יום שלישי, 12 באפריל 2016

בּוֹר: סיפורו של מחנה לעבודת כפייה, 1944-1943 - מבחר עדויות

ספרי יד ושם
לקראת יום השואה 2016


                  בין הלשנה להצלה: החברה ההולנדית והשואה מאת: פנחס בר-אפרת
                  בּוֹר: סיפורו של מחנה לעבודת כפייה, 1944-1943 -  מבחר עדויות
                  אחד מכל שמונה: יהודים בשורות הפרטיזנים ובמחתרות ביוגוסלביה במלחמת העולם השנייה מאת: ראול טייטלבאום
                  משטרת הגטו  היהודית בוויליאמפולה, מסמך מגטו קובנה עורכת: דליה עופר
                  במנהרות אשמדאי: עובדי כפייה יהודים בתעשייה הצבאית של הרייך השלישי מאת: אליעזר שורץ
                  היום הגיעה אלינו י': סיפור הסתרתה והצלתה של ילדה יהודייה בהולנד הכבושה מאת: מיפּ חרוֹנֶנדַייק

                  ארבע אבנים מושלמות: סיפורה של משפחה יהודית מגרמניה במחנות וֶסטֶרבּוֹרק וברגן־בלזן מאת: לילה פרל ומריון בלומנטל־לזן


בּוֹר: סיפורו של מחנה לעבודת כפייה, 1944-1943 -  מבחר עדויות

עריכה מדעית: ד"ר רוברט רוזט





מספר עמודים: 182 מחיר: 80 ש"ח


חֲסַר דּעֵָה שֶׁכּשַָׁל וקְָם ושְׁוּב צוֹעֵד
ינַעָ קַרסֹל וּבֶרךְֶ כּמְִתּוֹךְ כּאְֵב נוֹדדֵ
אוֹ שׁוּב יצָא לדֶַּרךְ, כּצְִפּוֹר יפְִרֹשׂ כָּנף
לֹא יעֵָז לפְַגּרֵ, בּוֹר יקְִרֹץ לוֹ, אַךְ לשַָּׁואְ.
(עברית: משה גנן)

שורות מתוך השיר "מסע מזֹרז" של מיקלוש דנוֹטי, משורר הונגרי ממוצא יהודי, מגדולי המשוררים ההונגרים במאה העשרים, שהיה אסיר במחנה לעבודת הכפייה בּוֹר ונספה בעת פינוי המחנה. לאחר המלחמה נמצא בקבר אחים. השיר נתגלה בכיסו.
מיקלוש דנוֹטי היה אחד מאלפי היהודים ההונגרים שנשלחו בשנים 1944-1943 בתור עובדי כפייה למחנה בּוֹר שבסרביה וגורלו היה כגורלם של כמחצית מן הגברים היהודים שנרצחו בעת פינוי המחנה. סיפורו של המחנה ועובדי הכפייה שבו, שנכללו בהם לצד היהודים גם קבוצות אחרות, הוא סיפור עלום מעט בהיסטוריוגרפיה של תקופת השואה. הספר שלפנינו הכולל שמונה פרקי זיכרונות של עובדי כפייה לשעבר בבּוֹר, שישה יהודים, איש עדי יהוה, נוצרי בן הכנסייה הנאזרינית ושתי עדויות שנגבו מיד בתום המלחמה משקף את המציאות שהתקיימה במערכת שירות העבודה ההונגרי.
שמונה מעובדי הכפייה ממלאים שליחות חשובה בהביאם תמונה מהימנה ואמתית על בּוֹר ועל הגילויים הלא אנושיים שהתרחשו בה. העדים מספרים על התנאים הקשים במחנות השונים בבּוֹר, על המחסור במזון, העבודה הקשה וההתעללויות הנוראות שבמהלכן מתו יהודים רבים. רבים אחרים נרצחו בזמן פינוי המחנה. העדויות הללו שופכות אור על אחד הפרקים הקשים בסיפור שואת יהודי הונגריה והן משמשות פה למי שלא שרדו את הניסיון הנורא.

הסיפור של בּוֹר כפי שהוא עולה מן העדויות משקף בעיקר את המציאות שהתקיימה במערכת שירות העבודה ההונגרי. מלכתחילה הייתה זו מציאות קשה אבל לא קטלנית דווקא שהתערבבה בה אנטישמיות עזה ולפעמים אכזריות קיצונית. רק ברבות הזמן נעשתה המערכת הזאת רצחנית באופן גלוי. כמחצית מן הגברים היהודים בבּוֹר נרצחו בצרוֶונקה — קבוצה גדולה של גברים נורתה שם בידי אנשי ס"ס בסיוע החיילים ההונגרים ששמרו על עובדי הכפייה. אחרים חוו את מלוא עצמתו של המשטר הנאצי כשחצו את הגבול מהונגריה לאוסטריה בתחילת 1945 ונכלאו במחנות הנאציים. העדויות בספר הזה שופכות אור על חוויותיהם של עובדי הכפייה בבּוֹר ותורמות רבות להבנתנו את מערכת שירות העובדה ואת שואת יהודי הונגריה.

מקבץ העדויות מלווה במבוא היסטורי מאת ד"ר רוברט רוזט, מנהל ספריית יד ושם, העוסק במערכת שירות העבודה בהונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה. תחומי המחקר של ד"ר רוזט הינם: שואת יהדות הונגריה, מערך עבודות הכפייה בהונגריה, עמידה והצלה וההיסטוריוגרפיה של השואה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה