יום חמישי, 7 בנובמבר 2013

את ואני - אמא ובת מצווה


שנת בת המצווה

ספר חדש: "את ואני – אמא ובת מצווה" מאת אורנה פילץ



יום הולדת 12 אינו 'עוד יום הולדת', אלא תחילתו של תהליך פרידה משנות הילדות, בדרך לשינויים רבים כל כך – בגוף, במחשבות וברגשות. אורנה פילץ בחרה בספרה "את ואני – אמא ובת מצווה" שיצא בהוצאת כנרת, להציג, בין היתר, טקסטים, טקסים ומושגים שעוסקים בחוויה הפנימית, ביחסים, ברגשות, בשאלות מוסריות. היא מקווה שהקריאה בספר תוביל למחשבות, לשיחות ולמעשים.
אם את מרגישה שבת המצווה של בתך אמורה להיות נקודת ציון משמעותית עבורה אבל לא יודעת איך להפוך אותה לכזאת; אם את יודעת שהדי-ג'י , הבוק והלוק הם לא הדבר האמיתי, אבל שואלת את עצמך מה כן; אם את רוצה להעניק לבתך צידה לדרך עם תחילת ההתבגרות אבל חסרות לך מילים - הספר "את ואני – אמא ובת מצווה" מאת אורנה פילץ, מיועד לך.
הספר נכתב כדי למלא חלל ולחולל שינוי. הוא מציע שפע של כלים וחומרים לאם ולבת המצווה בדרך לחגיגה עם משמעות. אבל, יותר מזה: "את ואני" הוא הזמנה למסע של גילוי וצמיחה עם שתי הנשים החשובות בחייך: את ובתך.
לספר ארבעה שערים: שער ראשון – אימהות ובנות בימים ההם ובזמן הזה, שער שני – עת להתבגר, שער שלישי – בת מצווה, טקס במעבר, שער רביעי – שתזכי למצוות. 
אורנה פילץ (51) משמשת כרָבַּה רפורמית. היא בוגרת ההיברו יוניון קולג' בירושלים ובעלת תואר שני בספרות השוואתית מאונ' תל אביב. כותבת במסגרות שונות (מתכניות לימודים ועד בלוג "קפה פילץ"), מרצה ומנחה סדנאות לאמהות ובנות-מצווה וקבוצות לימוד לנשים.  "כרבה אני מתרכזת במציאת ויצירת חיבור רלוונטי ומשמעותי בין המסורת היהודית ובין  נערות ונשים ישראליות כאן ועכשיו.  הספר מבוסס על ניסיוני בהנחיית סדנאות לאמהות ובנות-מצווה שתורמות להעצמה של האם, הבת, הקשר בין האם והבת ומעמד הנשים בחברה ובתרבות".

אורנה פילץ השתתפה לאחרונה ביום עיון "מבת מצווש לבת מצווה. האתגרים של בת המצווה הישראלית", בקהילת "בית דניאל בתל אביב" והמשיך גם הוא את הדיון בשאלות "בת המצווה לאן", ו"מה יש למסורת להציע לבנות מתבגרות ולמשפחותיהן".

איך חוגגים בת מצווה?

יש שיבחרו במסיבה לחברות, די-ג'יי, ערב אחד של שמחה. לעתים, יוסיפו נאום או דרשה. יהיו כאלה שיעדיפו להפיק פרויקט לכבוד האירוע, ואחרים יעדיפו לוותר, לא לחגוג כלל. בת המצווה היא טקס יהודי חדש יחסית, שעדיין מחפש משמעות. זה בדיוק מה ש"את ואני" מציע לאמהות ולבנותיהן: בת מצווה שיש לה משמעות. בת מצווה שהיא יותר מאזכור של יום הולדת, ממסיבה, ממוזיקה וקצת ריקודים. בת מצווה שהיא שער להתבגרות, שער לקרבה ביחסים שבין אם לבתה, שער ליהדות רעננה ומגוונת.

איך חוגגים בת מצווה?  הנה שאלה שלתשובה עליה יש משמעות, כמו גם לחיפוש אחר התשובה. שאלה שכל אחת מאיתנו – אמהות ובנות – מתמודדת איתה. שאלה שמייצרת שיחה בין אם לבתה, בין נערה מתבגרת ובין תרבות וערכים והיסטוריה.  שאלה זהה, שלה אינספור תשובות אפשריות. את ואני ילווה אתכן במסע החיפוש אחר התשובה האישית שלכן לשאלה הגדולה הזו ששווה להתעכב עליה, שהרי, בדיוק כמו אמא, בת מצווה יש רק אחת.

אורנה פילץ מספרת, כי "החזון שלי, השאיפה שלי היא לעורר את המחשבה, את השיחה ואת העשייה סביב בת המצווה. ברמה האישית והמשפחתית, וגם ברמה החברתית התרבותית.  אני רוצה שאמהות לבנות, בתחילת כיתה ו' שמתחילות לחשוב על שנת בת המצווה, לא יתחילו מאפס. אבל לא רק שלא יתחילו מאפס במובן של לחפש פעילויות ומנחות, אלא גם מבחינה רעיונית. שיהיו להן מושגים כלשהם, הקשר שיעזור להם לא רק לבנות את הפעילות אלא גם לחשוב על המשמעות שלה עבורן ועבור בנותיהן.  ברמה נוספת, הייתי רוצה להצביע על הקשר בין התופעה של הבת מצווש- ובין המקום שהחברה והתרבות מסמנת לבנות. כאילו הן קולב ריק חסר תוכן וחסר חשיבות. לא לקבל את זה בחיוך ולחשוב שזה לא חשוב, אלא להבין שיש כאן אמירה משמעותית; כי טקסי מעגל החיים הם רגעים משמעותיים ונזכרים ואם הבת מציינת אותם באופן ריקני וצעקני - המסר כלפי החברה וכלפי עצמה הוא שזאת מהות ההתבגרות הנשית. אני מקווה להניף את נס המרד בבת מצווש".

את ואני – אמא ובת מצווה מאת אורנה פילץ, כנרת בית הוצאה לאור, 230 עמודים, מחיר לצרכן 84 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה