יום רביעי, 25 בפברואר 2015

מנהיגות



מנהיגות 
ברגעים של אמת 



מאת: יום טוב סמיה

עורך ספרותי: גרשון גירון

עורך לשוני: תומר לויסמן

הוצאת קונטנטו דה סמריק


אמנם התחום הצבאי אינו תחום מוכר לי מקרוב, אבל במדינת ישראל, כולנו קשורים בדרך זו אחרת לצבא. אך כשמדובר במנהיגות, זו תכונה שאני מעריצה אצל בני אדם, וכבר משם הספר "מנהיגות", נמשכתי אליו ואל הקריאה. את הפרק הראשון קראתי ברציפות, רותקתי במיוחד לתקופת ילדותו של המחבר.
מעטים הם המפקדים בעלי החזות הקשוחה, החושפים בכזה פירוט ובגוף ראשון את החיים האישיים ברגישות כה רבה, יש לסיפוריו של יום טוב סמיה ניחוח אותנטי ומרתק. "מנהיגות" הוא ספר ביוגרפיה. הוא מסתמך על סמי עצמו ועל חבריו (מפקדיו) – והוא כתוב בהערצה למשפחה, לשורשיו, עם היעדר בולט של ביקורת או שאלות קשות. הספר הוא בעצם אוסף זיכרונותיו של יום טוב סמיה, אותם העלה על הכתב.

הספר נפתח בדף "תודות", אולי זה סוד הצלחתו  של המפקד, של האדם, שידע להעריך את ההולכים אחריו ולצדו. המחבר מוביל את הקורא בבטחה כמו מפקד טוב, הוא מעביר את הקורא מילדותו, בכל תחנות חייו עד שלב הפיקוד, השחרור מצה"ל וההתחלה מחדש, או במילותיו של יום טוב סמיה "היציאה מהחממה הצבאית אל עולם העסקים האזרחי".

סגנון הכתיבה מערב את הקורא ומשתף אותו וגורם לו להיות חלק. "שוו בנפשכם תינוק בן שמונה ימים, מונח על כרית רגע לפני טקס הברית [...]" (עמ' 28). כך פונה המחבר אל הקורא ומזמין אותו לדמיין את התמונה המצויה בראשו שלו. בהמשך, אנו קוראים על חייו בקרב משפחתו, משפחת עולים, על החום שספג לצד הדלות והעוני, אך כבר שם נתגלו בו תעצומות הנפש, אין ביקורת, יש קבלה מתוך הבנה, ואולי שם כבר נבטו אצל המחבר היכולות שמאפיינות מנהיג; "רשמיי ממסע הבזק הווירטואלי הזה בזיכרונותיי מחדדים בי ללא צל של ספק שהפתרונות שמצאתי ללחצים העצומים שהיו עלי כנער וכמתבגר, שהביאו אותי לשרוד נכונה ולפרנס, אותם פתרונות גם חישלו אותי ונטעו בי את הנחישות ליטול אחריות על חיי." (עמ' 30).  
ציפי ארצי


על גב הספר:
ספר זה בא להאיר את דרכם של פרחי מנהיגות בישראל, ולשתפם בלבטים של ניהוג, ניהול ופיקוד.
יום טוב סמיה מוביל את הקוראים לסיור שטח העובר בציוני דרך משמעותיים בהוויה ובאקטואליה הישראלית: מהמעברה ושכונות העולים של שנות  השישים, דרך מלחמות ומבצעים, ועד לעולם העסקים של ימינו.

"מנהיג ניכר בהחלטותיו, במעשיו וביכולתו להניע אנשים. האחריות האישית המוטלת עליו - כבירה, והבדידות בפסגה - אכזרית", כותב סמיה, "מהכלים החשובים העומדים לרשותו של מנהיג הם יכולותיו ללמוד מניסיונם של אחרים, ולהתמודד עם הליקויים הטבועים בו עצמו".  
שני עקרונות-על מנחים את יום טוב סמיה בכל דרכו: השמירה על כבודו העצמי של כל אדם באשר הוא אדם, וההבנה שהכול בארגון מתחיל תמיד מהראש - מהמפקד או מהמנהל. במהלך המסע  הקוראים מתוודעים ליכולות ולערכים שרכש סמיה בדרך החתחתים של חייו, להיחלצותו ממעגלי העוני והמצוקה, ועד הגעתו לדרגת אלוף בצה"ל, ד"ר באקדמיה ואיש עסקים.

בשפה ישירה ועשירה, בכאב, באומץ לב ובכנות,  המחבר משרטט פסֵיפס רב-גוני של ההוויה החברתית והארגונית הישראלית על תמורותיה והצלחותיה, וכן  כשלים שהיא חווה בדרג המנהיגות שלה. הוא מנייד את הקוראים בין העולם  הנעים והממוזג של המחקר לבין העולם הלוהט  וחסר הרחמים של הפרקטיקה, ואינו פוסח על אירועים שגבו מחירים קשים, כדוגמת מלחמות גנרלים אז והיום, ומקרי "זובור" שאת חלקם למד לעומק ואת חלקם עבר בעצמו. 
חלק א מציג תמונה בהירה של המנהיג ושל הקבוצה שהוא מגבש סביבו, עם כללי עשה ואל-תעשה, לפיהם התנהל במהלך השנים. כללים אלה  הודגמו במודלים תיאורטיים שפיתח סמיה  שהוכחו במחקר במסגרת עבודת הדוקטורט שלו, והם מוצגים כאן.  חלק ב ממזג סיפורים ודוגמאות, דילמות וקונפליקטים העוסקים באתגרי המנהיגות של המנהל העסקי, המפקד הצבאי - ומה שביניהם.

על המחבר:
אלוף (מיל') יום טוב סמיה, מנכ"ל ונשיא חברת IC Green Energy, בעל תואר שני בביטחון לאומי ותואר דוקטור בסוציולוגיה ומדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה. גדל בנתניה ומתגורר בתל-אביב, גרוש ואב לארבעה.
זהו ספרו השני, לאחר "מיחידים ליחידה" שראה אור בשנת 2008.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה