יום ראשון, 10 בדצמבר 2017

"סיפור בקיצור על מותר ואסור"


ספר ילדים חדש:

"סיפור בקיצור על מותר ואסור" 

מאת בלינדה בן-עטר-קוטלר



                                                
"מה?! בלי שום חוקים או כללים מחייבים?" השתוממה נטע. "בלי 'לא' או 'אסור' חד וברור?". "לא ולא", צחקה קטיה. "אין אצלנו איסורים או הוראות או אפילו הרהורים בענין. והמילים 'אסור' ו'לא' אינן קיימות אצלנו בלקסיקון. אם כבר, אצלנו אומרים הרבה 'כן' ו'מותר' וכל השאר". (מתוך הספר)


'סיפור קצר על מותר ואסור' מאת בלינדה בן-עטר-קוטלר בהוצאת הספרים "אוריון" בוחן את גבולות הציות אצל ילדים דרך משל מעולם החי. במרכזו של הספר ניצבת דמותה של נטע, נמלה-פועלת צייתנית וחולמנית שיוצאת כל בוקר לעבודתה הקשה. מפגש מקרי עם קיפודה חייכנית מלמד אותה שאפשר גם אחרת - שהחיים מלאים שאלות ועניין ובעיקר שמותר לפעמים להגיד "לא", בנימוס כמובן.

דרך סיפורה של נטע פוגש הקורא הצעיר סוגיה משמעותית מחיי היום יום והזדמנות לשיחה ולהתלבטות בשאלה: האם מותר לעיתים לחרוג מהכללים ולומר "לא" – להורים, למורים, לחברים ולמבוגרים שלפעמים בעצמם לא מעיזים, אם כן, כיצד ואיך?

את הספר מלווים איורים מרהיבים בצבעים העזים של איגור קוביאר, בוגר בית הספר לעיצוב ויצ"ו בחיפה. האיורים עתירי ההבעה משקפים את התהליך שעוברת נטע הנמלה שהופכת מפועלת צייתנית לנמלה בעלת יכולת בחירה שמעיזה לפעול על פי רצונה. איורים אלה ממחישים בצורה נפלאה את מסריה של המחברת.

הספר מיועד לגילאי 12-9.

בלינדה בן-עטר-קוטלר (53) אם לבן ותושבת קיבוץ רמת יוחנן, מורה לחינוך מיוחד מעל 20 שנה, יועצת חינוכית ומטפלת באמצעות בעלי חיים.

'סיפור קצר על מותר ואסור' הוא ספר הילדים השלישי של הסופרת בלינדה בן-עטר-קוטלר. ספריה הקודמים: 'גשר הקשר' ("אוריון" 2016) ו'מה אבא היה אומר' שנולד מתוך צורך אישי של בלינדה להתייחס לסוג של יתמות שבה הילד לא מכיר את ההורה. צורך המבוסס על סיפורה האישי שבו התמודדה עם יתמות בנה שלא הכיר את אביו שנפל בשירות מילואים טרם לידתו ("אוריון", 2015).

בלינדה בן-עטר-קוטלר מספרת כי "הספר נכתב בעקבות תובנות שלה כבוגרת באשר לדרך חינוכה וגידולה. כילדה חונכה להתחשב באחרים גם על חשבון רצונה שלה. עם השנים הבינה כי דפוס זה מהילדות השתרש בה והוביל אותה למצבים בהם נפגעה גם בבגרותה. הרצון שלה להעביר לילדים מסר שונה הוביל אותה ליצירת הספר הנוכחי שמנסה להציג נקודת איזון אחרת בין הצורך לפעול לטובת הכלל והרצון לפעול לפי צו מצפונך".

בלינדה מספרת כי כמו בספריה הקודמים גם בספר הנוכחי בחרה בדמויותיהם של בעלי חיים כדי להעביר את המסרים השונים. כמי שרווחתם וזכויותיהם של בעלי חיים חשובים לה היא שמחה לאפשרות לשלבם גם בספריה באופן שיסייע לה להמחיש לילדים את הנקודות השונות. בלינדה עושה שימוש בהקשרים השונים שיש לכל בעל חיים כדי לחדד ביתר שאת את הנקודות השונות הנדונות בהם.


"סיפור קצר על מותר ואסור" מאת: בלינדה בן-עטר – קוטלר. איורים: איגור קוביאר. הוצאת הספרים "אוריון", 28 עמודים. מחיר לצרכן 45 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה