יום שישי, 22 בנובמבר 2013

המקום הבטוח

הנצחת המחאה החברתית בתמונות:

ספר חדש: "המקום הבטוח" מאת תומר פלד




המקום הבטוח מאת הצלם תומר פלד, בהוצאת הספרים "צמרת", הוא אלבום מרהיב המנציח את הרגעים הקסומים של הפגנות המחאה שהתחוללו בישראל של קיץ 2011: את הזעם, התסכול מהמנהיגות, את אווירת הפסטיבל בצד רגעים קטנים של אינטימיות.

תומר פלד ליווה עם מצלמתו את הפגנות המחאה. תמונותיו מנציחות את הרגעים הדרמטיים: הזעם, הכאב והאינטימיות של מאות האלפים שקמו מהמקום הבטוח שלהם ויצאו להגן על עתידם. האלבום כולל למעלה מ- 200 תמונות והוא מחולק לנושאים כמו עייפות, הורות, אמנות, חברות, מנהיגות, שמחה, דיאלוג, עצב, אחדות, אלימות, בהייה והתבוננות, חולמנות, שילוט ועוד. זהו סיקור מרהיב של אירוע שגרם לרבבות לצאת החוצה, ושכנראה עוד נראה כמוהו.

לכל אחד מאיתנו יש מקום בטוח. זהו המקום המגונן, הנעים, המוכר. אצל כל אדם מוגדר אותו "מקום בטוח" בדרך שונה. מה גורם לנו לצאת מהמקום הבטוח לפעולה ולשנות את דפוס התנהגותנו? במהלך מחאת האוהלים של קיץ 2011 יצאו לרחובות אנשים רבים והקימו אוהלים בשם הרצון להוריד את מחירי הדיור. דרך הפעולה הייתה שונה מאדם לאדם. עבור חלק מאותם אנשים המקום הבטוח הפך לפסטיבל של מופעים ומפגשים חברתיים, ועבור חלקם האחר הוא היווה מקום הישרדותי שהם היו נכונים להסתכן עבורו, ואף לאבד את חייהם. מחאת האוהלים היוותה נקודת הסתכלות מעניינת, שממנה ניתן ללמוד גם על מצבים נוספים בחיינו. מה גורם לנו לפעול כפי שאנחנו פועלים כאשר המקום הבטוח שלנו מאוים? מתי וכיצד כל אחד מאתנו יגיב כאשר המקום הבטוח שלו כבר לא יהיה מקום בטוח? האם ממקום זה נצא לפעולה יזומה רק לעתים רחוקות, כאשר יש בנו רצון חיובי להרחיב את גבולותיו, או שנפעל רק כאשר אנו חשים איום על עצם קיומו?

תומר פלד, (43), צלם מקצועי ומטפל באוכלוסיות מגוונות, בילדים אוטיסטים ובבני נוער בסיכון ובמצוקה, ובמבוגרים שמסתגרים בתוך עצמם.  תומר מדריך בקבוצת השווים, מסגרת הנותנת מענה רגשי, חברתי ותעסוקתי, באמצעות אומנויות, לילדים, נערים ובוגרים בספקטרום האוטיסטי. משמש גם מדריך  בתגי"ל - זוהי מסגרת חינוכית הנותנת מענה לצרכים הייחודיים של תלמידים עיוורים ולקויי ראייה במסגרת קבוצת השווים. מסגרת זו מהווה חלק אינטגרלי מהתמיכה הניתנת לתלמידים עיוורים ולקויי ראייה.



תומר פלד מספר, כי "הצילום הוא כלי בעל עוצמה עבורי. הוא מאפשר לי לשתף את העולם במחשבות וברגשות שלי. הוא מסייע לי להנציח רגעים נדירים ולהעניק משמעות לרגעים יפים, בטרם יחלפו לבלי שוב.  כאדם דתי, המצלמה מאפשרת לי להתבונן מלמעלה, לבחון, להעמיק ולקדש את מה שאני רואה בעולם; כלוחם מיומן למדתי להיות דרוך ומוכן לשלוף את המצלמה בזמן המתאים; כתרמילאי חובב טבע למדתי להאזין לקולות, ולהגיע עם המצלמה למקומות קסומים ולא שגרתיים; כמטפל באוכלוסיות מגוונות – של ילדים אוטיסטים, נוער במצוקה ומבוגרים שמסתגרים בתוך עצמם – למדתי לחדד את האינטואיציה שלי מול נפש האדם. פעולות המחאה של אזרחי ישראל בקיץ 2011 היו למרחב הפעילות שלי. יצאתי אליהן כשאני חמוש במצלמה, ומצאתי רבבות בני אדם שיצאו להיאבק על המקום הבטוח שלהם.

"למעלה מ-4,000 תמונות צילמתי בהפגנות שהסעירו את המדינה, רק מעטות מתוכן שילבתי בספר זה. כל תמונה היא סיפור אישי של מישהו. אולי גם של עצמי. יש בתוכי מעין קול פנימי, ששולח אותי למקום הנכון בזמן הנכון, כדי לתפוס את הרגע המסוים הזה; רגע של זעם וכעס, לעתים אף של אינטימיות חבויה. אני צועד לאורך השדרה וקולט מסרים באוויר, מבחין בשפת גוף, בתנועת המונים – ומצלם.

המסר המרכזי
                                                                      
"לכל אחד מאתנו יש מקום בטוח המוגדר בדרך שונה מאדם לאדם. אותו מקום בטוח מגן על המקומות הכי פגיעים שלנו. החדירה למקומות הפגיעים (נפשית או פיסית) מערערת את הספקטרום הרגשי שלנו ומובילה אותנו לדפוס פעולה (עשיה או אי עשיה) לפי ניסיון חיינו. מנהיגות טובה יודעת לנתב את המקומות שפוגעים בכל אחד מאתנו לאיחוד כוחות ולאמונה שהמצב יכול להיות הרבה יותר טוב. ככל שאנחנו ומנהיגנו נתרחק מלשון הרע ועיתונות צהובה, נתמקד בשורש הבעיה ונעזור זה לזה כל אחד לפי יכולתו, מצבנו ישתפר. אני מקווה שספר זה יכול להמחיש, ולו במעט, את האווירה שהייתה אז, באותו קיץ של מחאה שבו אנשים עזבו את המקום הבטוח שלהם ויצאו להיאבק על עתידם, וכיצד אותה מחאה משפיעה עלינו כיום".

המקום הבטוח מאת תומר פלד, הוצאת "ספרי צמרת", ספר מפואר בפורמט אלבומי, גודל 22 על 30 ס"מ, 184 עמודים, כריכה קשה, מחיר לצרכן 149 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים או בחנות ההוצאה ברחוב המצודה 3 אזור ובאתר ההוצאה www.netbook.co.il או דרך אתר המחבר  http://tomerpeled.co.il/  







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה