יום חמישי, 6 בפברואר 2014

ישראל שבילי צילום

"...עבודתו של חנן משלבת את המקצוענות של הצלם העובד למחייתו עם אהבתו של הצלם החובב. מתת נדירה בהחלט. בתצלומיו, אי-אפשר שלא להתרשם מהאהבה והחיבור הרגשי שלו למצולמים – תחושה שצלמים מקצועיים רבים חייבים להקריב בבואם לבצע צילום מוזמן.   
  
                           דוד רובינגר (צלם עיתונות, חתן פרס ישראל לתקשורת)


"בארץ רדופת עבר וחרדות, מלבב ומרענן להתבשם מחדוות ההתבוננות של חנן ומצבעוניות עבודותיו."            
 מיכה בר-עם (צלם עיתונות, חתן פרס ישראל לצילום)

 

 

 

ישראל שבילי צילום

היכרות אינטימית עם נופים ואנשים

באחת הארצות המסקרנות בעולם

מאת: חנן גטריידה

פתח דבר מאת משה צוקרמן

הוצאת קורדינטה
* * * * * *  
(401 עמודים, 149 ₪)
פורמט אלבומי, דו-לשוני

לפני הכל "כאשר העין ננעלת על "הדבר ההוא" כדי לצלמו, זוהי אולי הראייה הצילומית, אבל ברגע הלחיצה על המחשף נוצר גם הפירוש של הצלם לאותו "דבר". הצילום הוא למעשה התחלה של פירוש לדבר האמיתי שאותו ראתה העין לרגע קצר. השאלה מדוע בחרתי לצלם עצם מסוים ברגע מסוים ולא עצם אחר בזמן אחר קשורה בבחירות שאני עושה בשאלה מה לדמיין, מה לראות ומה לצלם, וכל אלה מושפעים בוודאי מחוויות העבר שלי: מסביבת בית הגידול, מהסביבה המשפחתית, מהסביבה החברתית והתרבותית. הפנייה שלי לצילום – לדמיין, לראות, לצלם – היא כבר התחלה של לתת פירוש. הפירוש שלי לדברים שבחרתי לצלם – אותם דברים שנולדו מהראייה שלי – הם למעשה חלק מהאני שלי."
 * * *חנן גטריידה צלם-אמן ישראלי, מגיש לנו אלבום צילומים מרהיב המסכם שלושים שנות יצירה בתחומי צילום שונים. הספר המכיל כ-300 צילומים בנוי משלושים פרקים. כל פרק פותח בטקסט שכתב המחבר (הטקסט בעברית ולצידו הטקסט באנגלית) ומכיל תמונות הקשורות אליו. בראש כל פרק מופיע פסוק מתאים מהתנ"ך. הספר, שהוא חוויתי ואישי, מספר את התפתחות הצילום האישי של חנן גטריידה במקביל להתפתחות הצילום בארץ, בשלושת העשורים האחרונים.
גטריידה כותב על מניעי עשייתו ועל תשוקתו למעשה הצילום, מנסח את מחשבותיו אודות שדה הצילום הישראלי, על ההיסטוריה והסוציולוגיה שלו, מסווג את הז'אנרים השונים שמרכיבים את מפעלו הצילומי, מקטלג אותם ואף עומד על ההגיון המונח ביסוד השילוב והמיזוג שלהם. הצילומים כולם נעשו בארץ ועוסקים בנושאים כמו: נופי ישראל, נופי תעשייה, פרוייקטים אומנותיים ב"מקורות", "חברת חשמל", "בתי הזיקוק" ותעשיות נוספות, אנשים בסביבת עבודתם, דיוקנאות ועוד.נושאי השערים מגוונים והם נעים בין "בתי העלמין הצבאיים הבריטיים בא"י"  דרך "דריג'את-הכפר והאנשים", "המרחב הישראלי-אנשים בצורות חיים שונות בישראל", "אש! ומה שנשאר", "קרוב לבית" ועוד.
 "...והתוצאה, אי-אפשר לומר זאת אחרת, פשוט מרהיבה. בין אם מדובר בצילומי "תעשייה", ב"אנשים בעבודה", ב"אנשים בצורות חיים שונות", ב"נופים" או במה שמכונה בפי חנן גטריידה "קרוב לבית" – אין ולו צילום אחד בכל התחומים הללו, שאינו מוקפד מבחינת קומפוזיציית התמונה ושאינו מציית ציות אובססיבי-כמעט לכללי האסתטיקה, בבואו להטעין את הדימוי המתועד ביופי מפעים".פרופ' משה צוקרמן (סוציולוג ופרופסור במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות, אונ. ת"א)
* * *
דברים של סיום "אני עדיין מחפש את "התצלום הטוב". אינני יודע אם אגיע אל אותו תצלום וזה גם לא כל כך משנה - החיפוש אחריו וההרגשה שתמיד יש עוד מה לעשות – זה מה שחשוב וזה מה שמריץ קדימה. ואולי בכלל התמונה המושלמת נמצאת רק בראש, וייתכן מאוד ששם היא תישאר. אולי הטעם שבמסע הזה הוא פשוט בהרגשה שכל צילום שאני עושה מקרב אותי אל אותה תמונה מושלמת. כל מה שקורה בדרך וכל התמונות הנוצרות לאורך הדרך, הם שביל ארוך של לימוד, הנאה וסיפוק, וזה מה שנחשב. כמה מתוק הוא האור, אני חושב לעצמי."
* * *הספר מלווה בתערוכת צילומים "ישראל-שבילי צילום", המוצגת בגלריה של בית העתונאים בתל אביב, בתאריכים 3.10 – 24.10 , אוצרת: דרורית גור אריה (מנהלת ואוצרת ראשית, מוזיאון פתח תקווה).מדברי האוצרת: "עבודתו (של חנן גטריידה), ובעיקר עבודת המצלמה, חותרת אל הפרטים הסמויים: מאפייני התאורה, הבעת הפנים, השילוב יוצא הדופן של הצבעים, או מפגש מעניין של קווים גיאומטריים ומרחבים. אותם מיתרים עדינים הפונים אל תודעתנו ושימת ליבנו הם כוחו של הצילום של גטריידה, אולי ברוח דברי הצלמת דיאן ארבוס ((Diane Arbus "יש דברים שאיש לא היה מבחין בהם, לולא הייתי מצלמת אותם". * * *
 חנן גטריידה-רקע מקצועי עוסק בצילום תיעודי ואומנותי. הציג בעשרות תערוכות בארץ ובחו"ל. משתייך למוזיאון האמנים של דורון פולק ומשנת 2002 מכהן כחבר בחבר הנאמנים של בצלאל, ירושלים. מרצה בארץ ובעולם. עבודות שלו נרכשו על ידי מוזיאון המדע בשיקגו, Jewish Theological Seminary, NY, ומוזיאון שלושת הערוצים בסין. מלמד צילום במסגרות שונות ומדריך סדנאות צילום לנוער ולמבוגרים.
 גטריידה ממקד את המצלמה אל נופי טבע מול נוף תעשייתי, שהדגש בו הוא על יחסי הגומלין בין האדם לטכנולוגיה, בסביבת עבודתו הטבעית. נושאים אלה הוצגו על ידו בתערוכות שונות בשלושת העשורים האחרונים והם גם הבסיס להרצאתו "תיצור אתה את הדמות" בה הוא מדגיש את אחריותו של הצלם על יצירתו. נולד בקבוצת שילר, 1945 להורים יוצאי גרמניה שהצטרפו למקימי הקיבוץ. מתגורר בקיבוץ עד היום ומטפל בצילום תיעודי של הקיבוץ ואנשיו."ישראל – שבילי צילום" הוא ספרו השלישי.
 תערוכות:"ארץ מובטחת" – נופי ישראל  (הוצגה במוזיאונים וגלריות בניו-יורק, פלורידה, אריזונה ואוקלהומה).
"הכוח והגורם האנושי" – עבודת צילום בתחנת כוח רוטנברג, אשקלון (הוצגה בין השאר במוזיאון המדע בירושלים, ובמוזיאון ארץ ישראל בתל אביב (תערוכה קבוצתית)"שאלה של נוף" – נופי ישראל (הוצגה בין השאר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, בגלריה  CPCC בשרלוט צפון קרולינה, ארה"ב, בתערוכה  קבוצתית של אמנים ישראלים במוזיאון שלושת הגדולים בסין ובגלריות של קהילות יהודיות ברחבי ארה"ב).
"דממה בנוף" - בתי העלמין הצבאיים הבריטים בארץ ישראל
"פוקוס 40" – צילומי תעשיה באשדוד (תערוכה קבוצתית)  ריצ'רד מק'בי, כתב אמנות,  The Jewish Press ניו יורק, על תערוכת צילומי "ארץ מובטחת".
"...ההיכרות האינטימית של חנן גטריידה עם ארצו והמיומנות הטכנית המרשימה שמתגלה בצילומיו – אלו לבדן אינן יכולות להסביר את התובנות החזותיות שלנגד עינינו. מדובר דווקא בהבנה אינטואיטיבית כי הנוף הישראלי נבדל באופן מעמיק כלשהו ממוטיבים טבעיים יפהפיים אחרים. תמונה אחר תמונה מעידות על כך שהעקבות שהותירו החקלאות, הכבישים, צינורות המים, רשת החשמל והעיור בנוף הטבעי המהמם רק מעצימים את ארץ ישראל וממלאים את ההבטחה הגלומה בה כמורשתו של העם היהודי".
 פרוייקט אמנות במפעלים שונים כמו חברת החשמל, בית ויזה, מפעל "חמת", בתי הזיקוק, ישקר ומקורות.
 פרסומים:אפריל   1997 - הוצאת הספר "אקח אותך לשם" צילומי נופי ארץ ישראל עם מילים של    יורם טהרלב, הוצאה לאור של משרד הבטחון.
מאי      2000 -  פרוייקט מיוחד - צילום אנשים בישראל בנוף מגוריהם לחוברת  "פנים" רבעון בהוצאת הסתדרות המורים  בישראל.
אוגוסט 2000 - הוצאת הספר "נושקת לחול, נוגעת בשמים"  - 4 שנות ליווי הקמת תחנת הכח רוטנברג אשקלון בהוצאת חברת החשמל  ומשרד הביטחון.
 פרסים:מקום ראשון בתחרות הבינלאומית השניה לצילומי טבע  בישראל שנת 2000מקום שני בתחרות צלם השנה 1998 בקטגוריה צילום טכני תעשייתי.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה