יום שני, 9 במרץ 2015

אפקט רוזי


הוצאת "אחוזת בית" שמחה לבשר על צאת ספר המשך
לרב המכר העולמי "פרויקט רוזי":

אפקט רוזי


מאת
גרהם סימסיון

מאנגלית: סיון בסקין
******
(398 עמ', 76 ש"ח)


רב המכר העולמי "פרויקט רוזי" (מעל מיליון עותקים ביותר מארבעים מדינות) זכה להצלחה מסחררת והיה אחד הספרים הנמכרים בישראל בשנים 2014-2013. ב"אפקט רוזי", ספר ההמשך השנון והאינטליגנטי, אנו חוזרים אל עלילותיהם של דון ורוזי, שהפעם נאלצים לצלוח משימה מסובכת לא פחות ממציאת רעיה או איתור אבא ביולוגי – התמודדות עם חיי נישואים. וכפי שקרה ב"פרויקט רוזי", גם הפעם דון מנסה להתמודד עם מכשולים בדרכו הכמעט-מדעית, שרק מסבכת את העניינים עוד יותר.

לאחר שדון ורוזי נישאו, הם עזבו את אוסטרליה ועברו להתגורר בניו יורק. כעת דון מועסק כפרופסור לגנטיקה באוניברסיטת קולומביה, ואילו רוזי לומדת רפואה. אלא ששגרת חייהם המתוכננת בקפידה משתבשת בעקבות הודעה מפתיעה של רוזי: "אנחנו בהיריון". ההודעה נוחתת על דון בדיוק כשהוא עומד לבשר לרוזי על כך שחברו הוותיק ג'ין נזרק מהבית על ידי אשתו, לאחר שנתפס בוגד עם צעירה איסלנדית. כעת הוא צפוי להגיע לניו יורק ולהתארח בדירתם הקטנה למשך פרק זמן לא ידוע...

ההיריון הלא מתוכנן מניע סדרה של אירועים שמטלטלים את חיי הנישואים ומערערים את מצבו הנפשי של דון. בניסיון נואש לפתור את המתחים הזוגיים ולספק פתרונות מושכלים לבעיות של חבריו, דון הולך ומסתבך ברשת של שקרים. כדי להתכונן לתפקידו החדש כאבא, הוא יוצא לעקוב אחר ילדים בגן שעשועים ומשתתף בלידה שמסתבכת, ועקב כך נקלע להסתבכויות עם משטרת ניו יורק, עם עובדות סוציאליות ועם חוקרות פמיניסטיות בעלות אג'נדה לסבית. רוזי, מצדה, לא מוכנה לקבל את משטר התזונה הקפדני של דון, ומתחילה לפקפק ביכולתו להיקשר רגשית אל ילדם ( אותו "בוסר-אדם", כהגדרתו).

וכך כתב ביל גייטס על "אפקט רוזי", ברשימה שציינה את חמשת הספרים הטובים ביותר שקרא ב-2014: "זהו אחד מהרומנים הטובים ביותר שקראתי מזה זמן רב. גרהם סימסיון חוזר אל הדמויות האהובות מ'פרויקט רוזי', ומוסיף מרכיבים חדשים ומרעננים. 'אפקט רוזי' הוא רומן מצחיק ומעורר מחשבה על מערכות יחסים: מה גורם להן לעבוד, ומה נדרש מאיתנו להשקיע על מנת לשפר אותן."

***
דון הוא דמות יוצאת דופן. דון מוצג תחילה כדמות  המפתחת אצל הקורא אדישות וחוסר אמפתיה, אך עם הקריאה הדמות הופכת  מרגשת, מעוררת אמפתיה, דמות עגולה ומעניינת. המחבר  מתאר את הדמות בפשטות מוחלטת, ללא שמץ של התחכמות או פעלולי שפה. הכתיבה פשוטה וברורה, נטולת כל פאתוס, ובזה גם כוחו.

ציפי ארצי

גרהם סימסיון: הערות ביוגרפיות

גרהם סימסיון, מחבר רב המכר העולמי "פרויקט רוזי", נולד בניו זילנד בשנת 1956 ומתגורר כיום באוסטרליה. הוא בעל תואר שני בכלכלה ותואר דוקטור מטעם אוניברסיטת מלבורן. במהלך חייו כתב תסריטים, סיפורים קצרים ומחזות, וכן התמחה בייעוץ עסקי וניהול מערכות מידע. בשנת 1982 הקים חברת ייעוץ מצליחה (שנמכרה בשנת 1999), ובמרוצת השנים פירסם שני ספרים שעסקו בניהול מערכות מידע. כמו כן, הוא הקים חברה ליבוא יינות בשם Pinot Now.
"פרויקט רוזי" היה ספר הפרוזה הראשון של סימסיון. הרומן זכה להצלחה חסרת תקדים עוד בטרם פורסם, כאשר נמכר ליותר משלושים וחמש מדינות בעולם וגרף מקדמות של כשני מיליון ליש"ט. בישראל שהה "פרויקט רוזי" (בתרגומה של סיון בסקין) בראש טבלאות רבי המכר במשך יותר משנה, והיה אחד הספרים הנמכרים ביותר בשנים 2014-2013.
כיום סימסיון מתגורר במלבורן. הוא נשוי לסופרת אן ביוסט ויש להם שני ילדים.


ביקורות מהעולם


"הפרק החדש בסיפור חייו של דון טילמן מעורר ציפייה שזה לא יהיה הפרק האחרון בסדרה." 

                                                                                                  People

"ספר ההמשך של 'פרויקט רוזי' הוא אחד מהרומנים הטובים ביותר שקראתי מזה זמן רב. גרהם סימסיון חוזר אל הדמויות האהובות ביותר מ'פרויקט רוזי', ומוסיף מרכיבים חדשים ומרעננים. 'אפקט רוזי' הוא רומן מצחיק ומעורר מחשבה על מערכות יחסים: מה גורם להן לעבוד, ומה נדרש מאיתנו להשקיע על מנת לשפר אותן. זהו ספר מתוק, מהנה ומעורר מחשבה."

ביל גייטס, רשימת "חמשת הספרים הטובים ביותר של 2014" שבבלוג שלו

"גרהם סימסיון יצר, ככל הנראה, את הגיבור האוטיסט הקומי ביותר בספרות העולמית [...] הרומן הקצבי והמבדר הזה יוצר תקדים משמעותי בכך שהוא מציג את מגוון ההתנהגויות האנושיות כמקור אפשרי לקומדיה אופטימית."   

                                          Guardian

"דרך דמותו של דון טילמן, סימסיון עוסק ביד קלה לכאורה בנושאים כבדי משקל כמו טבע האדם, גידול ילדים, מגדר ורצון חופשי." 

                                      Evening Standard

"סיפור מצחיק ומתוק שבעקבותיו תרצו להצטרף מחדש למועדון המעריצים של דון."

  Sun on Sunday

"יצירה אינטליגנטית ומהנה [...] דון טילמן הוא אחד הגיבורים הספרותיים המקסימים והמרתקים ביותר שפגשתי מזה זמן רב."     

                                             The Times

"רומן סוחף וצבעוני שיגרום לכם להמתין למפגש הבא עם הדמויות בכל פעם שתניחו את הספר מהיד – אם אכן תצליחו לעשות זאת."   

                                The Independent

"דון טילמן מעורר בנו גאווה על היותנו בני אנוש, והבונוס: הוא מצחיק עד דמעות. הייתי שמח לשתות בירה עם גרהם סימסיון האנושי והמצחיק."

 מתיו קוויק, מחבר רב המכר העולמי "אופטימיות היא שם המשחק" 

"דון ורוזי חוזרים! לקוראים שאהבו את הספר הראשון צפוי עונג נוסף."

  Library Journal

"'אפקט רוזי' הוא שיר הלל למידות הטובות שיש בחבר, בבעל ובאבא."             

 Booklist
"'אפקט רוזי' הוא ספר מצחיק, ככל הנראה הספר המצחיק של השנה [...] נותר רק לקוות שהספר השלישי בסדרה יהיה גם הוא ספר מצליח ומשעשע." 

Sydney Morning Herald

"עוד קומדיה רומנטית שנונה, מצחיקה ומחממת לב, כמו 'פרויקט רוזי'.

the Seattle Times

"סיפור מקסים שירגש אתכם, יצחיק אתכם ויגרום לכם לחשוב האם אתם אכן שולטים במעשיכם."       

                                                         The Dallas Morning News

 "'אפקט רוזי' הוא ספר המשך מוצלח: הוא יעורר הנאה אצל קוראים שנהנו מ'פרויקט רוזי'ואצל קוראים שמחפשים קומדיה מוצלחת שבמרכזה גיבור בלתי נשכח עם לב ענק." - 

 
                                                                                          Weekend Australina


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה