יום ראשון, 3 ביוני 2012

בסנדלים על גשר הירקון



פיסת נוסטלגיה שגורמת לקורא לצחוק בקול רם וגם
למחות דמעה של התרגשות מפעם לפעם


בסנדלים על גשר הירקון

מאת: רמי בר-אדון
עורכת: ד"ר דורית זילברמן

הוצאת רימונים

******
272 עמ', 92 ₪

שנות השישים על שפת הירקון בצפון תל-אביב, בשבט "החורש" של הצופים, צפנו בחובן הרפתקאות סוערות עבור הנער שהחל את גיל ההתבגרות שלו שם, במקביל לשנותיו בבית הספר המקצועי שלו.

ספרו של רמי בר אדון הוא סיפור התבגרות וחניכה המתרחש בתקופה בה השכלה גבוהה לא נחשבה עתיד. הוריו של הגיבור שולחים אותו לבית ספר מקצועי על אף נטיותיו הטבעיות. הוא נאלץ ללמוד בבית ספר מקצועי וחייו מתפצלים לשניים: בצופים אסור שידעו איפה הוא לומד כיוון שבית ספר מקצועי זה לעבריינים צעירים, ובבית הספר עדיף שלא ידעו שהוא בצופים, כי גם ככה שערו הבהיר והנמשים שעל פניו מעניקים לו מראה של צפונבון, מה שלא מקל על חייו מול ה"פושטקים" בכיתה. הוא נאלץ להתחיל לעבוד במוסך כחלק מתכנית הלימודים שלו בזמן שהצופים בראש מעייניו; פינת החי שהוא וחבריו בונים; הטיולים ומחנות העבודה בקיבוצים. מבלי להבחין בכך, בעודו מבלה בצופים הוא גם אוסף ערכים חשובים, המעצבים את אישיותו. עמדת הוריו ברורה ונחרצת נגד הצופים ונגד הצטרפותו לגרעין הנח"ל, והוא מוצא את עצמו מתרחק מהם יותר ויותר.

זהו המדריך השלם כיצד להיות מקובל בצופים של תל אביב ("עליך להצטייד בארבעה אינסטרומנטים: שעון עם כיסוי עור עם תיק-תק, בלורית מתנפנפת, שפם בתולי נאה וסנדלים תנ"כיות חומות משופשפות"), כיצד תיחשב לגבר בעיני הבנות, ("לא להתנשף כשמרכיבים בחורה על האופניים ולעולם לא ללבוש סוודר"), כל השיטות להתחיל עם בנות (שיטת שרגא תפוס-מקום ושיטת המנמנמים על המשאית).

"בסנדלים על גשר הירקון" כתוב בהומור רב, מנקודת מבט אותנטית מוחשית וחיה, שפת דיבורן של הדמויות השונות מפולפלת ומשעשעת והספר מלווה בתיאורים מרתקים של התקופה. האיורים השזורים בספר הם של המאיירת אולגה אהרונוב-קוריאנסקי.

הספר מבוסס על שנות ההתבגרות של בר-אדון ושל חבריו לצופים ולבית הספר. בחן רב הוא מצליח לתעד פיסת היסטוריה חשובה בחיי תל-אביב הקטנה של שנות השישים.
"בסנדלים על גשר הירקון" הוא ספרו השני. ספרו הראשון "מרפסת מול הים" ראה אור ב-2010 בהוצאת אסטרולוג-ידיעות ספרים.

רמי בר-אדון (62) יליד העיר תל-אביב, נשוי, סב לשבעה נכדים והבעלים של רשת חנויות "פלפל" לבגדי ים וחוף. ילדותו עברה עליו בצפון הישן הנושק לנמל תל-אביב. דור רביעי לשבט בר-אדון הירושלמי (שבט ענף וססגוני) ובן שלישי להוריו אותם הוא מנציח בסיפוריו, בעיקר את שפתה הצבעונית והמיוחדת של אמו. למד בבית הספר "דוגמא" ועבר "חניכה" בצריף של אביגדור. יחד עם  דמויות נוספות שמילאו את עולם ילדותו עבר בהצלחה את הבחינות שהקנו לו "תואר בוגר" בתחומים רבים: בוגר גן העצמאות מחזור ל"א, בוגר הירקון, בוגר בהצטיינות יתירה של חוף שרתון-מציצים, בוגר קולנוע תמר הצגות יומיות ומאוחר יותר בוגר תנועת הצופים (שבט "החורש") והנח"ל.
לאחר שירות צבאי קרבי ושהות בקיבוץ "מגל", חזר לעיר הגדולה והחל לעסוק בתחום האופנה – בעיקר בבגדי ים. נחשב כיום לאחד מבכירי המנהלים בארץ בתחום זה. הקים את המותג "טורקיז", יזם, הקים ובעלים של המותגים Marilyn Monroe ו- See You וכאמור הבעלים של רשת חנויות "פלפל" לבגדי ים וחוף.
בשנים האחרונות מקדיש את מרבית זמנו לכתיבה המבוססת בעיקר על זיכרונות ילדותו ונעוריו.

התרשמותי: הפעם, קיבלתי את הספר לסקירה ומסרתי אותו לבעלי, כי חשבתי שהעלילה "מדברת" אליו יותר. בדיעבד, צדקתי. בעלי התרפק על זיכרונות התבגרותו, ונזכר בהתלבטות של אותם הימים, האם ללכת לבית ספר מקצועי, שלא נחשב ל"משהו", למרות שמדובר בבסמ"ת, בית ספר שנחשב טוב (עד היום). רמי בר אדון, המחבר, מתבסס בסיפור על התבגרותו ושל חבריו בצופים, הלבטים שאפיינו את אותה התקופה, ההצטרפות לתנועת נוער, הצופים, ומאוחר יותר ההתגייסות לנח"ל, ועוד זיכרונות מתקופת שנות השישים, בדומה לנרטיב בספרו הראשון "מרפסת מול הים", שאף הוא היה מצוין. ספר מומלץ בחום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה