יום שני, 24 במרץ 2014

טיול שורשים

ספר חדש: "טיול שורשים" מאת איגור איבניצקי



קובץ סיפורים קצרים בעלי הומור פרוע, דמויות מרתקות וסוגיות משעשעות -

עוברת בהם כחוט השני הביוגרפיה הפרטית של המחבר,

החל ממציאות טרום-פוסט סובייטית כהגדרתו ועד למסעותיו בארץ הקודש


הספר "טיול שורשים" מאת רו"ח ועו"ד איגור איבניצקי, בהוצאת הספרים "אוריון", הוא קובץ סיפורים קצרים שטומן בחובו הומור פרוע, דמויות מרתקות וסוגיות משעשעות. בכתיבתו משלב המחבר חוויות אישיות, טראגיות ומצחיקות כאחת. יחד עם זאת, חבויות בטקסט דילמות אוניברסאליות, המזדקרות פתאום מול פניו של הקורא, כאילו אומרות: "הנה אנחנו, תתמודד!".  הסיפורים מתרחשים בשנות ילדותו, התבגרותו ובחרותו של המחבר. הם עוסקים באירועים קטנים שהתרחשו בסביבתו. הסיפורים רוויים בהומור, גם "שחור". הסיפורים רוב הזמן בועטים, עוקצניים, שנונים. חלק גדול מהסיפורים מסופרים מנקודת המבט של העולה החדש (רוב הזמן "בלי כבוד, בלי סטאטוס ובלי אמצעים"), הינם בהסתכלות רעננה השופכת אור וממקדת את המתחולל בראשו של מי שהגיע ארצה כעולה חדש ואיך המציאות משתקפת דרך עיניו. מציאות אכזרית, מדי פעם.

במרבית הסיפורים ניכר שהחלומות הפרועים של גיבוריהם מתנפצים, בסופו של דבר,  אל מול המציאות הקוראת אותם לסדר, אך לפחות הם עשויים "להנעים את דרכנו אל הקבר", כדברי המחבר. חרף נוכחותו הדומיננטית של מוטיב המוות בקובץ הסיפורים, הם רוויים בהומור שחור, ב'אופטימיות זעירה', בפנטזיות מיניות שחולמים גיבוריהם ב'חלום ליל קיץ' ובמשחקי 'לשון נופל על לשון'.

הגיבור הטיפוסי של איבניצקי בפירוש אינו יכול להיקרא כך במובן הראשוני של המילה, והוא וודאי יהיה הראשון שיעלה גיחוך מריר על פניו, למשמע הניגוד שמשתמע מכך. ובכל זאת הוא דמות אמיצה וחסרת חת. הוא עומד מול המציאות הקשה, המגוחכת, התובענית ואומר: "עד כאן! עכשיו אני מחליט מי אני ולאן אני הולך." ואכן, הגיבור של איבניצקי חולם בהקיץ על חיים אחרים, מלאי בחורות יפהפיות ומזמינות, הרפתקאות ועושר, ללא עכבות ובלי ההתחייבויות שהחיים מזמנים לאדם על כל שעל. ולא רק זאת, הוא אף מנסה להוציא את תכניותיו המופקרות לפועל ולהגשים את חלומותיו הפרועים, מלאי ריגושים ותענוגות, וגם כשהוא נכשל כישלון חרוץ, הוא אינו מתעייף ואינו מוותר, ומתחיל הכול מחדש.

רו"ח ועו"ד איגור איבניצקי (39), תושב פתח תקווה, עלה בגיל 16 מברית המועצות ב- 1990. עובד כמנהל יחידת ביקורת ברשות ניירות ערך. "כישורי הכתיבה שלי התפתחו בזכות כתיבת דוחות ביקורת, דוחות סיכומי חקירה וכן במהלך ההתמחות במשפטים. שמעתי מספר רב של פעמים שאני כותב מאוד יפה וזה הכניס לי 'זבוב' לראש".

איבניצקי מספר כי, "הספר נכתב במשך כשנה וחצי ואת ההשראה לכתיבה שאבתי מחוויות אישיות בהן תקופת ילדות, עליה, לימודים אקדמיים, שירות צבאי, עבודה, חברים, מערכות יחסים. מאז שאני זוכר את עצמי, תמיד חלמתי אותו החלום. חלמתי שאני כותב סיפור, וכל מילה שנכתבה הופכת לעלילה של חלום שבתוך החלום. יקיצה מהשינה הייתה קוטעת את העלילה באמצע, ותמיד ניסיתי לדמיין, בעודי שוכב במיטה, מה יכול היה לקרות בהמשך... אבל אחר כך פשוט הייתי קם והולך – לבית הספר, לאוניברסיטה, לצבא, לעבודה".

איבניצקי מוסיף, שכאשר לקה אביו במחלה ממארת, התחיל לסבול מנדודי שינה. "הייתי ישן שעתיים-שלוש, מתעורר ולא מצליח להירדם שוב. אחרי שנמאס לי לבהות בתקרה בחושך, החלטתי לנצל את הזמן הפנוי, להיענות לאתגר שהציבו לי חלומותיי במשך זמן רב כל כך ולהשתעשע בכתיבת סיפורים. בדיוק באותה תקופה הפסקתי לחלום, אני חושב שזה קרה כשסיימתי את סיפורי הראשון. כתבתי במשך שנה וחצי, בעוד אבי נלחם במחלה הארורה. במקום לצעוק, לקלל ולהכות, השתוללתי על הנייר – הרי הוא סופג הכול.

'מצפה לך תקופת עצב ארוכה ולא בטוח שתחזור להיות אותו אדם שהיית', אמר לי בהלוויית אבי, חבר שאיבד את אמו בנסיבות דומות. אני מקווה שקובץ הסיפורים הזה יעזור לי להיזכר במי שהייתי. והחלומות? ממילא, רובם לא מתגשמים. אז לפחות שנתענג עליהם בדרכנו הקצרה אל הקבר".


טיול שורשים מאת רו"ח ועו"ד איגור איבניצקי הוצאת "אוריון", 144 עמודים, מחיר לצרכן 54 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה www.orion-books.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה