יום חמישי, 11 בדצמבר 2014

אופקים מתנגשים


ספר חדש: אופקים מתנגשים 

מאת ר.ג. אולדברג





"אופקים מתנגשים" מאת ר.ג. אולדברג, בהוצאת הספרים "אוריון" הוא קובץ של 7 סיפורים קצרים, מפתיעים ומותחים, הפורשים בפני הקוראים מפגשים מעניינים בין אנשים מתרבויות שונות ותפישות עולם אחרות.

הסיפורים מורכבים מכמה רבדים, הרובד העליון מרתק ומשעשע והרובד התחתון מעביר מסר, או מעורר שאלה. הסיפורים שזורים באירוניה וציניות, שמבצבצים מתחת למסכה של חברותיות אנושית.

העלילות הלא צפויות, בעלות הסוף המפתיע, מוּנעוֹת על ידי תפישות עולם אישיות של הדמויות, שמפרשות את העולם החדש לפי צרכיהן.

נושאי הסיפורים: אוריינטציה מקומית - סטודנט בודד בעיר זרה וקרה משקיע בלימודים ומייחל לחום אנושי; בבואה - בחורה צעירה ויפה מתחבטת בשאלות של חיצוניות גשמית מול פנימיות רוחנית; אבינו שבשמיים - איש דתי חוזר למשפחתו בטיסה מחוץ לארץ ונעצר לבדיקה במכס; חשיפה - עיתונאית צעירה מהפריפריה נאבקת להצליח בעיר הגדולה; היסודות הקדמונים - איש היי טק מתמודד עם הרוחות המנשבות של העולם הישן; קביים - גבר נשוי מתמרן בין שלושת בנותיו, אשתו הלא מתחשבת  ואביו החולה; סרטן סגול - איש עסקים עשיר מגיע לאי פראי ומגלה תובנות חדשות. אפשר לקרוא את הסיפורים כמין משל עם לקח ומוסר השכל.

זהו סיפרו הראשון של ר.ג. אולדברג (45), שם העט של המחבר, נשוי ואב ל- 2, תושב תל אביב, עוסק בתחום הפרסום.

על ספרו מספר ר.ג. אולדברג, כי "את ההשראה שאבתי מסיטואציות אמיתיות שהקצנתי אותן כדי לחדד הבדלים בין תרבויות שונות. לדעתי, הכפר הגלובלי לא כל כך פסטורלי. לא התחלתי לכתוב אתמול, זה התחיל כמה שנים מוקדם יותר, וכשסיימתי לכתוב את קובץ הסיפורים הזה, עלה בי החשש שיהיה לי את 'משבר התקליט השני'. בגלל זה החלטתי לחכות ולא להוציא אותו לאור מיד. עכשיו סיימתי את הספר השני והוא בשלבי עריכה, ולכן יכולתי להוציא את הספר הראשון".

"אני כותב כדי לשאול שאלות שמעניינות אותי ותוך כדי הכתיבה, הדמויות שיצרתי מגלות לי את התשובות. העלילות לא קשורות לחלוטין לחיי אבל הן מתובלות במודע בסיטואציות ודמויות שהכרתי", מספר ר.ג. אולדברג.

ר.ג. אולדברג מוסיף, כי "יש בסיפורים שלי תיבול של דמויות וסיטואציות שלקוחות מחוויות אישיות, אבל היסוד של כל סיפור הוא מפגש בין אנשים בעלי דעות שונות, וכל דמות מייצגת דעה או אורח חיים מסוים. חוץ מזה, החיים שלי הם גוון אחד של אפור – אישה, ילדים ועבודה. החיים שלי מאוד רגועים. אני נולדתי בתל אביב, אני גר בתל אביב, 5 ק"מ מהמקום שגדלתי בו, ואם בעוד כמה שנים תראה מזל"ט קטן טס מעל שמי תל אביב ומפזר משהו, אז תשדל לא לשאוף, כי זה יהיה האפר שלי. ציני, אבל זה לא אמור להפתיע, זה כמו הסיפורים שלי. בסיפור 'חשיפה' אני מתאר בדיוק מצב כזה של חשיפה ציבורית שנועדה להשיג רייטינג. ואין לי מה למכור, מצטער. יש סופרים שבכוונה אוספים חוויות, חלקן שליליות, ומכניסים את עצמם למצבים קיצוניים רק כדי שיהיה להם מה לכתוב בצורה אמיתית ומשכנעת, אבל אני אוהב להשתמש בדמיון שלי, בהגיון ובאי הגיון כדי ליצור את הסיפורים שלי. אני לא חזרתי בתשובה ולא חזרתי בשאלה, לא חליתי בסרטן, למרות שיש לי איזו שומה חשודה שאני צריך לבדוק, והסמים היחידים שאני משתמש בהם זה קפאין, אלכוהול ותאוברומין".

ר.ג. אולדברג מסכם, כי "יש ספר שלישי בדרך, ברור, אחרת לא הייתי עורך עכשיו את הספר השני, ובמקביל אני מתרגם לאנגלית את הספר "אופקים מתנגשים" ונמצא במשא ומתן על מכירת הזכויות להסרטה".

"אופקים מתנגשים" מאת ר.ג. אולדברג. הוצאת הספרים "אוריון", 156 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il.




ציטוטים נבחרים מתוך הסיפורים


אוריינטציה מקומית - סטודנט בודד בעיר זרה וקרה משקיע בלימודים ומייחל לחום אנושי.

אמא שלו חשבה שבאוטובוס אפשר לפגוש בחורות, וגם הוא סבר כך, כאילו היה האוטובוס מין מעבדה ניידת על גלגלים שיוצקים לתוכה אנשים ממינים שונים, וטלטולי הדרך מערבבים אותם עד, שבסופו של דבר, נרקמים זיווגים. התיאוריה שלו על האוטובוס טרם עבדה, ולא יצא לו לפגוש מישהי, אבל הוא היה בטוח שצריך לתת עוד זמן לתיאוריה והיא תתגשם ותוכיח למציאות את צדקתה.


בבואה – בחורה צעירה ויפה מתחבטת בשאלות של חיצוניות גשמית מול פנימיות רוחנית.

היא נכנסה לדירה, וכיוון שלא סמכה על הראי שכיסה את קיר המספרה, מיהרה להתייצב מול הראי הגדול והמוּכר בדירתה, כדי לראות את התרשמותו מהתספורת הקצוצה והנערית. היא טרם הייתה משוכנעת שהבעיה נפתרה.


אבינו שבשמים – איש דתי חוזר למשפחתו בטיסה מחוץ לארץ ונעצר לבדיקה במכס.

"אני לא נוהג להקשיב לשיחות של אחרים, אבל המילה 'עזרה' תמיד מצליחה לחדור לאוזני, ואז כל תשומת הלב שלי מופנית באופן אוטומטי למבקש העזרה. זה בדיוק מה שקרה עכשיו - הבחורה הצעירה אמרה את המילה 'עזרה' ומיד הייתי חייב לעזור."
"איך אתה יודע שיש לך את כל התשובות, אם לא ראית את השאלות?" תמהה הבחורה.
"כי לכל שאלה יש תשובה," פסק הגבר הדתי וזקף את אצבעו כלפי מעלה.


חשיפה – עיתונאית צעירה מהפריפריה נאבקת להצליח בעיר הגדולה.

העורכת הראשית המשיכה: "אני עובדת כבר 37 שנה במקצוע הזה ואני קולטת 'פישרים' כמוך ברגע הראשון שאני רואה אותם. איך שקוראים את האייטמים שלך, רואים ששכחת את המוטו החשוב ביותר של העיתונאים," אמרה והצביעה על תמונה ממוסגרת שהייתה תלויה בצורה עקומה על הקיר משמאלה, מכוסה בשכבות אבק ואפר סיגריות. וזה מה שהיה כתוב שם: "כדי לכתוב על אנשים - צריך לדעת לקרוא אנשים."


היסודות הקדמונים - איש היי טק מתמודד עם הרוחות המנשבות של העולם הישן.

"אתה יודע למה אני מתכוונת, אי אפשר לחיות לגמרי בלי טכנולוגיה, אבל יש לי הרגשה שמנסים לקרב את העתיד יותר מהר ממה שבאמת צריך. אפשר קצת להירגע, העתיד יבוא לבד בקצב שלו, לאט לאט, כמו שזה קרה עד לא מזמן."


קביים - גבר נשוי מתמרן בין שלושת בנותיו, אשתו הלא מתחשבת  ואביו החולה.

חכם הנהן בראשו לאות השתתפות בצער ואמר: "אז סגרתם את הבאסטה?"
"בטח, מה אני משוגע להיות עוד פעם בהיריון ולגלות בבדיקות היריון שזו עוד בת? מה אני אעשה? אני אכריח את אשתי לעשות הפלה? מה, אני פרימיטיב?" הפטיר בייאוש, "אז זהו, אנחנו כבר סגרנו את הבאסטה," אמר ומעך את הסיגריה במאפרה שהייתה על הדלפק.


סרטן סגול – איש עסקים עשיר מגיע לאי פראי ומגלה תובנות חדשות.

סנצ'יקה אחזה את שולי חצאיתה והרימה אותה מעל לברכיה, נכנסה למים והתקרבה אליו בצעדים מדודים. היא טיפסה על הסלע הנמוך, שהדלי היה מונח עליו, ובחנה את הדגים שבדלי.
"זה כל כך פשוט לדוג כאן, לא הייתי צריך לעשות כלום! הם כמעט קפצו לבדם לתוך הדלי!" התלהב דון, שעמד למרגלותיה במי הטורקיז השלווים.
"כן, כי הדגים ממש מטומטמים, ככה זה בטבע," אמרה בהשלמה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה