יום חמישי, 17 ביולי 2014

החור השחור של ארז מאור

ספר חדש:

"החור השחור של ארז מאור" מאת אורי ארזי



הספר "החור השחור של ארז מאור" מאת אורי ארזי, בהוצאת הספרים 'גוונים', הוא רומן שרשרת שכל פרק עומד כסיפור בזכות עצמו. זהו גם רומן אוטוביוגרפי למחצה, המגולל בגוף ראשון את סיפור חייו של ארז מאור, אשר ננטש בינקותו על ידי אמו, נערה ממוצא תימני, ואומץ על ידי זוג אמיד ממוצא רוסי-פולני. ארז אינו זוכר את ילדותו המוקדמת, אך מניח שהוא מאומץ כיוון שהוא אינו דומה להוריו.

למרות משבר הזהות העמוק שהוא חווה, הוא מנסה לסגור מעגל ולסתום את החור השחור שנוצר בנפשו דרך החיפוש אחר אמו הביולוגית. הוא מתאר את מרבית ילדותו ובחרותו בטון אופטימי, כילד וכנער הוא מצא מפלט בספרים ובמעשי הרפתקאות עם חבריו. לאחר מותם הסמוך של שני הוריו המאמצים, הוא פותח את תיק האימוץ שלו ונפגש לראשונה עם אמו הביולוגית. הספר עוסק גם בהרפתקאותיו השונות וסיפוריהם של האנשים שפגש לאורך הדרך.

"הייתי בן שבע או שמונה כשהבנתי שאני מאומץ. לא הייתי צריך להיות פרופסור לתורת הקוונטים כדי להבין את המשוואה הפשוטה הזו – כל מי שהכיר אותי ידע, זה היה ברור ככתובת שחורה על קיר לבן.." (מתוך הספר)

אורי ארזי (51) נשוי ואב לשניים, נולד בתל אביב בשנת 1962, וננטש בבית החולים עם לידתו. שהה בית יתומים שנה ושלושה חודשיים. לאחר מכן, אומץ. אביו, אריה, היה עורך דין מצליח, שימש כיו"ר אגודות ישראל-ספרד וישראל-צרפת שאת התרבות שלה הוקיר ואהב וקיבל תואר אבירות מהממשלה הצרפתית על פועלו, בשנת 1985 הוענק לו התואר יקיר תל אביב. אמו, אנה, הייתה מיקרוביולוגית במקצועה. כשהיה בן 27 נפטר אביו, ושנה לאחר מכן נפטרה אמו. כעבור כמה שנים, אורי פתח את תיק האימוץ ונפגש עם אמו הביולוגית ועם שני אחיו, שעמם הוא בקשר עד היום.

אורי ארזי מספר כי הרצון לכתוב הגיע גם מספרים שאהב לקרוא בילדותו. "הגיבור הספרותי האהוב עלי בילדותי היה 'טרזן מלך הקופים' של אדגר רייס ביראוס, אתו הזדהיתי עמוקות כיוון שהיה אסופי שאומץ על ידי קופה ועד בגרותו לא ידע מי הם הוריו הביולוגים בדיוק כמוני. מבחינתי, לגלות בהיותי ילד שאני מאומץ היה משבר זהות חמור שתוצאותיו רדפו אותי במשך שנים רבות. הפריע לי מאוד שהורי אשכנזים בהירים ואני שחום כמו ילד תימני.

"כשקראתי בפומבי לאחד מהורי 'אימא' או 'אבא' חשתי במבטי התימהון ננעצים בנו, חשתי כאילו כתוב ילד מאומץ על המצח שלי. אני מניח שאם בחזותי החיצונית הייתי בהיר כמו הורי היה לי קל יותר להכיל את עובדת היותי מאומץ, לפחות לא הייתי הופך למטרה לסקרנות ורכילות מצד הסביבה, סקרנות שגרמה לי למבוכה רבה. ביני לבין הורי היה פער גילים ענק. למעשה מבחינה גילם הם היו יותר מתאימים להיות סבא וסבתא שלי מאשר הורי. גם פער הגילים בינינו גרם לי לבושה ומבוכה. חברים או חברות שבאו אלי ופגשו את הורי לראשונה, נדהמו כשהצגתי את הורי כאבא ואימא שלי. פעם אחת הלכתי עם חברה שלי ברחוב ומרחוק ראיתי את אימי מתקרבת. היה יום חם וכנראה שהייתה עייפה. היא הלכה באיטיות ונראתה זקנה מהרגיל. משכתי את חברתי לחנות בגדים סמוכה ודאגתי שלא תצא עד שאמי תחלוף על פני החנות. עד היום כשאני נזכר במקרה הזה, אני חש צער על טיפשותי".

"בלילה שכבתי במיטה מתקשה להירדם. שוב ושוב שחזרתי את הפגישה בראשי, ועם השחזור חשבתי על הורי המתים. באופן מוזר נזקקתי להם יותר מתמיד. אני ארז מאור מלמלתי לעצמי. אני ארז מאור, אמרתי שוב לחלל החדר. אני ארז מאור חזרתי ואמרתי בקול רם שנועד לאוזני שלי, אני ארז מאור" (מתוך הספר) - הציטוט הזה מספר על ארז מאור השב נסער מהפגישה הראשונה בחייו עם אימו יולדתו, הוא מבולבל, בודד, יש לו תחושת בגידה בגלל שפתח את תיק האימוץ ונפגש עם אימו הביולוגית. יותר מכול הוא חש שזהותו מתערערת. דווקא ברגע הזה, יותר מתמיד הוא מתגעגע להוריו שנפטרו וזקוק להם נואשות. "אני ארז מאור", הוא אומר שוב ושוב לעצמו כאילו אם יחזור על המשפט הזה, יצליח לשמור על הזהות שלו שלא תשתנה ולהישאר נאמן להוריו האהובים.

אורי ארזי עובד בימים אלה על קובץ סיפורים העוסקים ביהדות ובישראליות. לדבריו, הסיפורים מתרחשים בתקופות שונות החל בימי בית שני וכלה בימינו אנו.

החור השחור של ארז מאור מאת אורי ארזי, הוצאת הספרים "גוונים", 206 עמודים, מחיר לצרכן 75 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב בר כוכבא 29 תל אביב ובאתר ההוצאה http://www.gvanim-books.com


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה