יום חמישי, 28 במאי 2015

כל האמונות תפלות - ספר שירה



ספר שירה חדש

כל האמונות תפלות



כתבה:  שירה חֹרש

הוצאת פרדס

* * * * *
(97 עמודים, 49 ש"ח)






השירה של שירה חֹרש אוחזת (כמעט) את כל העולם; לכל הפחות את השמיים, את הרעם ואת השיר. היופי הטמון בשירים הללו מהדהד עמוק לתוך אזנו של הקורא בשפע תהודות לשוניות, הנעות בין רעדי ביטוי לא שלמים, קרעי מחשבה, פיצולי לשון וגוף מסוכסך — לכדי תודעה מבריקה מעין כמוה.

"אני הולכת על מנת להתקדם", כותבת חֹרש במחזור "שיר רב פעמי", אך בו בזמן  היא עצמה בולמת  כל תנועה:  שפת השיר, לשון הדימויים ונקודת המבט מפתלים את השיר פנימה  לתוך עצמו, לתוך מלכודת של זהויות. במלים אחרות, אין דרך אחת לקרוא את השירים הללו.  כמו קובייה הונגרית, מסובכת ומהפכת חֹרש את רטוריקת השפה, מוליכה את הקורא לשנות,  להרוס ולברוא מחדש את מה שנראה על פניו כמובן מאליו: לשון העולם, שפת היומיום, פסגות ותהומות האני.

"כל האמונות תפלות"  טוענת חֹרש בספר שיריה הראשון, ומזמינה אותנו לצלול לתוך אקווריום מרהיב של פנים חדשות – פני שירה עברית מקורית, מבריקה ונועזת.

יקיר בן משה

*
יֵשׁ מַסְפִּיק מָקּוֹם לְכָל הַהִתְנַסְּחֻיוֹת
יֵשׁ מַסְפִּיק מָקּוֹם לְכָל הַהִתְנַסְּחֻיוֹת

לְכָל אוֹת
שׁוּרָה
וְחָלָל בֵּין
חָלָל לְחָלָל לְחָלָל לְחָלָל בְּנַחַת [...]
(39)

שיריה של שירה חרש מאופיינים בישירות לצד עידון, שירתה קשובה למרחב הפנימי שלה כמו גם למרחב החיצוני הסובב אותה, ומיטיבה לתרגם לשפת השירה ניואנסים  של התנסויות, זיכרונות ורגשות.  אפשר למצוא את כל אלה בשיר אחד, קצר:
*
פַּרְפָּרִים נוֹדְדִים
לֹא מֵתִים אַחֲרֵי יוֹמַיִם
הָרֵיחַ שֶׁל הַקָּפֶה
לֹא סוֹתֵם לִי אֶת הַחֹר בַּלֵּב
אֲפִילּוּ לֹא חִיבּוּק
אָרֹךְ
(עמ' 69)

בספר, פוגשים את קסם הפשטות, חלק  מהשירים מישירים מבט אל הקורא בגובה העיניים ומזמינים אותו לחלוק עם המשוררת מסע אל עולמה.


ציפי ארצי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה