יום שני, 4 ביולי 2016

הגן שבפנים

הגן שבפנים


מאת: בני שטיינברג
הוצאת כנרת
336 עמ' – 69 ₪
***


בלב לבו של הקמפוס שעל הר הצופים יש גן ירושלמי קסום, ובתוכו כמוסה מערת קבורה עתיקה. אורן אביב, מרצה צעיר להיסטוריה, נוהג להגיע לגן לבדו או עם בנות שהוא מחזר אחריהן. כבר שנים שהוא מתוסכל מקשרים רומנטיים מוחמצים ומחיים אקדמיים בינוניים. ואז, יום אחד, מגיע לידיו כתב יד עתיק ובו סיפור היסטורי יוצא דופן הנקשר באופן מוזר גם אל הגן המוכר לו כל כך.
זמן קצר אחר כך מופיעה מיכל, שחוזרת לארץ אחרי שהות ארוכה בניו יורק כדי להשלים סוף-סוף את התואר הראשון. הקשר בין המרצה לסטודנטית מתפתח במינואט מהוסס, מעודן ויפהפה, ומתכתב עם הרומן ההיסטורי העולה מתוך כתב היד, המבוסס על אירוע שכמעט לא סופר.

"ספרו של בני שטיינברג, כשמו גן הוא, אוקסימורון רב פנים ועומק. במליאות ובביטחון הוא נע בין מציאויות, בין עולמות, בין אהבה עכשווית ללאומנות עתיקה, וכתוב בעברית קולחת ומודרנית לצד עברית עתיקה, שפה אקדמית, משפטית ופואטית וגם אנגלית וערבית. היחסים בין השפות, כמו גם אלה שבין הדמויות, כמו גם אלה שבין ההווה והעבר, הינם יחסים הפכפכים שמתקיימים  כאן ועכשיו אך גם שם ואז, ויוצרים עולם חי וקיים וטקסט שמודע לעצמו ולאפשרויותיו.
סיפור המגילה וסיפור האהבה משתלבים זה בזה כמו שברי זיכרונות, כמו חלומות שבקצה הלילה, וגם בתוך השלם שנוצר משתרגים דברים והיפוכם: שרירותיות של גורל, תובנות היסטוריות מעמיקות, תסכול ופספוס וניכור, אך גם, ואולי בעיקר – קשר, כלומר אפשרות לקשר, לרגע קטן וחולף של מגע אמיתי בין שניים, לנחמה החמקמקה של האפשרות פשוט להיות."
מירי רוזובסקי

"הגן שבפנים הוא סיפור בתוך סיפור. סיפור ועוד סיפור. בני שטיינברג טווה בעדינות את הקשר בין העולם הפנימי לעולם שבחוץ, בין העכשווי להיסטורי ובין הגלוי לנסתר."
אושי שהם קראוס


בני שטיינברג, עורך-דין, יליד ירושלים. שימש מרצה מן החוץ באוניברסיטת תל-אביב ובמכללה למנהל. הגן שבפנים הוא רומן הביכורים שלו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה