יום ראשון, 8 ביולי 2012



שינקן עם סחוג



הספר הזה הוא קופסת הסרדינים, החור האפור, כל מה שכאב

שינקן עם סחוג, ספרה של עומרית קאלק, בהוצאת הספרים קונטנטו דה סמריק, במובנים רבים הוא סיפור חייה. מסע מרתק אל נבכי החיים, עתיר יצרים, רגשות ואירועים שמשרטט את החיים בעיר קטנה בדרום גרמניה במאה העשרים ואחת מנקודת מבטה של אישה ישראלית שקשרה את גורלה במקום.

דורית, ישראלית צעירה ממוצא תימני חולמת לכבוש את העולם. מסעותיה בעולם מובילים אותה לגרמניה, שם היא נישאת לקלאוס. דווקא כאשר נדמה שחלומותיה מתחילים להתגשם, מציאות החיים בגרמניה טופחת על פניה והיא נאלצת להתמודד עם חמותה, גרמנייה קתולית בעלת עבר נאצי שממררת את חייה ומבקשת לא רק לסלקה מהבית, אלא גם להשתלט על בנותיה ועל חינוכן כנוצריות כשרות. הרומן מתאר את תלאותיה של דורית ואת ניסיונותיה פעם אחר פעם למצוא פתרון שיאפשר לה להמשיך לחיות ולגדל את בנותיה בבטחה. דווקא כשכלו כל הקיצים ונדמה שפתרון אין, מתברר לדורית שממש מתחת לאפה מצויה התשובה.

עומרית קאלק (צברי), 34, נשואה + 2, מתגוררת ברידלינגן-גרמניה. מטפלת בילדים שהוריהם גרושים, המופנים אליה ממשרד לילד ולנוער בגרמניה, לומדת פסיכולוגיה וחינוך באוניברסיטה הפתוחה.

קאלק מספרת כי המסר בספר הוא "כל דבר לא קורה סתם. הכול קורה באופן ספונטני ולא צפוי, וזה מה שמשכנע אותי אולי להאמין שזהו, זה הצעד הנכון שלו חיכיתי. הייתי מאז ומתמיד, אופטימית מושבעת". "הספר שלי הוא בעצם הסיפור שלי עם מעט הגזמות. הספר הוא קופסת הסרדינים, החור האפור, הכאב והדברים שלמדתי בתקופה של כמעט 10 שנים".

"נולדתי כבת בכורה לאב ממשפחה תימנית דתית ולאם חילונית ממוצא טורקי שהמילה בשר לבן שגור בפיה. כילדה הייתי חולמנית, בלעתי ספרים ונהניתי להיכנס לעולמות שונים. הייתי סקרנית ותמיד היו לי רעיונות ופתרונות. "התחלתי לכתוב סיפורים בעצמי והמון שירים". כבר בגיל הגן גילו שיש לה כישרון ציור מיוחד והיא אהבה לשיר ולרקוד. בתיכון כתבה מחזה להצגה שבה הופיעה בסוף השנה. את ילדותה ונעוריה עברה בעיר יבנה ובגיל ההתבגרות עברו לאשדוד. "השנים הראשונות באשדוד היו מלוות בחוויות לא קלות - ההורים התגרשו והתגוררה אצלנו משפחה סינית שעבדה במסעדה של אימא ושותפיה. תמיד חלמתי לראות עולם, לחוות חוויות. אני לוקחת הכול כאתגר כי החיים הם המוטיבציה להמשיך, זה מה שמעניין - לקחת סיכונים, לנסות ולחוות ואז להבין וללמוד. רציתי ללמוד אומנות בפירנצה, רציתי ללמוד פסיכולוגיה".

היא נסעה לשיקגו לשנה. בהגיעה לניו יורק מיד הרגישה "אני שייכת לכאן". גילתה את הצילום.  עבדה כמטפלת בילדים. המעסיק שלה סיפר לה על בית ספר לאומנויות בשיקגו והבטיח שאם תתקבל יממן את לימודיה. היא התקבלה.

טיילה הרבה עם חברות שהכירה. לאחד הטיולים עם חברתה הגרמנייה מרטינה הצטרף חבר שלה. למענו שינתה תכניות וטסה עמו לגרמניה "בטיסה לגרמניה פחדתי, כי אולי בתוך תוכי ידעתי שזה ישנה המון. ואכן התאהבנו והחלטנו מהר להינשא ולהתגורר יחדיו בעיירה קטנה בגרמניה".




"לאחר זמן מה הרגשתי כאילו סגרו אותי בקופסת שימורים. היצירתיות, החופש, הכול נחסם והרגשתי שאני עומדת להתפוצץ. אימא של בעלי הייתה המכשפה במערכה ואני הרגשתי שמישהו צריך להציל אותי כי אני לא מצליחה לבדי, אבל אף אחד לא הגיע ואפילו הנסיך שנישאתי לו היה עיוור למצב".
"בהתחלה בעלי נפגע כי מדובר באמו", מספרת עומרית,  "אני הייתי נחושה לכתוב. הסברתי לו שאין הכוונה לפגוע וכי מדובר רק בי, הוא למד להכיר ברגשותיי, וכיום הוא עומד לצידי ואפילו גאה בי. כתיבת הספר והוצאתו לאור עזרו לי לקבל את המצב וללמוד ממנו".
"הרגשתי לבד, שהעצמי שלי לא מצליח לפרוץ והחלטתי להתחיל לכתוב כתרפיה. הרגשתי תשוקה ואומץ פנימי להוציא החוצה, לספר לכול העולם מה גרם לי לאבד את מי שאני.  מקור ההשראה לספר הזה הוא אני. הרצון העז לשחרר סיפור ששכן בתוכי כמעט 10 שנים שהגיע הזמן לספר", מסכמת עומרית קאלק.

שינקן עם סחוג, מאת עומרית קאלק, הוצאת הספרים קונטנטו דה סמריק, 289 עמודים, מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשגה בכל חנויות הספרים ובאתר ההוצאה לאור www.bookpublish.co.il



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה