יום שבת, 4 במאי 2013

מרד הנצורים





לקראת 70 שנה למרד גטו ורשה רואה אור

 

מרד הנצורים

מרדכי אנילביץ' וההתקוממות בגטו ורשה

מאת: ישראל גוטמן

הוצאת יד ושם

בשיתוף מורשת-בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'

****** 
 536 עמ', 98 ש"ח

מרד הנצורים: מרדכי אנילביץ' וההתקוממות בגטו ורשה, רואה אור במהדורה מעודכנת, לרגל 70 שנה למרד גטו ורשה. ספר ייחודי זה משלב בתוכו זיכרונות אישיים מרגשים ותיעוד היסטורי מגוון, והכל מתוך מבט מפוכח וחקרני של היסטוריון לעתיד.
שנים רבות היתה דעתו של פרופסור ישראל גוטמן נתונה לנושאים, שהם עיקרו של ספר זה: דמותו של מרדכי אנילביץ'; צמיחת המחתרת היהודית וסיפור התפכחותם של חברי תנועות הנוער בגטו ורשה שסופו בהקמת אי"ל-הארגון היהודי הלוחם, בהנהגו של אנילביץ'; התמורות המסעירות שהתחוללו בעתות מצוקה ביישוב היהודי בגבולות הגטו הזה: ממכלאת קורבנות - למחנה מגויס במצור ובמרי – ועד להתקוממות גטו ורשה

"לא ניגשתי לחיבור ספר זה על דרך העיון הצרוף של עובדות זכורות בלבד. הפרשיות המתוארות הן גם פרשיות חיי, מצבור חוויות ומועקות... הרגשת חובה כלפיהם , אשר נפלו, המריצה אותי לכתוב" כך מעיד ישראל גוטמן בהקדמה לספרו.

פרופ' גוטמן, חבר בתנועת נוער ציונית חלוצית,  היה עד ראייה לסבלם של יהודי ורשה ולמותם וחווה את אבדן בני משפחתו. לאחר שאחותו הקטנה הלכה עם ילדי יאנוש קורצ'ק אל מותה, נותר הנצר האחרון של המשפחה. הוא לחם ונפצע בהתקוממות בגטו ורשה, נלקח למחנות ריכוז ושרד את צעדת המוות מאושוויץ-בירקנאו. בתום המלחמה פעל בקרב שארית הפליטה והגשים את חלומם של רעיו הנרצחים לעלות לארץ-ישראל ולהתערות בה.
לימים היה ניצול השואה ישראל גוטמן לאחד החוקרים המרכזיים של תקופת השואה ולמורה שהעמיד דורות רבים של תלמידים וחוקרים בתחום. ספרו זה, שנכתב בטרם החלה עבודתו המדעית, נשען על עדויות שבעל-פה, זיכרונות שבכתב, תעודות, ובעיקר זיכרונותיו האישיים של המחבר. במסכת התיאור התיעודי שולבו פרקים הכתובים בגוף ראשון, שיש בהם משום רישומו של יומן ששוחזר בחלוף שנים רבות.
 לדבריו של גוטמן: "בספר הזה נעשה הניסיון לקרב את האדם בגטו ואת הלוחם בגטו לתפיסתו של צעיר החי בזמן אחר ובתנאים שונים, עד כדי היעדר קנה מידה משותף ובסיס להשוואה ".

בזכות שילוב הקולות של המעיד והמתעד הספר הוא תרומה רבת חשיבות למידע הקיים על החיים בגטו ורשה, על המחתרת שהתארגנה בגטו ועל דמותו של מרדכי אנילביץ'.


פרופ' ישראל גוטמן – הערות ביוגרפיות
פרופ' ישראל גוטמן, מגדולי חוקרי השואה בדור האחרון, נולד בוורשה בשנת 1923, השתתף במרד גטו וורשה ונפצע בו, והיה אסיר במחנות מיידנק ואושוויץ. בשנת 1947 עלה לישראל והיה חבר קיבוץ להבות חביבה עד 1971. בשנת 1961 העיד במשפט אייכמן. היה ממייסדי "מורשת בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'" ועורך כתב העת "ילקוט מורשת". ב-1975 קיבל תואר דוקטור על חיבורו "תנועת ההתנגדות והמרד המזוין של יהודי ורשה על רקע חיי הגטו 1939 – 1943" והחל ללמד באוניברסיטה העברית. היה ראש המכון הבין-לאומי לחקר השואה וההיסטוריון הראשי ביד ושם ומשמש היום בתור היועץ האקדמי של יד ושם כ"כ היה העורך הראשי של "האנציקלופדיה של השואה".
גוטמן פרסם ספרים ומאמרים רבים שזיכו אותו בפרסים חשובים ביניהם פרס שלונסקי לספרות, פרס יצחק שדה למחקר צבאי, פרס לנדאו למדעים ולמחקר, פרס התאחדות יהודי פולין וד"ר כבוד מטעם אוניברסיטת ורשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה