יום רביעי, 8 במאי 2013

נפרטיטי וסגולה


 

נפרטיטי וסגולה

מהנילוס לזמבזי



מאת: דב בהט

הוצאת ספרי מקור

* * * * *  

(334 עמודים, 98 ₪)


מה המשותף למלכת מצרים ולסגולה-בת למשפחה דלת אמצעים שנולדה ביפו?

דב בהט רוקם עלילה סוחפת הנסמכת על עובדות היסטוריות ומביאה את סיפורן של שתי נשים שניפצו את תקרת הזכוכית והוכיחו שהן מנהיגות פורצות דרך.

 

דב בהט השקיע 50 שנות לימוד, עבודה ומחקר בתחום הגיאולוגיה ובקריירה מצליחה כפרופסור ומדען. כל אותן שנים ליוותה אותו חנה אשתו, שהרבתה לקרוא ו"הדביקה" באהבתה לעולם הספרים את כל בני המשפחה. לאחר פטירת אשתו וצאתו לגמלאות, החליט בהט להקדיש את עיקר זמנו לכתיבה ספרותית.

"נפרטיטי וסגולה, מהנילוס לזמבזי" הוא רומן היסטורי שבמרכזו דמות האישה כמנהיגה תרבותית וחברתית, הן בעבר הרחוק והן בימינו .


שמה של נפרטיטי, מלכת מצרים, מוכר לכל אדם. אישה שאין יפה ממנה, מנהיגה ודמות מפתח בארמונות מצרים העתיקה, שהקסימה את בני עמה לפני 3300 שנה ודמותה מהלכת קסם על הבריות גם בימינו.

"רק מעטים מבני העם הצליחו לראות את פניה בגלל הברק שקרן מציפוי המרכבה שבהק בשמש הצהריים וחדר לעיניהם. גם לא רבים הצליחו לקלוט את נפנופי הברכה שלה מבעד לענן האבק שעלה מגלגלי הרכב המלכותי. למרות זאת, כאשר היא עברה את המקום שבו עמד והשתחווה כל אחד מהמריעים, הוא ידע בוודאות גמורה שיופי כזה הוא עוד לא ראה. בעיקר התרגשו הנערות והנשים, שחלקן איבדו את שווי משקלן בעת שזעקו בקול, "תחי, תחי המלכה". זו הייתה חוויה שמעולם לא נשכחה מלב הנשים הנרגשות".

למרות יופיה, חוכמתה והצלחתה בכל אשר עסקה, כשלה ד"ר סגולה במישור האישי ורבו תיסכוליה. כפיצוי על אחד מהם, היא פנתה אל נהר הזמבזי שבאפריקה, ושם התמסרה לחקר התנהגותם של כרישי הנהרות. כורח המציאות הוא שהחזיר אותה לישראל ולציר ירושלים-לונדון.

"כישלונותיה החוזרים ונשנים של סגולה ביצירת זוגיות יציבה עם גברים צעירים, חזקים ומצודדים, ובעיקר הניסיונות החוזרים ונשנים עם גידי, שלא הוליכו לשום מקום, הביאוה למחשבה שהיא זקוקה למישהו שיהיה מבוגר ממנה בשנים ויעניק יציבות ועומק ליחסיהם. היא שכנעה את עצמה שרומנטיקה היא תופעה בת חלוף שמתאימה לאופרות, לרומנים ולשירים, ואילו החיים המודרניים של תקופתנו מבוססים על יחסים מוצקים של "קח ותן". לא יזיק לה אם תמצא  אישיות בעלת אמצעים שתוכל ותהיה מעוניינת להעניק לה גם קצת הנאות בחיים שאפשרו לה בלי קושי להמיר מחשבות רומנטיות מאכזבות באסטרטגיה מציאותית נבונה."

דב בהט מצליח לחבר דמויות של שתי נשים מלאות עוצמה ורוח מנהיגות, האחת קדומה והשנייה בת-ימינו, שיש להן הרבה מן המשותף, למרות השוני ביניהן.

 דב בהט הערות ביוגרפיות

דב בהט יליד חיפה 1935, בן להורים חלוצים שעלו  לישראל מרוסיה הלבנה בשלהי העלייה השלישית. הוא סיים את בית הספר "חוגים", התגייס לנח"ל במסגרת גרעין הצופים י"א, היה חבר בקבוץ ראש הנקרה, שם התמחה בגידול בננות, עד שהחל את לימודי הגיאולוגיה והמינרלוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. המחקר לתואר השני נערך על הגרניטים באילת, ולתואר השלישי על וולקניזם קדום בדרום אוסטרליה.
מתוך רצון למצוי מקסימלי של העניין במדע, חרג בהט פעמים אחדות מהמסלול המקצועי הישר. זה אפשר לו בין היתר לנצל את הידע שרכש במינרולוגיה ולהשתלם בטכנולוגית הזכוכית הקרמית בחברת "קורנינג", שבמדינת ניו יורק.
עם שובו לישראל הוא המשיך בעבודותיו בתחומי הזכוכית והקרמיקה, כולל פיתוח חומרים למערכת הביטחונית. כאשר פגע האמברגו האמריקאי ביכולת ההתגוננות של צה“ל, הציע דב בהט פורמולציה כימית של זכוכית חדשה ושיטה טכנולוגית כיצד לצקת אותה. הרשות לפיתוח אמצעי לחימה - רפא"ל קבלה את ההצעה ומימנה את הפיתוח שהביא ליצור ישראלי של הכפה מ"דור חדש", המורכבת בראש הטיל אויר-אויר, בחפשו את מפלט מטוס האויב. לתחמושת זו היה שימוש צה"לי בשנות השבעים.
ב-1973 הצטרף דב בהט למחלקה לגיאולוגיה ומינרלוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בראשית צעדיה. לאורך השנים שימש בהט בתפקידי דיקן הפקולטה למדעי הטבע ורקטור האוניברסיטה.
במקביל לעיסוקיו האקדמיים היה מעורב בסיוע מדעי וטכנולוגי לתעשיות מקומיות.

היום, פרופסור אמריטוס דב בהט ממשיך במחקריו וגם מלמד בהתנדבות. לזכותו, יותר ממאה מאמרים, ספרים ופטנטים מדעיים בתחומים המקשרים בין טכנולוגית החומרים, זכוכית וקרמיקה לבין הגיאולוגיה הסטרוקטורלית והטקטוניקה, ומוניטין בינלאומי כמפתח השיטה
 ( Tectonofractography) הקושרת בין אפיונו של מחשוף סלע קטן (בגודל סנטימטרים) לאנליזת תהליכים טקטוניים בהיקפים גדולים (עשרות קילומטרים)

החל מ-2004, עם צאתו לגמלאות, מקדיש בהט את עיקר זמנו לכתיבה ספרותית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה