יום חמישי, 31 ביולי 2014

ליעד והעורבים





ליעד והעורבים

סיפור על עורב וילד 


מאת אוריאל לי

הוצאת קונטנו דה סמריק

*****
גיל יעד 7 - 10

(123 עמודים, 69 ש"ח)




עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר וח"כ לשעבר, משיק בימים אלה את ספר הילדים הראשון שלו "ליעד והעורבים".
בקרוב עומד לראות אור ספרו השני המיועד לנוער, "שיעור גורלי בהגנה עצמית".

זהו סיפור על חברות אמיצה ולא שגרתית בין ילד לעורב – ליעד בן העשר ועורבני העורב הצעיר – שניהם מתגוררים ברמת אביב ג'.
ליעד, ילד חרוץ ועצמאי. בן זקונים להוריו, גר בבניין סמוך לחורשת עצים. ליעד לעולם אינו משועמם. בכל פעם שיש לו זמן פנוי, הוא מייחד אותו לתחביב האהוב עליו – התבוננות בחיי הציפורים המבלות בחורשה שליד ביתו. מכל הציפורים, מושכים את לבו העורבים, שאופיים המיוחד מרתק אותו.
עורבני, עורב צעיר, אמיץ ונבון, אחראי ולא גאוותן, בן למשפחה מרובת עורבים. אחיו אוהבים ומעריכים אותו. תמיד שימש להם דוגמה אישית והם רואים בו מנהיג.

החברות בין השניים נולדה כשעורבני "התפתה" לארוחה היומית שהגיש ליעד, במרפסת ביתו. הוא חזר מידי יום, ולאט לאט נרקמה ביניהם ידידות אמיצה. לתדהמתו של ליעד, החל עורבני לדבר בשפת בני האדם, ולשתף אותו בעולמו ובחוויותיו.
על הקשר הייחודי בין השניים מאיימים אירועים שונים מעולמם של העורבים: מנהיגותו של בלאק, המנהיג הקשיש והבלתי מעורער של להקות העורבים בישראל, נחלשת, והוא בוחר לחזקה על ידי הטפה לשנאה והכרזת מלחמה על בני האדם. מולו ניצב עורבני, העורב הצעיר, המפגין כושר מנהיגות וחזון. הוא מתנגד למלחמות ומאמין שהחיים המשותפים עם בני האדם דווקא טובים לכולם. בין בלאק לעורבני מתפתח מאבק, כשכל אחד מהם רוצה להשפיע על עמדתם של קהילת העורבים.


-        האם ייצאו העורבים למלחמה נגד בני האדם או ישכילו לחיות בשלום אלה לצד אלה?
-        מי יהיה מנהיג העורבים העתידי – בלאק הקשיש או עורבני הצעיר? מי ינצח במאבק?
-        מה יקרה לחברות העמוקה של ליעד ועורבני ? האם תשרוד או תתרסק?

המחבר משליך על עולם העורבים התנהגויות, אופן חשיבה ומושגים של בני אדם. דרך העלילה המרתקת הוא מבליט את חשיבותם של ערכים כמו כוחה של חברות, העוצמה הטמונה בעבודת צוות, מנהיגות, עמידה על עקרונות, תרומתם של צעירים לגיבוש תפישות עולם חדשות טובות יותר, הבנה שבמלחמה שני הצדדים מפסידים, פתרון משברים ללא אלימות, התנהלות בשיקול דעת ובדרכי שלום, אהבת הטבע ואהבת הציפורים, אקולוגיה ושמירה על הסביבה, זהירות בדרכים ועוד.
מוטיבים רבים בספר משיקים לחייו ולעיסוקיו של אוריאל לין. כחבר כנסת וכיו"ר ועדת החוקה בכנסת, שבמרכז פעילותו הפוליטית עמדו יסודות המשפט, השיטה הפוליטית בישראל וכבוד האדם וחירותו, חשוב היה לו להטמיע בעלילה, תהליכי בחירת מנהיג, שיפור השיטה הדמוקרטית, ייעול מערכת הצדק וביצור זכויות הפרט. גם תפקידו כיו"ר הועדה לבטיחות בדרכים, מצא את ביטויו בספר.

ההשראה לספר באה לאוריאל לין מתקופת ילדותו כחניך בכפרי הנוער "מאיר שפיה" ו"בן שמן". בתקופה זו נקשר אל עולמם הקסום של הציפורים בישראל ולמד מקרוב את אורחות חייהם. סביבת הספר היא סביבתו הפיזית - גם הוא מתגורר בבית צמוד לחורשה. ליעד גיבור הספר קרוי על שם נכדו, אשר בטיוליו המשותפים עם אוריאל גילה רתיעה מסויימת מהעורבים, בעוד שאוריאל רצה שיכיר את העורבים בצורה חיובית, על שום מעלותיהם הרבות. 

הספר מלווה בנספח על חיי העורבים (מקור השם; תיאור פיסי; תוחלת חיים; התנהגות חברתית; קולות ודפוסי תקיפה; חיזור וקינון; דגירה; גוזלים; אמונות, סיפורים ומשלים ועוד).

אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר תל אביב ונשיא איגוד לשכות המסחר, עורך דין במקצועו, בוגר "האוניברסיטה העברית" בירושלים ואוניברסיטת "ברקלי" בקליפורניה. שימש כמנהל רשות ההשקעות בצפון אמריקה, הממונה על הכנסות המדינה ומנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות.
היה חבר כנסת מטעם המפלגה הליברלית ויו"ר וועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת ה-12, במסגרתה השלים חקיקתם של לא פחות מ-95 חוקים.
במשך ארבעים השנים שחלפו, פרסם אלפי מאמרים בכל העיתונים המובילים בישראל. ספרו "אבני דרך", יצא לאור בשנת 2011.

התרשמותי: לאהוב עורבים זה לא מובן מאליו, יש הרבה סיפורים על עורבים התוקפים אנשים, על חכמת העורבים וזיכרונם, לכן עולם העורבים הוא עולם מעט מסתורי ומעניין, ובספר "ליעד והעורבים" יש הזדמנות ללמוד על חיי העורבים. אוריאל המחבר, משקף תפישה שונה מזו המקובלת ומתאר את מה שמצא ליעד בעורבים; עיניים פקחיות וחודרות מבט, צבעם המיוחד, סגנון הליכתם המתנודד וקרקורם שבע הרצון לאחר שמצאו אוכל. גיבור הספר, ליעד התפעל מבעל הכנף הזה והתיידד עם עורב אחד  ועם הזמן גם עם להקתו והחל ללמוד על "ממלכת העורבים". ליעד, למד כי העורבים אמיצים ומספר על פעולות גבורה, למשל כיצד הצליחו קבוצת עורבים להציל את ערבה (עורב צעיר) מבין כפות רגליו הדורסניות של ינשוף, למד על מאבקי הכוח בלהקת העורבים ועוד. ליעד מספר על הידידות שנרקמה בינו האדם לבין העורב שלא באופן שאינו ברור מאליו, היות והעורבים לא רואים  באדם ייצור ידידותי, ונשאלת השאלה, מי אכזר יותר, האדם או העורב?
הספר כתוב באופן מאד אינטליגנטי, ומטשטש את הגבולות בין דמיון ומציאות. מתאים מאד לילדים הנמצאים בשלב שהדמיון מזין את עולמם אבל גם ילדים בוגרים יותר יכולים למצוא עניין רב בסיפור על עולם העורבים, אני מאד נהניתי. הספר כתוב בפרקים קצרים, (חשוב לציין שהפרקים אינם ארוכים ומייגעים, הם תמציתיים ונוגעים נקודתית בנושא הפרק), כאשר כל פרק מספר על התרחשות אחרת, אבל ממשיכה וקשורה לקודמתה, כמו כן מלווים הפרקים באיורים יפהפייה של איל אילת. לספר נספח על חיי העורבים. מצאתי את הספר מעניין מאד ובדרך אגב, מלמד. בימים שבני הנוער הם "ילדי מסך" (הטלוויזיה, המחשב, הטאבלט והטלפון הנייד), חשוב למצוא גירויים חדשים לקריאה. הספר בכריכה קשה והדפוס באיכות טובה מאד שגם את זה חשוב לציין.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה