יום שישי, 15 במרץ 2013

קזוארינות מתות זקופות


קזוארינות מתות זקופות

מאת: רמי בר-אדון

הוצאת רימונים

*****

(304 עמודים, מחיר: 88 ₪)


קזוארינות מתות זקופות הוא השלישי בטרילוגיה שכתב רמי בר-אדון ושלא בדומה לקודמיו, עוסק בטראומת מלחמת יום הכיפורים שנחרטה בנפשם של בני הדור שהתגייס בדיוק כשפרצה המלחמה הנוראה ההיא. הספר נעדר פאתוס הרואי ודווקא בשל כך נושם את ארץ ישראל הישנה, הערכית, הציונית, שאינה מטילה ספקות בדרך. הספר אינו מתחמק מרגעים עצובים, רגעי שכול ומוות, והם המזכים אותו בתואר טרגי-קומי ואף גרוטסקי. הכתיבה מצטיינת ביכולת לנתץ את המחיצה בין שני הקצוות הללו ולמהול אותם זה בזה. רמי בר-אדון מצליח היטב בתמהיל לא פשוט זה.

■ ■ ■

ערב אחד חזרתי הביתה מספריית "יד לבנים", כשאחד הספרים מהארבעה שלקחתי, נקרא  בסנדלים על גשר הירקון,  ספר שלא שמעתי עליו ולא על רמי בר-אדון, מחברו, מעולם. התחלתי דווקא עם הספר הלא-מוכר לי וקירות הדירה החלו לרעוד משאגות הצחוק שבקעו מפי. מה שכבש את לבי, היה הסגנון הנערי, סיפורי העלילה המשעשעים המלמדים על תל-אביב של אז, ותיאור גיבורי הספר וגודל הציצים של כל נערה המופיעה בו. בהמשך, הגעתי גם אל קזוארינות מתות זקופות. ההתלהבות הראשונית לא פגה למרות שכאן, רוח השובבות היא יותר מאופקת ואת מקומה תופסים סיפורי מלחמה, שבסופם  אתה מוצא את עצמך מתקנח בדמעה החומקת מהעין בלי רשות. 
          פוצ'ו, מחברם של "חבורה שכזאת", "המורה הדגול שמילקיהו",
"איה הג'ינג'ית" ועוד.)


קזוארינות מתות זקופות הוא השלישי בטרילוגיה שכתב רמי בר-אדון.
קדמו לו מרפסת מול הים בהוצאת "אסטרולוג"/ידיעות אחרונות, ובסנדלים על גשר הירקון שיצא לאור בהוצאת "רימונים" (2011).


רמי בר-אדון (63) יליד העיר תל-אביב, נשוי, סב לשבעה נכדים והבעלים של רשת חנויות "פלפל" לבגדי ים וחוף. ילדותו עברה עליו בצפון הישן הנושק לנמל תל-אביב. דור רביעי לשבט בר-אדון הירושלמי (שבט ענף וססגוני) ובן שלישי להוריו אותם הוא מנציח בסיפוריו, בעיקר את שפתה הצבעונית והמיוחדת של אמו. למד בבית הספר "דוגמא" ועבר "חניכה" בצריף של אביגדור. יחד עם  דמויות נוספות שמילאו את עולם ילדותו עבר בהצלחה את הבחינות שהקנו לו "תואר בוגר" בתחומים רבים: בוגר גן העצמאות מחזור ל"א, בוגר הירקון, בוגר בהצטיינות יתירה של חוף שרתון-מציצים, בוגר קולנוע תמר הצגות יומיות ומאוחר יותר בוגר תנועת הצופים (שבט "החורש") והנח"ל.
לאחר שירות צבאי קרבי ושהות בקיבוץ "מגל", חזר לעיר הגדולה והחל לעסוק בתחום האופנה – בעיקר בבגדי ים. נחשב כיום לאחד מבכירי המנהלים בארץ בתחום זה. הקים את המותג "טורקיז", יזם, הקים ובעלים של המותגים Marilyn Monroe ו- See You וכאמור הבעלים של רשת חנויות "פלפל" לבגדי ים וחוף.
בשנים האחרונות מקדיש את מרבית זמנו לכתיבה המבוססת בעיקר על זיכרונות ילדותו ונעוריו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה