יום רביעי, 13 במרץ 2013

משפחה הורגת


סדרת "בראשית" – סדרת איכות חדשה ליצירה ישראלית
המשותפת להוצאת "רימונים" והוצאת "עמדה"
יוצאת עם ספר ראשון

משפחה הורגת


מאת: מיכל הרטשטיין

* * * * * *
(310 עמודים, מחיר: 88 ש"ח)

יום שני 18.5.09
כחודש לפני שמאיר דנילוביץ קם לפנות בוקר, ירה בכל בני משפחתו והתאבד, התגרשתי מבעלי.
קוראים לי הדס לוינגר ואני,  בת שלושים ושלוש,  וחוקרת במשטרת ישראל. למרות שאם שואלים את אמא שלי אז ההגדרה היותר נכונה שהיא הייתה נוקטת בה, הייתה  "עורכת-דין מצליחה שהחליטה לזרוק את הקריירה שלה לזבל ולהיות שוטרת".

בבוקר רענן של חודש מאי 2009, נמצאים מתים בדירתם שבגבעת שמואל, מאיר דנילוביץ, חני ושלושת ילדיהם. הרצח מתרחש בלב ליבה של שכונה שקטה שרובה ככולה מאוכלסת במשפחות המגזר הדתי-לאומי.
על חקירת האירוע מופקדת השוטרת הדס לוינגר, דתל"שית בעלת אישיות ססגונית ומקורית ותפיסת עולם שונה מאד מהערכים שעל ברכיהם גדלה, שבאופן מקרי הכירה בעבר את חני דנילוביץ. אט-אט חושפת הדס, באמצעות שיחות עם קרובים וחברים, את הדינמיקה המשפחתית והחיים הלוחצים והתחרותיים בקהילה הדתית-הלאומית בגבעת שמואל, עד שמגיעה לפתרונה המטלטל של התעלומה.

"משפחה הורגת" הוא ספרה השני של מיכל הרטשטיין. זהו  ספר קולח, שזור הומור דק, שנון ואינטליגנטי, מסוג ספרי המתח שקשה להוריד מהם את העיניים אבל קורצו מחומר אחר, כזה הנוגע לכולנו, הישראלים.
עלילת הספר פורשת מנעד דמויות מפתיע שהוא בעצם מארג הישראליות כולה. היכולת של הרטשטיין לרקום אותם לרקמה אנושית אחת חיה, מותחת, מצחיקה ועצובה, היא סוד כוחו של הספר.
לא בכדי פותח ספר זה את סדרת בראשית מבית היוצר של הוצאת רימונים והוצאת עמדה, סדרה שלנגד עיניה ניצבת הישראליות העכשווית, אל מול הישראליות היהודית הנעוצה בשורשינו, כאן.


על המחברת

מיכל הרטשטיין, בת 38, דתל"שית (דתייה לשעבר), רואת חשבון, נשואה ואם לילד בן 6.5 .

ילידת רמת גן ומתגוררת בה עד היום.
"אני בנאדם חריג", היא אומרת על עצמה. נולדה בבית דתי, אך אף פעם לא הקפידה יותר מדי בענייני דת. לאט לאט איבדה אמונה, והיום היא מגדירה את עצמה אתאיסטית. 
בגיל 16 התחילה ללמוד קונג-פו – בת יחידה בין עשרות בנים – והתמידה עד גיל 26 , (שם גם הכירה את בעלה). הייתה הנכדה היחידה, לסבה וסבתה מצד אביה, שהתגייסה לצבא. עפה מקורס קצינים וחזרה אחרי שערערה. בסופו של דבר הייתה קצינה מצטיינת.
אחרי הצבא התחילה ללמוד ארכיטקטורה בטכניון ועזבה אחרי 3 סמסטרים. למדה כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל אביב, הייתה סטודנטית מצטיינת ובעלת מקצוע מבוקשת. גם בספר יש נגיעה במקצוע שלה, והוא דן, בין היתר, בסוגיות של כלכלת משפחה וחוסר איזון תקציבי.
מאז שהיא זוכרת את עצמה יצרה, בעיקר באומנות פלסטית. כשהייתה בצבא כתבה מספר סיפורים שזכו לתגובות נלהבות בין החיילות.
לאחר שבנה נולד הייתה פנוייה יותר לחפש את עצמה  והתמקדה בכתיבה, שהפכה, אחרי ההורות, לדבר המרכזי בחייה. היא התחילה לכתוב בלוג באתר תפוז תחת זהות בדוייה. את ספרה הראשון פרסמה בהתחלה כבלוג בשם "לגעת באדום". בעקבות תגובות אוהדות, החליטה ב-2011 להוציאו בהוצאה פרטית תחת השם "וידויה של עגונת היי טק" (הספר נמצא במאות ספריות ברחבי הארץ). מיד אחריו התחילה לכתוב את ספרה השני "משפחה הורגת".
בכתיבתה היא מנסה להעביר מסר ומבקרת את תרבות הפנאי ותרבות הצריכה בישראל.

על סדרת "בראשית"


סדרת "בראשית" - סדרת איכות ליצירה ישראלית משותפת להוצאת "רימונים" ולהוצאת "עמדה", בעריכתם של יעל שכנאי ורן יגיל.
הסדרה מיועדת להיות סדרת איכות בעלת מספר כותרים מוגבל של עד 4 ספרים בשנה. כל כותר נבחר בקפידה על ידי צוות עורכים ולקטורים.
הסדרה חותרת להגיע ליוצרים לא מוכרים, ראויים לטיפוח - אלה שעורכי הסדרה צופים להם עתיד ספרותי מבטיח.
הישראליות עומדת בליבה של סדרת "בראשית". לא רק ההווה - הדופק הפועם ברחוב הישראלי ברבדים השונים של החברה - אלא גם העבר ההיסטורי שלנו, כישראליים. מכאן גם בא שמה של הסדרה: "בראשית" זו המילה הראשונה המופיעה בספר הספרים וכן מסמלת את ראשית דרכו של היוצר בעולם התרבות והספרות.
מדובר בסדרה שבה היוצר הוא שותף מלא במימון היצירה וברווחיה. נוכח המצב הקיים בשוק הספרים, המחבר חייב לשאת באחריות, יחד עם המו"ל, ולקחת סיכון כלכלי משותף בהוצאת ספרו. היוצר הוא שותף מלא בכל ההחלטות הקשורות בהפקת הספר, מעריכתו ועד יחסי הציבור שלו.

רן יגיל, סופר, מו"ל, עורך, מבקר ועיתונאי. בנו של הבדרן גדי יגיל ונכדו של שחקן התיאטרון הקאמרי והמטאטא, משה חורגל. את הקריירה הספרותית שלו החל כמשורר והשתייך לקבוצת "עכשיו 55" על שם מספר גיליון כתב העת "עכשיו" בעריכת גבריאל מוקד שבו הופיעו כל חברי הקבוצה.
זכה בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 2004. מאז 1995 הוא עורך שותף של כתב העת "עמדה" ביחד עם המשורר עמוס אדלהייט.
הוא מו"ל הוצאת "עמדה" המקדמת בעיקר ספרי שירה ישראליים ונובלות.
כתב שבעה ספרים, והוא עורך ביחד עם ירון אביטוב אנתולוגיות סיפורים בנושאים שונים, בין אלה נמנה קובץ שירים של המשורר נוח שטרן: "אגרוף גורלו המר", שיגיל אף כתב עליו את הרומן הביוגרפי "נקישות ורמזי אור".
עד לאחרונה עבד במעריב: היה עורך לשוני במוסף לספרות ובעל טור בעיתון בשם 'שיר והערה'. כמו כן כתב באופן קבוע ביקורות למוסף לספרות , "את" ו"סגנון".



יעל שכנאי, מו"ל ובעלים של הוצאת "רימונים" שהחלה את דרכה כהוצאה לאור המתמחה בספרות מתורגמת מספרדית ומקָטָלָאנִית. בשנים האחרונות הרחיבה ההוצאה את תחומי פעילותה וכיום ניתן למצוא על מדף הספרים שלה גם ספרות מקור, ספרות ילדים ונוער, ספרי שירה וספרי עיון. ספרי ההוצאה מופצים על ידי הוצאת כתר, ברשתות הספרים הגדולות ובחנויות הספרים הפרטיות ברחבי הארץ.
 יעל שכנאי בעלת תעודה בעריכה לשונית וספרותית ותואר ראשון בספרות אנגלית ובפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן. לפני שייסדה את "רימונים", עבדה קרוב לעשור במתן שירותי עריכה ותרגום בהוצאות לאור גדולות ומוכרות בישראל.
הוציאה לאור ספר ילדים, "נמשים כמו כוכבים" ( בשנת 2004), ספר פרוזה "פירורי קינמון" (שנת 2008) ואת "אור נדלק במרפסת", הרומן האחרון שלה, שראה אור ב 2012, בספריית מעריב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה