יום שישי, 23 בדצמבר 2011

שברו את הכלים




אמהות טאליבן, אובססיות מין ואשמה, משטרת הצניעות, רבנים קדושים, עליית המונים לקברי צדיקים - איך זה התחיל?


ספר חדש בהוצאת אוניברסיטת ת"א


"שברו את הכלים"

קבלה ומודרניות יהודית – לא מה שחשבתם
מאת: רוני ויינשטיין
* * * * * *

647 עמודים, 84 שקלים



אמהות טאליבן – מה מקור החומרות ההולכות וגוברות בעולם הדתי ובעיקר זה החרדי, והנטייה להוסיף מדי יום איסורים נוספים?
אובססיות מין ואשמה – מדוע נתלים על קירות האיזורים החרדים קריאות ל'תיקונים' ובעיקר בתחום המיני? מה מקום רגשות האשמה והחטא בחיים הדתיים היהודיים היום?
משטרת הצניעות – באיזה אמצעי כפייה ולעיתים באלימות  אוכפים את רצונה של הקהילה, ומי הוא המייצג של הקול האנונימי של רצון הקהילה?
רבנים קדושים – מה הופך דמויות רבניות לכאלה שאסור לערער על רצונם והחלטותיהם, ומדוע השתנה באופן כה ניכר תפקידו של מנהיג העדה והפך למייצג 'דעת התורה' שאסור להתווכח עמו?
עליית המונים לקברי צדיקים – מתי החלה עלייה במספרים כה גדולים לקברי צדיקים, כפי שאנחנו עדים בשנים האחרונות בהקשר של עשרות אלפים שטסים לקבר נחמן באומן?

הספר "שברו את הכלים" מאת ד"ר רוני ויינשטיין, בהוצ' אוניברסיטת תל אביב, איננו ספר העוסק בקבלה כתופעה של 'ניו אייג' '. מדובר במחקר היסטורי שמציע הסבר חדש לתפקיד הדומיננטי שהקבלה החלה למלא בכל היבט של החיים היהודיים החל מהמאות ה-16 וה-17. למעשה, התרבות היהודית כפי שאנחנו מכירים אותה היום – בכל היבט והיבט שלה – נוצרה ועוצבה מחדש על ידי המקובלים בצפת, כמו האר"י, ר' חיים ויטל, ר' משה קורדובירו, אליהו דה-וידאש, אלעזר אזכרי, אברהם אלקבץ.
הספר בודק מה, למעשה, איפשר לקבלה לפרוץ את המעגלים המוגבלים והנסתרים ולהפוך לתופעה שהשפיעה על כל החיים היהודיים עד היום, לסחוף בעקבותיה כמעט את כל העולם היהודי ובסופו של דבר לסחוף את העולם כולו. ד"ר רוני ויינשטיין חקר את הנושא במשך 5 שנים, בעיקר בפיזה, איטליה ובישראל והוא נסמך במחקרו על  הספרות הקבלית הענפה שנכתבה בתקופה זו, ועל המחקרים ההיסטוריים העדכניים ביותר. 
לראשונה, הספר מעלה סוגיות חדשות, מרתקות ומפתיעות בתורת הקבלה, בעולם של המקובלים בצפת ובאיטליה של המאה ה-16, ששינו את תפיסת עולמנו מאז ועד היום:

1.    הקבלה כגורם מרכזי בשינוי המסורות הדתיות והחברתיות במאה ה- 16 וה-17 והיותה גורם משמעותי בעיצוב אופייה של התרבות היהודית המודרנית.

2.    לראשונה מופיעים תיאורים של האלוהים בטקסטים של המקובלים, ככזה המאפשר לאדם מגע איטימי וקרוב אליו, ומדובר על יכולתו של האדם להשפיע ולתקן את מה שנשבר בעולמות העליונים.

3.    לראשונה, ניתן תפקיד מרכזי לגוף בפעילות הדתית. במקביל לתיאורים גופניים של אלוהים עוסקים בעיצוב הגוף האנושי (אכילה, שינה, לבוש, זקן מיניות).

4.    לראשונה, נמצא עיסוק אובססיבי במיניות בחטאים מיניים בעיקר בתחום האוננות לסוגיה. האיסורים הציבו בפני היהודים מציאות שבה כמעט בלתי אפשרי לקיים את מצוות פרו ורבו. (המלצה להימנע מיחסי מין לפני חצות, המלצה לקיים יחסי מין רק בשבת, לקיים יחסים רק מתוך כוונה להגיע לאלוהי ועוד – כל זאת על מנת להתחבר לעולמות האלוהיים).
5.    לראשונה, עיסוק ניכר בנושא החטא שמביא איתו תחושת אשמה עמוקה, ורצון למירוק חטאי ולהתנקות. רגשות האשם הללו הפכו לכלי שליטה של המקובלים באנשים הפשוטים.

6.    הספר ממראה את הקשר ההדוק של השינויים שהכניסה הקבלה לעולם היהודי, אל תהליכים מקבילים בעולם הנוצרי. מעולם לא היתה התרבות היהודית כה פתוחה לדיאלוג עם הדת הקתולית כפי שהיתה בתקופה שהספר עוסק בה, והודות ליצירה הדתית של המקובלים.

ההיסטוריון ד"ר רוני ויינשטיין הוא עמית מחקר במכון מינרבה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, ועמית מחקר במכון ואן ליר, ירושלים. ספריו הקודמים: "נישואין נוסח איטליה" ו"תפארת בחורים – מדריך החתנים הראשון" – יצאו שניהם בהוצ' בן צבי. ויינשטין הקדיש את ספריו ומחקריו לעיסוק הגובר בגוף ובמיניות בקבלה ובספרות המוסר היהודית. הוא זכה במספר מלגות יוקרתיות: מלגת "יד הנדיב" של קרן רוטשילד (המלגה היוקרתית ביותר בארץ להיסטוריונים), מלגה של משרד החוץ הצרפתי עבור לימוד הדוקטורט בבית ספר ללימודים גבוהים בפריז. מלגת מחקר של האקדמיה הלאומית למדעים עבור פרוייקט מחקר ומלגה ל-4 שנים של המחלקה להיסטוריה של אוניברסיטת פיזה, איטליה. בשנת 2001 היה עמית מחקר במכון לחקר הרנסאנס בפירנצה של אוניברסיטת הרווארד.
רוני ויינשטיין מתגורר בירושלים עם אשתו ושתי בנותיו. 

התרשמותי: השבוע, בתכנית עובדה ראינו את האדרת הרב פינטו (וידוע לנו גם על האדרת רבנים אחרים), לעומת זאת אנו נוכחים ומתווכחים על תופעת הדרת נשים, ועוד אנחנו עדים לעלייה לרגל אל רבנים, כדי לקבל את ברכתם ואולי לנשק את זקנם, וכל אלה קשורים בדרך זאת או אחרת למגזר הדתי שנכרך סביבנו. אך נשאלת השאלה האם יש לאלה קשר עם היהדות.  בספר "שברו את הכלים", המבוסס על מחקר היסטורי, מצאתי תשובות לשאלות ותהיות שניקרו בראשי, במיוחד לאור ההקצנה המתרחשת במקומותינו בזמן הזה.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה