יום שלישי, 28 בנובמבר 2017

אולי אלד קשת

 

אולי אלד קשת



מאת: הדס מזרחי

עריכה: עמיחי שלו

סדרת מלח מים

הוצאת פרדס
* * * * * *  
195עמודים, 59 ₪



"אולי אלד קשת; יש ציור כזה של קשת שיוצאת מבין הרגליים, מתוך המפשעה, ציור של קלימט, או שזה קצף לבן וזהוב, אני לא זוכרת. אבל לי תצא קשת − ברית שלי עם העולם, שהוא מקבל אותי לתוכו ושאני מסכימה".

"אולי אלד קשת" – ספר הביכורים של הדס מזרחי, מאגד ארבע נובלות ייחודיות המזינות זו את זו, מתחברות ונפרדות זו מזו ויוצרות עולם יוצא דופן, מופנם, חרישי, כמעט נטול נוכחות או ליניאריות, אבל עולם שיש בו קסם פיוטי עוצמתי, רגשות עזים הפועמים ללא הרף ובעיקר – מאבק הישרדות של דמויות נשיות עם מערכת הפעלה חלופית.

אין להן שאיפות, אין להן דרישות מהעולם, והדבר היחיד שהן מסוגלות להילחם עליו הוא הוויטאליות המינורית שלעתים מהבהבת בתוכן, אבל לעתים נכבית לגמרי. 

הדמויות הנשיות העומדות במרכז כל אחת מהנובלות הן בעצם סובלימציה אחת עבור השנייה. כל אחת במובן מסוים ממשיכה מהמקום בו הקודמת הפסיקה, אבל כל אחת מהן מוצאת עצמה בעצם באותה טריטוריה קיומית ונפשית. כל אחת מהן מנסה בדרכה לא להיות שקופה, להותיר איזה חותם מינימלי בעולם. להתחבר לאנשים ולא להישאר לבד, כי הלבד הוא הרסני. לבד זה מדרון המוביל לשיגעון.

הדס מזרחי מתארת בשפה פיוטית ובצורה יוצאת דופן וחסרת עכבות את הקו הדק שבין שפיות לשיגעון. קריאה בנובלות הללו היא מסע מטלטל, מכמיר לב ומרחיב תודעה אל מרחבי האנטי-חומר של הקיום האנושי.
עמיחי שלו


הדס מזרחי היא סופרת ומשוררת, בוגרת התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת תל אביב. זהו ספר הביכורים שלה, הדס בת 38 נולדה ומתגוררת בכפר סבא
לפני כ-15 שנים בהיותה בת 23 אובחנה כסכיזופרנית ומאז ועד לפני מספר חודשים נכנסה ויצאה ממספר אשפוזים בשלוותה. לפני בשש שנים, כשחלתה שוב ושקעה בהזיות, החלה לכתוב כמפלט. היא כתבה הרבה מאד פרגמנטים ובמהלך האישפוז החליטה לשלוח אותם לעמיחי שלו. בארבע השנים שלאחר מכן עבדה עם שלו כדי להפוך את הפרגמנטים לספר העוצמתי והמטלטל שלפנינו.
בימים אלה סיימה את התואר בספרות ואמנות רב תחומית (קולנוע ותיאטרון) באוניברסיטת ת"א. ובמקביל  הצטרפה לעמותת כנפיים – מפעל מוגן שבו יוצרים אמנות.

סידרת "מלח מים" – הוצאת פרדס

'מלח מים' היא סדרה חדשה לפרוזה עברית מקורית מבית פרדס הוצאה לאור. בסדרה זו אנו מבקשים לתת במה לספרות רעננה וחדשנית מאת כותבים המבקשים לספר סיפור, ולעשות זאת בקולם שלהם. המלח והמים הוא מה שישנו לפני שנוסף כל השאר, לפני שתובל ושויף וגוהץ בקצוות. איננו מבקשים לביית את הפרא העומד בשערי השפה, אלא לשמוע את קולן והדן של המלים הצומחות מן המקום, מבלי לגזום, מבלי לשתול את הסיפור באדמה אחרת, בשפה אחרת, בפיו של גיבור אחר. 

את כותבי הסדרה מלווים טובי העורכים: סמי ברדוגו, עינת יקיר, עמיחי שלו, עמרי הרצוג,  יותם שווימר ועוד. 

הספרים שיצאו בסדרה: "שימורי אהבה" מאת ענבר אשכנזי, "אישוליים" מאת אלי שמואלי "זיכרון כמעט מלא" מאת גבי אשר, "בכוונה תחילה" מאת שלמה אריאל, "מר עכבר" מאת גדעון הרן, "בתוך הבטן של הדג" מאת טלי כהן צדק, "החקלאי" מאת רגב הרוש, "להחיות דברים דוממים" מאת חגית גרוסמן, "השבח לשכול" מאת ליאור קסוס, "לראות לוויתן" מאת רון דהן, "חבלי הלידה של הירח" מאת כנרת רובינשטיין, "עד שתתחילי לדבר" מאת גליה תנאי ו"מר למפל" מאת גדעון הרן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה