור. היכן היום משטר זה שנראה נצחי ובלתי-מנוצח? נרקב, התפורר ואיננו. גיבורת הספר ממשיכה בחייה ואחרי תלאות רבות שעברה במולדת-השקר ההיא מצאה את מולדתה האמיתית בישראל, שגם  מציבה בפני אזרחיה אתגרים לא פשוטים בהיותה מוקפת אויבים מבחוץ ושופעת ניגודים פנימיים. רבקה כותבת בגילוי לב על חולשותיה, שגיאותיה וניצחונותיה בהתמודדות עם הגורל: היא הצליחה לשרוד, לרכוש השכלה, לעלות לארץ, להיות לעיתונאית מצליחה ולזכות בנכדים ואף בנינה ראשונה.

רבקה רבינוביץ', תושבת בת ים, עיתונאית, מתרגמת ועורכת, מספרת: "רציתי לכתוב 'ביוגרפיה של תקופה', כפי שהיא משתקפת בעיני אדם פשוט בן התקופה. יותר מעובדות חיי האישיים עניין אותי נושא כללי: האדם מול המשטר. מי היוצר ומי הנוצר, מי הבונה, מי ההורס ועד כמה יחסי גומלין אלה מעצבים את גורלנו האישי. הספר מוקדש למלחמת ההישרדות של אדם - אישה, בתנאים בלתי אפשריים, כאשר נסיבות היסטוריות שוברות את מהלך חייה שוב ושוב וכל פעם היא נאלצת להתחיל  מאפס. לא מדובר במעשי גבורה. מדובר בחיי יום יום ובברירות, לעיתים אכזריות ואף מכוערות, שהחיים מעמידים בפני גיבורת הספר, בתחילה נערה ובהמשך אישה בעלת כוחות וחולשות רבות, ובפתרונות בהם היא בוחרת כדי לשרוד. גיבורת הספר חוותה שלושה משטרים בחייה: המשטר הבורגני הפרו-פשיסטי של לטביה לפני הפלישה הסובייטית (עד גיל 9), המשטר הסובייטי (39-9), והמשטר הדמוקרטי הישראלי (מגיל 39). החיים תחת המשטר הסובייטי מתחלקים לשתי תת-תקופות: הגלות בסיביר לאורך 17 שנים והחיים החופשיים כביכול בריגה עד לעליה לארץ. כל מעבר כזה אינו רק שינוי מקום, הוא כרוך בסערות נפשיות, בהרס העולם הפנימי, בשבירת אשליות, בהכרה בטעויות ובבניית תמונת עולם חדשה. על כל התהפוכות האלה השתדלתי  כמיטב יכולתי לכתוב בספר זה".

רבקה רבינוביץ' מספרת, כי "כל הסיטואציות בספר הן התרחשויות מחיי משפחתי ושלי. אפשר לקרוא לו "סגה משפחתית". לא הסתרתי גם דברים אפלים וקשים, לא ניסיתי לייפות את המציאות ו'לצאת יותר טוב'. אנשים שקראו את הספר אמרו לי שאני כנה עד כדי אכזריות כלפי עצמי. 

המסר העיקרי בספר הוא ערך חיי אדם עליהם יש לשמור בכל הנסיבות שהגורל מזמן לנו. כל אדם ומלחמת ההישרדות שלו. אין בה מקום להתנשאות ויוהרה כי כל אחד יכול לאבד כול שהשיג בין רגע, אך אין גם מקום לייאוש כי אפשר להתגבר ולהתמודד עם הקשיים. בצורה תמציתית הייתי מנסחת זאת כך: כל עוד אדם חי, יש לו תמיד מה לאבד, אך תמיד יש גם תקווה. אין זה המסר היחיד. רציתי לשבור את הסטראוטיפ של עולה הנפוץ בארץ כאדם נאיבי, ששכלו הוא ברמת העברית המגומגמת שלו; לתאר את המאבק המתמיד של האזרח החדש לשנות את עצמו, להתגבר על עברו, להיות ישראלי לא רק לפי תעודת הזהות, אלא בלב ובנפש. יחד עם זאת, לכל עולה יש זכות לנקודת מבט משלו.  אם הייתי מנסה לציין כאן כל מה שרציתי לומר בספר זה, התשובה הייתה הופכת אינסופית.  אשים פה נקודה. היתר – לקורא".

דרך שלושה משטרים מאת רבקה רבינוביץ' הוצאת "ספרי צמרת", 419 עמודים, מחיר לצרכן 59 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים או בחנות ההוצאה ברחוב המצודה 3 אזור ובאתר ההוצאה www.netbook.co.il




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה