יום רביעי, 9 ביולי 2014

מה שהיה שלי

ספר חדש: "מה שהיה שלי" מאת מ.ר. סלע

לבנות חיים חדשים




האם אפשר בכלל לדעת מה עובר בנפשו של אדם שעבר חוויה אישית כל כך קשה? מה הוא חושב באמת? מה עלולות להיות השלכות הטראומה לטווח ארוך? הספר מה שהיה שלי מאת מ.ר. סלע, בהוצאת הספרים 'אוריון', נותן הצצה בלעדית לתוך מסתורי נפשה של נפגעת תקיפה מינית ומלווה אותה לאורך התמודדותה הבלתי אפשרית עם החוויה הקשה שעברה. זהו מותחן פסיכולוגי המבוסס על מקרה אמיתי, רומן ביכורים אמיץ שנכתב במטרה אחת: לעודד נשים וגברים לעשות את הקשה מכל – לספר.

בגיל 21 מחליטה איילת, בחורה תל אביבית צעירה, להוכיח שהיא יכולה להצליח בחיים. היא עוברת ללמוד בבאר שבע ושוכרת דירה אצל נועם, סטודנט שנה שנייה באוניברסיטה. בתחילה נראה שהיא מתאקלמת יפה, השניים מתיידדים ועד מהרה הופך נועם לאחד האנשים הקרובים אליה ביותר. ערב גורלי אחד משנה את הקשר ביניהם ומנפץ את איילת החזקה לאלפי רסיסים. בהחלטה רגעית היא מחליטה לשים את הכול מאחוריה ולפתוח דף חדש.  חייה החדשים של איילת בתל אביב, מאפשרים לה להתקדם, והיא מצליחה להשיג את כל מה שאי-פעם חלמה עליו. היא מתחתנת, מוצאת עבודה טובה, והאושר נראה קרוב מאי-פעם. אלא שהעבר לא מניח לה. ההדחקה ההרסנית מכרסמת בחייה והופכת אותם שוב. היא מפוטרת מהעבודה שאהבה, נישואיה מתפרקים, ורק כשהיא חושפת את הסוד הגדול והנורא – לפני עצמה קודם כל ואז לפני אחרים, רק אז היא מתחילה להתמודד עם המצב ומשקמת את חייה.

איילת משקפת בצורה הקיצונית ביותר את חווית הטראומה שלה. קל לקורא להתחבר אליה ולעבור יחד איתה לאורך הספר את שאירע לה. המציאות היום יומית משוקפת בצורה האמיתית ביותר באמצעות מילים שהן פשוטות מחד גיסא, אך החיבור התחבירי שלהן יוצר פיוט נוגע ללב, מאידך גיסא.

"בלילה הוא מוצא אותי מכּווֶצת על הספה, 'איילת, הכול בסדר?'. 'תעזוב אותי' אני מסתכלת בו בעיניים מבוהלות, מפחדת לזוז" (איילת לבעלה, מתוך הספר)

מחברת הספר היא מ.ר. סלע, בת 32 מאזור המרכז, נשואה ואם לשניים. עוסקת בתחום הרפואה. היא מספרת כי "הספר נכתב ממקום של הבנה ורצון אמיתי לעזור לנשים שעברו את אותו התהליך". ההחלטה לכתוב את הספר התגבשה  כאשר איילת, גיבורת הספר, שיתפה את המחברת מבלי להתכוון אפילו, בסיפורה המרגש. הן נפגשו במהלך תקופת אשפוזה בבית החולים, שם חשפה לראשונה את אשר עברה לפני שנים.  

איילת סיפרה לה כי בהיותה בחורה צעירה בת 21  היא לא הבינה את המשמעות של מה שקרה לה באותו רגע. הפחד להתמודד שיתק אותה. היא לא העזה לגשת לקבל טיפול רפואי ולא רצתה להתלונן באף מקום. היא חששה שיאשימו אותה שהיא לא הייתה בסדר.  המחשבה העיקרית שחלפה לה בראש הייתה: 'מי יאמין לי? זה הרי תמיד תהיה המילה שלי לעומת המילה שלו. החשש העיקרי שליווה אותה היה שהיא זאת בסוף תצא אשמה , זאת שלא  הייתה בסדר, שהחליטה כמו נשים רבות אחרות  לשתוק ולא לדבר על זה - החלטה שנראתה לה הגיונית באותו הזמן. הפעולה היחידה שהיא הסכימה לבצע הייתה לחייג  למוקד לנפגעות תקיפה מינית כמה שבועות לאחר המקרה, שם סיפרה בקצרה את החוויה שעברה והחליטה שלאותו הרגע זה מספיק. היום כשהיא  כבר גדולה ומפוכחת, היא מבינה שהייתה יכולה לעשות הרבה יותר והיא מצטערת על כך.

מ.ר. סלע מספרת, כי "היום הסטטיסטיקה העגומה הינה שרק 10% מכל המקרים שמתרחשים אכן מדווחים. נשים וגברים מפחדים לשתף אחרים בחוויה שחוו. מבחינתם, השיתוף יכול להיות קשה אף יותר ממה שעברו ואין ביכולתם להתמודד עם הטראומה שוב. יותר קל לבחור להתעלם ממה שקרה לסגור את הכול עמוק בפנים ולהאמין שבכך זה ייעלם.

מי יאמין לי? זאת המילה שלי לעומת המילה שלו, אני בסוף אצא אשם? הם רק חלק מהחששות שמלוות את הנפגעים ביחד עם תחושת בושה ואשמה. בתור אשת מקצוע בתחום הרפואה אני פוגשת נשים שעברו חוויות קשות ומציינות בתיקם האישי שאינן חפצות לשוחח על כך עם בני משפחה חברים או איש מקצוע. הפגיעה מושרשת לאורך שנים רבות והפחד שמישהו יגלה מה שעברו, אינה נתפסת בכלל. הן מעדיפות לסגור את הכול עמוק בפנים ולהאמין שאם הן לא יחשבו על כך, זה ייעלם". 

מ.ר. סלע מסכמת: "הספר נכתב מתוך אמונה שחשוב לדווח, לשתף, לספר.  גם אם זה מפחיד, גם אם זה משתק עד לכדי כאב. זה עדין חשוב-האלטרנטיבה עלולה להיות הרבה יותר קשה.  אפילו שיתוף של אדם נוסף  כגון איש מקצוע, חברה טובה או גורם רפואי שמוסמך לתת עזרה וטיפול זה כבר צעד אחד בדרך לבניית חיים חדשים.

המחברת  מציינת  כי בשיתוף עם העמותה לנפגעות תקיפה מינית, מובאים בסוף הספר מספרי הטלפון של העמותה, לכל המעוניין. 

מה שהיה שלי מאת מ.ר. סלע, הוצאת "אוריון", 160 עמודים, מחיר לצרכן 55 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה  www.orion-books.co.il
 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה