יום ראשון, 2 בפברואר 2014

סיפורי גאו שו


חיי הכפרים בסין העתיקה

ספר חדש: "סיפורי גאו שו" מאת אמנון בוים




סיפורי עם אודות החיים בכפרים הסיניים, מתובלים בהומור ומחורזים, כונסו לספר ייחודי שיצא בימים אלה. כל סיפור שמתחיל "בכפר סיני קטן", מייד מעורר סקרנות ועניין. עולם מסתורי, מרוחק ומוזר, אך באופן מפתיע נראה קצת מוכר. בספר "סיפורי גאו שו" מאת אמנון בוים, בהוצאת הספרים "אוריון", מובאים 18 סיפורי עם סיניים. הסיפורים מתארים את מציאות חיי הכפריים בסין העתיקה, על האדם הפשוט, על החיים בכפר, הפחדים, השמחות, מציאות שבחלקה מתקיימת עד היום.

הסיפורים נאספו, תורגמו ונכתבו בחרוזים שנונים על-ידי אמנון בוים, או כפי שהוא כונה בסין "גאו שו" שזה בעברית "עץ גבוה". בסוף כל סיפור, הכולל גם הומור, ישנו מסר קטן, ברור ופשוט. הסיפורים מוגשים מנוקדים ומיועדים לגילאי 8 ומעלה.  הסיפורים המקסימים מספרים, בין היתר, על חשיבותה של עזרה הדדית, כוחה של תדמית, משפט החמור והסלע, העכברה שרצתה להתחתן, האיכר ומוט הבמבוק. "חיפשתי סיפורים שקשורים לחיי הכפריים ולמסורות הסיניות, שכוללים גם הומור וגם מוסר השכל בצדם, ויתאימו ל'ראש הישראלי'. השוני התרבותי בין העמים מאפשר הבנה ופרשנויות שונות למאורעות ולסיפורים שונים. מה שמצחיק את הסינים, לעיתים קרובות, אינו מובן לנו".

חשיבותה של עזרה הדדית (מתוך הספר): "עזרה לחבר, היא חובה שעליה לא ניתן לוותר. כי היום זה אתה שתושיע חבר, ומחר, אם תקרא לו, הוא יצילך ממשבר. מוסר ההשכל: בשעת צרה – אם תקרה, לא עלינו, למי יש לפנות? מי יצילנו? משפחה, חברים או אחים לצרה – רק מאלו עשויה לבוא העזרה. אך אם איש מכל אלו לא יגיע לתמוך, צרת היחיד לצרת רבים תהפוך. מפח אלי פחת כולם אז יפלו, ואין איש המושיע, את עונשם יקבלו".

אמנון בוים (71), תושב רמת ישי, מדריך טיולים מוסמך, מלווה קבוצות לטיולים בסין וטייל ותיק, שהה בסין במשך שנה, למד את השפה הסינית וערך מסעות וטרקים כתרמילאי ברחבי ארץ זו. במהלך שהותו שם, ספג את החוויה הסינית האנושית דרך לימוד המסורות, המנהגים, הדתות ואורחות החיים של הסינים. זה שנים הוא מלווה ומדריך טיולים לסין ומקיים הרצאות על נושאים אלו ברחבי הארץ בליווי מצגות מרהיבות המביאות את החוויה הסינית אל סלון ביתנו. "סיפורי גאו שו" הוא ספרו השני.

את ההשראה לכתיבת הסיפורים שאב אמנון בוים מסיפורי עם סיניים, שתירגם וחרז, שחלקם נאספו במהלך שהותו בסין, וחלקם במהלך השנים לאחר מכן. "אני יליד קיבוץ רמת דוד והחקלאות וחיי הכפר הם חלק מילדותי וחיי כצעיר בקיבוץ. חיי הכפר בסין העתיקה, וגם סין כיום, זו הענייה והסובלת במשך דורות, זו שקראנו ושמענו עליה בילדותנו, זו היא סין שבאמת עניינה אותי. במהלך שהותי בסין, טיילתי רבות באזורים העניים של דרום סין, גרתי בכפר של בני המעוט שנקרא מיאו, עבדתי עם נשות השבט בקטיף עלי התה, ועם הכפריים בחריש של ערוגות האורז המוצפות תוך התבוססות בגללי הבופלו. הסיפורים שבספר נוגעים כולם בחיי הכפריים, ומתארים את סין שבאמת אהבתי, ואשר הולכת ונעלמת תחת דורסנות הציוויליזציה ה'מפותחת' והקפיטליסטית".

"בהדרכה בסין, אני משתדל להעביר למטיילים את מה שמשך אותי לסין: את מה שמעניין באמת בחיי היום-יום בסין, בסין האחרת ממה שאנו יודעים ומכירים במערב, בייחודיות של העם והמדינה, וזאת על סמך ניסיוני בסין, ידיעת השפה הסינית, הידע הרב והמקיף שרכשתי אודות סין - היסטוריה, כלכלה, ממשל, חינוך, תרבות ודתות, מיעוטים ועוד. אני רואה בעבודתי שליחות שמטרתה להכניס את המטייל לעולם הסיני ולנסות והבינו".



עץ גבוה

משמעות שמו של מספר הסיפורים שבספר, הלוא הוא "גָאוֹ שוּ", הינו "עץ גבוה" בסינית. זה השם שחבריו ללימודים בסין של אמנון בחרו לקרא לו, לאחר שלא הצליחו להתרגל להגות את שמו העברי (בסינית אין מילים שמסתיימות בעיצור). "בוים" בגרמנית הוא "עץ", ואמנון עצמו איש גבוה; השם "גאו שו" הוא גם שם סיני מקובל ונפוץ. אמנון מספר, שהסינים התרגלו כל כך לשמו, עד שאפילו הדפיסו לו את תעודת הסיום באוניברסיטה לשפות על שם "גאו שו".

אמנון בוים מסכם: "בסוף הדרך", אומר פתגם סיני עתיק, "תצטער יותר על מה שלא עשית בחייך מאשר על מה שעשית". אנשים מצפים ממך לעשות את הצפוי. אל תוותר על חלומות.

סיפורי גאו שו מאת אמנון בוים, איורים: אינה קצב, הוצאת הספרים אוריון, 52 עמודים, מחיר לצרכן 59 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה www.orion-books.co.il או דרך אתר המחבר http://www.bambooroute.com


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה