יום שבת, 23 במרץ 2013

סלע המחלקות


סלע המחלקות מאת אבנר שיריזלי: מסע האדם אל עצמו


סלע המחלקות מאת אבנר שיריזלי, בהוצאת הספרים "גלים", הוא רומן המגולל את סיפורם של ארבעה נוסעים שאורחות חייהם מסיעים אותם בעל כרחם במסע פתלתול אל עצמם: יואב בן צרויה, שר צבא דוד, דוד מלך ישראל, בת שבע, רעייתו, ונתן הנביא. דרכיהם נפתלות, אורחות חייהם ממריאים לשיאים גבוהים ונוחתים לתהומות עמוקים. מסלוליהם מצטלבים ונפרדים חליפות, פעמים ברוך ועדנה, ופעמים במסלולי התרסקות. במהלך המסע עובר כל נוסע, תמורות ומטמורפוזות, פיזיות ורוחניות, המציגות אותו בעיני עצמו  כפי שלא היה מאמין כלל שיתכן שיהיה כזה, אלמלי יצא למסע. 

הרומן סלע המחלקות מתייחס לאירועי הסיפור המקראי, כאל הוויה אמיתית אך מאיר אותם ומשקיף עליהם מנקודות ראות שונות מאלו של העורך המקראי, כפי שהם עולים בעיניהם, ברוחם ובתודעתם של גיבורי הרומן, בהתאם לאופיים כפי שניתן להבין ולהסיק מן המקרא עצמו. זאת, מבלי לפגום באהבה והכבוד שהמחבר רוחש לתוכן המקראי. דרך מסע זה עולה וצף פשר חדש ושונה לאירועים. נחשפות תובנות חדשות, שמעתיקות את הרומן מעל לזמנו ומעבר לגבולותיו. כל זאת,  בעוד הפשט והדרש של המקרא משמשים אותו כיסוד איתן. הרומן, כיד הדמיון, וברוחו, משלים ונוסך תוכן משלו לחללים שהעורך המקראי בחר שלא לחדור לתוכם.

המקרא, הוא המקור היחידי והבלעדי לאירועי תקופתם של הגיבורים, ואין להם סימוכין מאוששים, היסטוריים, ארכיאולוגיים, או חיזוקים מכתבים וספריות של עמי התקופה האחרים. העורך המקראי מגיש את סיפורו דרך פריזמה צרה מאד המייצגת את השקפתו, האתנית והאמונית. על סמך דברים אלה ניתן להעלות כהשערה, שכל הסיפור המקראי הינו אלגוריה יותר מאשר אמת היסטורית.

גיבור הרומן, יואב בן צרויה, שר צבא עשוי ללא חת, אסטרטג וטקטיקן מזהיר, ובו בזמן אינטלקטואל, האיש שהחרב ונוצת הסופר מתחלפות בידיו ללא הרף. איש רוח והגות, ניחן במח חריף ואנליטי שבאמצעותו מעל ולמרות המלוכה, מטביע את חותמו על כל ההתרחשויות בעלות המשמעות של תקופתו. הוא מתגלה כפוליטיקאי מבריק הקורא את ההתרחשויות בעודן באיבן, ומכין את הכלים לקדמן. חודר כפסיכולוג אמון לנבכי נשמתם של עמיתיו, פיקודיו ומתנגדיו, דולה מהם את המיטב, ומשפיע על תגובותיהם ומעשיהם. בכוח הגותו, שוחט פרות קדושות, ומגדל חדשות תחתן, בידיעה ברורה שהוא מקדים בהרבה את זמנו, ובתקווה שאי שם בחלוף העיתים, תהינה להן עדנה.

המחבר מסרב למסגר את הספר תחת כותרת "רומן היסטורי". הוא איננו פרי מחקר היסטורי ואיננו מתיימר לייצג אמת היסטורית וכמובן גם לא פרשנות למקרא. האמת היחידה המחייבת אותו היא זו הפנימית של עצמו.

אבנר שיריזלי (69), תושב מעלה אדומים, הינו מנתח מערכות בעל רקע אקדמי מגוון במדעי החברה. עסק בניתוח פעילות ארגונית ועסקית של ארגונים מגוונים. בצד פעילותו המקצועית עוסק בעשייה ענפה בתחומי האמנויות והרוח: אמנות פלסטית, ציור ופיסול, מוזיקה, שירה וכתיבה. "המקרא מאז ומתמיד הילך עלי קסם. דווקא כקורא חילוני, נטול אמונה דתית, ככל שאני מרבה לעיין בו, אני מוצא בו תובנות אוניברסאליות הכלואות בתוך הכתוב ומבקשות להשתחרר מכבלי העורך המקראי השבוי בידי מסורות וטרמינולוגיות דתיות ופולחניות בנות זמנו,  ולהתפרץ למרחב הקוסמי הפתוח. דמותו המקראית של יואב בן צרויה ריתקה אותי מאז ומתמיד. רבות תהיתי, על אף שהמקרא מייחס לו כושר ארגוני וצבאי יוצא מגדר הרגיל, הוא תמיד מופיע כשר צבא דוד אך נעדר מרשימת גיבוריו, ואז גמלה ההבנה בליבי שהמקרא, על אף שלא מציין זאת במפורש, כנראה מפני כבוד דוד, מבדל את מכלול כישוריו מכישורי גיבור גרידא. יתכן וגם המקרא מייחס למלך ולשר צבאו שותפות ולא יחסי היררכיה".

"ירושלים התכרבלה בחיק הלילה, שעריה ננעלו ומן הרחובות כלתה רגל. לא רחש. לא ניד. דממה. לאורן הרוטט של אבוקות המאור שט לו צל על פני מרצפות הרחוב. בשל החשיכה לא ניתן היה לנתק מן הצל את מטילו, ושניהם יחדיו נידמו לעוף אגדי ענק, שאברותיו הפרושות למחצה תלויות לו מעל גבו והוא מתקדם בקרטועים ודילוגים כרָחָם המבקש להתנתק מן הארץ ולהמריא, אך כובד משקלו שב ומטיחו ארצה. היה זה נתן ששב מארמון המלך אל ביתו, כרסו מלאה אך לבו כבד עליו ביודעו שהנה עוד רגע קט יפגוש בפניה החמוצות של רעייתו וייאלץ לגמוע שוב את כוס נרגנותה. בעצב חשב על המיטה הקרה שתהא מנת חלקו. "ניחא", ניחם את עצמו, לפחות דבר קר אחד שיפיג את יקוד היום ואת היין שעדיין רותח בדמו" (מתוך הספר).
סלע המחלקות מאת אבנר שיריזלי, גלים הוצאת ספרים אחרת, 429 עמ', מחיר לצרכן 92 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, ובאתר ההוצאה www.galimol.com



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה