יום חמישי, 3 בספטמבר 2015

חוט מתגלגל

חוט מתגלגל



מאת גילה פורת

עורך: יקיר בן-משה
הוצאת פרדס

* * * * * *
 
ר ק  ה צ צ ה  ק ט נ ה 

מָה אֲנִי צְרִיכָה כְּדֵי לִשְׂרֹד

חַד-קֶרֶן לִנְגֹּחַ

אוֹ רַגְלַיִם קַלּוֹת לִבְרֹחַ 


נְשִׁימָה קְצָרָה בְּמַיִם רְדוּדִים

אוֹ נִוּוּט

בָּעֳמָקִים עוֹצְרֵי נְשִׁימָה


מָה אֲנִי צְרִיכָה כְּדֵי לִשְׂרֹד.
שִׁרְיוֹן אָטוּם בְּתוֹךְ הָאִיּוּם

אוֹ זְנַב אַדִּירִים מְזַנֵּק בְּרִקּוּד אֲוִירִי 


אֹמֶץ אוֹ פַּחַד וְאוּלַי כִּשָּׁרוֹן

שִׁגְעוֹן גַּדְלוּתאוֹ הִסְתַּגְּלוּת לַדְּמָמָה. 


מָה אֲנִי צְרִיכָה כְּדֵי לִחְיוֹת

מָה אֲנִי צְרִיכָה
רַק יְרִיעַת שָׁמַיִם פְּתוּחִים 


לַהֲצָצָה קְטַנָּה שֶׁל אַהֲבָה.



"לא לעתים קרובות רואה אור בעברית ספר שירה שעיקרו כתיבה בצורות.

מן הבחינה הזאת, "חוט מתגלגל", ספר שיריה של גילה פורת, הוא אוצר ספרותי נדיר ומרתק; נמצא בו שפע של צורות ספרותיות קלאסיות כדוגמת טרצינות, טריאולטים, וילנלים, ססטינות, פנטומים בלדות, רומנסות – לצד שירים במקצב חופשי – הנארגים בידיה האמונות של פורת לכדי מקלעת ספרותית מרשימה מאוד.
לצד השמירה ההדוקה על המבנה השירי, לרבות המשקל והחריזה, לפורת ישנה יכולת בלתי רגילה לקפל פנימה גם רשמים מן הפְנים, דפוסי התנהגות ורגשות של אנשים זרים, לרוב בודדים, כמו גם את דיוקנו של האני. כך למשל נמצא בספר תיאורים מרהיבים אודות דמותה של "אתי גולן מבנק טפחות", "אלה אזרחית העולם הגלובלי", או את "יופייה של אביגיל", לצד תיאורים מכמירי לבי אודות דמותה של הדוברת ה"נעטפת בין הטללים / אל טקס התייחדות הנפש" – כל זאת בשפה עברית מודרנית, רעננה, מצחיקה ומלאה קסם.

ספר שיריה של גילה פורת הוא יותר מאשר ספר שירה. זהו ספר שיש בו קסם קרקסי – בעולם הצורות, בשפה ובדיוקנאות – וככזה, הוא יוצא מעולם המלים ונוגע בסף עולם החלומות."

מדברי העורך, יקיר בן משה



"חוט מתגלגל" נוגע כמעט בכל רגש בעולמנו האנושי המורכב: יחסים במשפחה ובין המינים, בעיות קיומיות, חרדות ופחדים, תחרות, קנאה, נקמנות, אהבה ובגידה, חמדנות, ניכור, בדידות, זקנה ומוות, אובדן, אבל ועצבות. 
בני האדם מהווים את חומר הבעירה של השירים. הכותבת מתבוננת בהם כיחידים בריכוז ובאהבה, אך גם מתוך ראייה ומודעות חברתית חדה ומפוכחת. 

הכותבת מקיפה עצמה בלוליינים על החבלים ומלהקת אותם בשירים מפתיעים בפשטותם, באווירה מוזיקלית של שירי העם חסרי הזמן. בשילוב בין העכשווי לעתיק נוצר מעין קסם קרקסי שנשען על האהבה לשפה העברית, שיש לה חיים משל עצמה. השפה חיה ותוססת, לעתים כועסת אך גם מפויסת ומחייכת.

גילה פורת, נולדה בפתח תקווה (1937), להורים שהגיעו ממזרח אירופה, ומתגוררת בה גם היום. בעלת תואר דוקטור בספרות מאוניברסיטת בר-אילן על מחקרה העוסק בסיפוריו של הסופר יהודה יערי.
את השיר הראשון כתבה כשהייתה בת חמש עשרה, אך רק לאחר שנים הוציאה ספר שירה בשם "במזל עקרב" בהוצאת טרקלין. את ספרה השני "חוט מתגלגל" שרואה עתה אור בהוצאת פרדס, כתבה לאחר השלמת התיזה.
פורת עסקה שנים רבות בהוראה. בעלת תואר ראשון בלימודים בין-תחומיים בנושאי חברה, אומנות ומוזיקה ושני תארים שניים, בלימודי מגדר בשילוב אומנויות ובספרות עם ישראל. התמחותה בתחומי ענין רבים היא תשתית מהותה כיוצרת רב גונית. "אני ממציאה את עצמי כמו לוליין בקרקס", היא אומרת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה