יום שני, 24 במרץ 2014

לאביתר הכול מותר

ספר ילדים חדש: "לאביתר הכול מותר" 

מאת דודי גרין



הכול מותר?

ספר הילדים "לאביתר הכול מותר" מאת דודי גרין, ובהוצאת "קוראים", מתאר בחרוזים עליזים את דמותו של אביתר, ילד מלא דמיון והשראה, סקרן ושובב, שחושב שהכול מותר לו ומנסה לעשות סדר חדש בעולמו. הספר מביא דוגמאות למעשי השובבות, לרעיונות היצירתיים וליוזמות המקוריות של אביתר, שכולן באות לקרוא תיגר על המוכר והמקובל, ולבדוק עד כמה רחוק אפשר למתוח את הגבול. בדרך יש לו שאלות ותהיות כמו: "למה לא מספיק להגיע כמעט? מה יותר טוב – מהר או לאט? לאן מגיעים כשהולכים לאיבוד? ואיך זה שביחד – יותר טוב מלחוד?"  וגם "למה אי אפשר לקנות בחנות, שקית גדולה מלאה סבלנות?".

זהו ספר אמיתי-דמיוני, שבו הנהוג והמקובל משתלב בעולם הילדות - התמים, העולץ, חסר הגבולות ושטוף הדמיון. זאת, מבלי לגרוע משמחת החיים, מהיצירתיות ומחדוות המחשבה והעשייה הטבעית של ילדינו.  

הספר נותן בילד אמון גדול ומציג רכישת "תובנות חיים" כחוויה חיובית, מוצלחת ומעצימה. הלימוד הוא עקיף, והפנטזיה משמשת ככלי חינוכי. ייחודו של הספר טמון בכך שאביתר סופג ידע לא מדמות מבוגר, שבאופן הגיוני נמצאת בחיי ילד (הורים, מורים ועוד) - אלא מדמויות דמיוניות הנכנסות לחייו. אלה מעוררות את סקרנותו והופכות אותו לפתוח ונכון להקשיב להן. הן פותחות עבורו צוהר לנושאים שכדאי שייתן עליהם את הדעת: גבולות, מידתיות, נורמות חברתיות, כללי התנהגות בסיסיים. אמירותיהן פשוטות, מובנות, מוגשות ללא טון מאיים, ללא יומרה או התנשאות. הדברים מחלחלים אל תודעתו של אביתר ברכות, בנינוחות, כך שבסופו של הסיפור דמותו יכולה להכיל גם את משובות הנפש וגם את הכללים והסייגים הנהוגים בעולם. 

המוטיב הפנטסטי של הספר נמצא גם באיורים של המאיירת יונת קציר, שמלווים את הספר, ש'נכנסה לראש' של אביתר וראתה בדיוק איך נראה העולם הפנימי שלו.

דוד גרין, נשוי ואב ל-5, בעבר מעורכי העיתון גלובס, כיום בעלים ומנכ"ל של בית הוצאה לאור בתחום העיתונות. הוא עוסק כל השנים בכתיבה, ברובה עיתונאית, אך גם מקאמות, שירים וספרי ילדים. ספר הילדים הראשון שכתב, "הסיפור המופלא על חיים מגבעתיים שהיו לו אזניים שהגיעו כמעט עד לשמיים" - מעביר אף הוא מסרים חינוכיים וחברתיים. הוא עוסק בקבלת האחר ובהפיכת חריגותו ליתרון מעורר הערכה והשתאות בקרב הסובבים אותו. בספר הופך האחר, השונה, החריג - למקור השראה ולדמות מופת. הספר ראה אור בשנת 2005 והוקדש במלואו למטרות תרומה לקהילה. בקרוב ייראה אור במהדורה מחודשת.

דוד גרין מספר, כי הספר מוקדש באהבה לכל הילדים, החשים באמת ובתמים כי הרעיונות שלהם טובים ומוצלחים ואין גבול להמצאה; ולכל ההורים, העומדים פעורי פה מול משובות ילדיהם - נרעשים, לעתים כועסים, אך בסתר לבם גם מחייכים.

לאביתר הכול מותר מאת דודי גרין, איורים: יונת קציר, הוצאת הספרים קוראים, לגילאי 4-8, עמודים לא ממוספרים, מחיר לצרכן 54 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, ובאתר ההוצאה http://www.korim.co.il



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה