יום ראשון, 10 ביוני 2018

"דן המדען" מאת רינת מאירוביץ


ספר ילדים חדש:
"דן המדען" מאת רינת מאירוביץ


           
           
"ורק אני בכלל לא יודע אם אני רוצה להיות רופא או שופט בבית המשפט, אולי שחקן בתיאטרון או נהג על טרקטורון, נגר, מדריך, טבח או מנהל, צלם, צייר, או אולי סופר... איך בכלל מחליטים? כיצד יודעים?"

ספר הילדים "דן המדען" מאת רינת מאירוביץ בהוצאת הספרים "אוריון" נכתב ברגישות רבה ובשפה קולחת. הוא מציג את נקודת מבטו של הילד בכוונה לחזק את ביטחונו העצמי ולעודד את העצמאות ואת חופש הבחירה שלו. הספר בדרכו הצנועה והיפה מספק לילד וגם להורה כלים להתמודדות בזמן משבר, קונפליקט וחוסר וודאות. הספר מראה לנו כיצד ניתן לדובב ילדים, איך נותנים מקום לרגשות שמציפים אותם ולא מבטלים אותם, איך עוזרים לילדינו לפתור בעיה, והחשוב מכל איך יוצרים דיאלוג עם ילדים.

ילדים כמו מבוגרים צריכים לא פעם להתמודד עם שאלות של בחירה, דילמות וקונפליקטים: באיזה משחק לשחק? באיזה צבע לבחור כדי לצייר? על איזה כיסא  לשבת וליד מי…? כך שבכל גיל אנו מתמודדים עם החלטות חשובות לאותו פרק זמן נתון. לרוב אנו מחליטים בשביל ילדינו הצעירים: לאיזה חוגים ילכו, קובעים בשבילם פגישה עם חברים אחר הצהריים, בוחרים להם את הסרט שבו יצפו וכך ללא כוונה מחליטים בעבורם שוב ושוב.

בסיפורנו חוזר דן מהגן ובפיו חדשות מרעישות: כל ילדי הגן יודעים מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים ורק הוא אינו מסוגל להחליט! ובכלל איך מחליטים? כיצד יודעים? אימא של דן יכלה לקבל את בנה כשחזר מהגן, לנגב את דמעותיו וברגע קל אחד להגיד לדן שיש מקצוע שנקרא מדען ולדעתה מקצוע זה מאוד מתאים לו, וכי בטוח שהוא יגדל להיות מדען, וכך שוב להחליט עבור ילדינו, אך לא כך קרה. אמא של דן החליטה לתת לבנה את המקום להבין מה הוא רוצה, מה מתאים לו.

כאן נכנס תפקידם החשוב של ההורים: לשמוע, לייעץ ולהוביל יד ביד את הילד להחלטה שתבוא מתוכו. בדיאלוג אמיתי, בשיחה מלב אל לב, האימא מאזינה לבנה, מקשיבה לו בתשומת לב רבה, מובילה אותו בעזרת שאלות מנחות: "מה אתה אוהב לעשות?", במה אתה אוהב לשחק?", "מהם הספרים האהובים עליך, דן?", "באילו תכניות טלוויזיה אתה אוהב לצפות?" דן עונה לכל שאלה ושאלה ברצינות, במחשבה. הוא מספר לאימו מה מסקרן אותו ובמה הוא מתעניין ובתהליך משותף של חשיבה, נחשפת לאט לאט התמונה – דן אוהב את מדעי הטבע, את מדע החלל, הוא אוהב לחקור ולגלות. בעצם דן מעלה  נטיית לב ורצון, הוא יודע מה ירצה להיות כשיגדל.

כעת דן יכול לנשום לרווחה: הוא יחזור לגן עם ביטחון עצמי, עם תשובה שאליה הגיע מתוך עצמו ובתיווך של אימו שפתחה לו את החלון וכינתה בשם את מה שדן לא יכול היה להגדיר לעצמו לבד.

הסיפור יכול להיות דוגמה לדרך שבה הורים יכולים לנהל דו-שיח מכבד בגובה העיניים של הילד, להקשיב לילד באמת, לנסות לעזור לילדים, לכוון, לתת מקום לרגשות שמציפים.

הספר מיועד לגילאי 6-3.

סיגלית סמוכה שעוסקת בפסיכותרפיה וייעוץ כותבת בגב הספר: "הסיפור "דן המדען" פותח בפני הילד דרך הסתכלות מעוררת סקרנות ועניין רב. חשיבות רבה ניתנת לפיתוח היכולת של הילד להכיר את רצונותיו ואת מאווייו כשהוא יכול להתלבט, לתהות ולהשקיע שיקול דעת. עולמו של הילד רצוף התנסויות חדשות ומפגשים אין סופיים אשר מייצרים דילמות רבות וצורך לקבל החלטות. תפקידכם ההורים לכוון, לתמוך, ללוות ולהדריך את ילדכם בתהליך חשוב זה, תהליך גיבושן של החלטות".

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של אינה קצב, שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיותו.

"דן המדען" הוא ספרה הראשון של רינת מאירוביץ (40), נשואה ואימא לשניים (רואי בן 9 ורם בן 5), בוגרת תואר ראשון בתחום החינוך והפסיכולוגיה.



"דן המדען" מאת רינת מאירוביץ. איורים נפלאים: אינה קצב. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 49 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה