יום חמישי, 6 בפברואר 2014

עצי תה לא יפרחו כאן

ספר חדש: עצי תה לא יפרחו כאן מאת כינרת מעיין



"הקהל כולו נראה כעדר עזים ממושמע הפועה והנוהה בהתלהבות אחר הרועה - לועס את שאריות הבשר מצלחותיו, מצלצל בפעמון שעל צווארו ומותח רגליו בהנאה, כאילו היה בהמה הקמה מרבצה להלך אחר בעליה". עונת הרחצה נפתחה. תמונת החגיגה ההמונית והמרכזית בקיבוץ, המתקיימת בכל שנה כמעט כמו טקס דתי, נגלית לנו בפתיחת הספר "עצי תה לא יפרחו כאן", ואנו רואים בעיני רוחנו שבט ילידים שעסוק בהעלאת קורבן ובאכילה משותפת.

יריעה רחבה, אכזרית ומטלטלת של חיים בלתי-אפשריים כמעט בחברה שיתופית, שתובעת בשיטתיות קונפורמיות מוחלטת, נפרשת ב"עצי תה לא יפרחו כאן" מאת כינרת מעיין שיצא בהוצאת "גלים".  הספר מתחקה אחר קוטביות קיצונית ופיצול מובנה בין הבנים של מקימי המשק, 'מלח הארץ', ובין אוכלוסיית המהגרים, ניצולי השואה וילדיהם. במקום שבו דמיון, אינדיבידואליות, יצירתיות, עדינות וסקרנות טבעית הם שמות גנאי, נוצרה ועוצבה דמותו של הגיבור, שלא ויתר על איכויות אלה, נאחז בהן כבעוגן פנימי ובזכותן יצר את מציאות חייו. במקום לפתח ולשמר את האינטגרציה הרוחנית והשיתופית, הפכו אנשים מרכזיים בחברה השיתופית את כוחם ואת עליונותם לאכזריות הרסנית עד הפקרה והזנחה רגשית וקיומית כמעט של מעוטי היכולת בתוכם.

מסע החיים של דרור, גיבור הספר, מתחיל בקיבוצו, אי שם בשנות השבעים של המאה העשרים, מתפתל ומוביל אותו עד לבגרותו בירושלים כאיש מודיעין מוכשר ובעל מוניטין. בין ילדות בצלה של אם ניצולת שואה ואב קשה-יום יליד מצרים, מתואר עולמו הייחודי הפנימי, שמליט אותו חדשות לבקרים מהמציאות. דרך עולמו מוצגת יריעה עמוקה, אכזרית ומטלטלת של חיים בלתי-אפשריים כמעט בחברה שיתופית, שבאופן שיטתי, תובעת קונפורמיות טוטאלית, ובאותה נשימה מוקיעה מזניחה ודוחה את החלשים והשונים עד כדי שלילת זכויותיה וכבודם הבסיסיים. הילד נאחז בעוגן פנימי – מצליח בעור שיניו להבקיע את אימת ילדותו ולברוא עולם יחידאי ומשמעותי הצומח מתוך נפשו ולממש את ייעודו ולספק את עצמו רק לאחר שיצא מהקיבוץ.

כינרת מעיין (49), תושבת כפר סבא, גדלה בקיבוץ. היא מספרת כי "ילדותי סיפקה לי שלא מבחירתי המודעת, אתגרים קיומיים לא פשוטים ומעט מאד כלים להתמודד מול השבט שסבב אותי. שני הורי היו אנשים פאסיביים, חלשים והיוו את המודל האנטי-גיבור מול חבר המשק האידיאלי". בעלת תואר שני בפילוסופיה יהודית וקבלה ותואר ראשון בספרות ומחשבת ישראל, ומנחת קבוצות מוסמכת. מתמחה בטיפולי גוף ונפש. למדה ומלמדת הילינג ותראפיה בודהיסטית, בעלת קליניקה לטיפולים וסדנאות. ספרה הראשון "המסע אל הנפש" (אוריון, 2013) שתורגם גם לאנגלית,  עוסק במסע אל נבכי נפש האדם, צולל אל תהומות ונוסק אל פסגות של מטופלים ומעניק לקורא תובנות, הבנות ודרכים להיות מאושרים, מאוזנים ובעיקר להבין את נפתולי החיים וללמוד כיצד ניתן לפרום את הקשרים המעיקים ולחוות אושר ובריאות נפשית.
           
"הוא מאיץ את צעדיו, מעיף עין במגרש המשחקים החשוך, מזהה כל פינה – הנה הנדנדה המסתובבת, זו שרק השנה הצליח להתלות עליה ולהסתובב, והמגלשה הרעועה שלא אחת נפל ממנה וקיבל חבורות ברגליו. ועוד יש לו לעבור את הפנס המתנדנד על חוט החשמל – ממהר לחמוק בקטע המדרכה שמתחתיו, שמא ייפול דווקא כשהוא עובר. מציץ אל עבר שדרת הברושים המחככים זה בזה את צמרותיהם הגבוהות, לרגע משתרגים ומתערבבים אחד בתוך השני – מטילים עליו אימה שמא יצוץ משהו מתוכם – בעל חיים, או חבר קיבוץ לועג, או סתם זר המשוטט ברחבי המשק. פתאום הוא נחרד לשמע צרחת הטווס ממשק הילדים. הוא מתכווץ כמו שבלול בתוך עצמו, ואז מתיישר, נושם נשימה עמוקה ומחיש את צעדיו לעבר בית הילדים" (מתוך הספר)

עצי תה לא יפרחו כאן מאת כינרת מעיין, הוצאת הספרים "גלים", 174 עמודים, מחיר לצרכן 67 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, או דרך אתר ההוצאה http://www.galimol.com/ או דרך אתר המחברת  http://www.kinneret-mayan.com/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה