יום רביעי, 4 בספטמבר 2013

בדים ויוצרים בעיר הלבנה

סוד הקניון הראשון בארץ: בית רומנו
רומן חדש: בדים ויצרים בעיר הלבנה מאת עדי מילשטיין



תרומתם של  אנשי עסקים, שחלקם יהודים ממדינות ערב, לפיתוחה של תל אביב

"בדים ויצרים בעיר הלבנה" מאת עדי מילשטיין, בהוצאת הספרים "אוריון" הוא  רומן היסטורי מרתק ומפתיע, מבוסס על סיפורים אמיתיים, שעלילתו מתרחשת בתל אביב על רקע שנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת.

אלי רומנו, רוכש אדמות ידוע בעיר תל אביב, איש עסקים כריזמטי ובעל מעוף, חלם להקים על דרך יפו-תל אביב את מרכז הטקסטיל הגדול והמפואר ביותר במזרח התיכון. הוא רצה שהבית ינציח את שם משפחתו, ועל כן קרא לו "בית רומנו". לימים, אפשר לומר שאלי רומנו הקים את הקניון המסחרי הראשון בארץ ישראל. אחותו הצעירה מרגלית, שהעריצה את אחיה, אהבה אותו והתפעלה מכישוריו ומחזונו, גילתה עניין רב בעסקיו המתנהלים בצל המנדט הבריטי ומלחמת העצמאות. תוך כדי כך היא חושפת בפני הקורא את מערכות היחסים הסוערות במשפחת רומנו: מאבקי כוח, אהבה, מסירות ובגידה. בסופו של דבר היא עצמה הופכת להיות קורבן של מערכת יחסים סבוכה זו.

במארג סיפורה המרתק על המתחולל במשפחת רומנו, המספרת שוזרת ביד רגישה ואוהבת את  קורות העיר הלבנה של שנות הארבעים והחמישים של המאה העשרים: שמחה ועצבות על רקע עלייה בלתי לגלית, הפצצות העיר, חיילי בעלות הברית שמגיעים לרגיעה מהחזית ומציפים את רחוב הירקון, יחסים טעונים עם העיר השכנה יפו. כולם עולים כחיים לעיני הקורא על רקע התפאורה החיה של רחובות תל אביב וימה, והוא כאילו מתהלך ביניהם, צופה במתרחש סביבו כלא מאמין.

עדי מילשטיין היא בת למשפחת רומנו, נולדה בתל אביב, וזהו רומן הביכורים שלה. היא מתגוררת במכון ויצמן, נשואה לדוד מילשטיין, פרופסור לכימיה, חתן פרס ישראל.

תרומתם של אנשי עסקים, שחלקם יהודים ממדינות ערב, לפיתוחה של תל אביב

עדי מילשטיין מספרת, כי "על  אופי העיר שהייתה בשנות הארבעים וראשית החמישים למדתי מהוריי ומקרובי משפחה, משיחות עם חוקרים והיסטוריונים, מקריאה של עיתונים יומיים שיצאו באותה תקופה, מספרים ומאמרים שנכתבו על תל-אביב של אותם ימים. תוך כדי איסוף החומר התבהרו לי מספר עובדות: עיקר פיתוחה וגידולה של תל-אביב בשנות הארבעים וראשית החמישים, שבהן עוסק הספר, נעשה בעיקר בידי אנשי עסקים פרטיים. אלי רומנו היה אחד מקבוצה מרשימה של  אנשי מעש שהגדירו עצמם כאנשי עסקים המבקשים לעשות רווחים אך תוך כדי כך גם השקיעו את אונם ומרצם לגידולה ופיתוחה של תל-אביב מתוך דחף ציוני . רבים מיהודים אלה, כמו אלי, הגיעו מארצות סוריה ולבנון ששם הקהילות היהודיות היו ידועות בכישורים מסחריים גבוהים. הקהילות היהודיות בסוריה ולבנון היו קהילות מבוססות בעיקרן, והיהודים שהגיעו ארצה באותה תקופה הביאו עמם לתל-אביב כספים שאותם השקיעו בקניית אדמות, בעיקר מהשכנים הערביים, ובבניית מבנים ובכך תרמו לפיתוחה המואץ של תל-אביב בשנים אלה. רבים מהם התגייסו לבריגדה ויצאו לאירופה להלחם מתוך רצון להציל את אחיהם. רבים מהם תרמו למאבק  לתקומת ישראל, כפי שמתואר בספר.

"עלי לציין שבשנות  השלושים והארבעים, השנים שבהן הגיעו אותם אנשי מעש לתל-אביב, לא הייתה עדיין אותה יד שכיוונה רבים מהעולים ממדינות ערב לאזורי ספר או לפריפריה. אנשים אלה בחרו מרצונם לבוא לתל-אביב  ואף אחד לא מנע זאת מהם. מעמדם הכלכלי ועשייתם החשובה הקנו להם מעמד של יוקרה בציבור ובמוסדות הלאומיים והמקומיים. נדמה לי  שתרומתם החשובה של אותם יהודים ממדינות ערב לפיתוחה של תל-אביב יפו, נשכח ברבות השנים ואני מקווה שספר זה יחזיר להם את תהילתם.

"גדלתי ב"כור ההיתוך" כמו רבים מבני גילי.  למדתי בילדותי בבית חינוך א' ברחוב טשרניחובסקי בתל-אביב, בית ספר שחרת על דיגלו את ערכי תנועת העבודה. כמזרחית, הייתי במיעוט בכיתה כי רוב רובה של אוכלוסיית הילדים והמורים הייתה מעדות אשכנז. זו הייתה גם התרבות השלטת והמקובלת. כדי לתפוס את מקומי בחברת הילדים גם אני כאחרים התעלמתי מהעושר הרוחני של בני משפחתי ומתרומתם לביטחונה וביסוסה של מדינת ישראל. המחקר והכתיבה של ספר זה החזירו לי את הגאווה במורשתי ובמשפחתי".

עדי מילשטיין עוסקת בימים אלה בכתיבת ספר שני, רומאן שיעסוק במשפחה אמיצה המצליחה לשרוד באירופה את תופת מלחמת העולם השנייה.

בדים ויצרים בעיר הלבנה מאת עדי מילשטיין, הוצאת הספרים אוריון, 248 עמודים, מחיר לצרכן 80 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה www.orion-books.co.il




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה