יום שני, 13 בפברואר 2012

Stern: The Man and His Gang



גילויים מפתיעים בפרשת רצח יאיר שטרן ומחתרת לח"י: שקרים בדיווחי הנציב העליון וגיוס ערבים מלבנון ללח"י –
 70 שנה לרצח יאיר שטרן –ספר חדש של זאב גולן הוא הביוגרפיה הראשונה באנגלית
של יאיר וכרוניקה ייחודית של לח"י

שקרים בדיווחי הנציב העליון הבריטי לממשלה בלונדון ופרשיה עלומה של גיוס ערבים מלבנון אל שורות המחתרת הם חלק מגילויים חדשים ומפתיעים הכלולים בספר חדש השופך אור על מחתרת הלח"י ועל רצח מנהיגה יאיר שטרן. Stern: The Man and His Gang, ספרו החדש של זאב גולן, בשפה האנגלית, בהוצאת יאיר, מתאר את הפיכתו של יאיר שטרן מראש כנופיה נרדף בשנת 1942 לגיבור תרבות, נושא לדיונים אקדמאיים, לילות שירה במעוזי השמאל והערצה בהתנחלויות. הספר הנו הביוגרפיה הראשונה של שטרן באנגלית, וכן היסטוריה מלאה של הלח"י.

גולן אומר, "אברהם שטרן היה מהפכן בקנה מידה בינלאומי. דמותו מסוגלת לכבוש את לב הנוער היהודי בחו"ל, כמו שדמותו של צ'ה גווארה כובשת את ליבו".

גולן מציג בספרו גרסה מלאה לרצח יאיר שטרן על ידי הבריטים, ומגלה שהנציב העליון שיקר בדיווח ששלח ללונדון בקשר לנסיבות הרצח, וגם מגלה שהצנזור הבריטי שינה את הדיווחים בעיתונים המקומיים, למחרת הרצח, כדי ליצור את הרושם ששטרן ניסה לברוח. "הרי לפחות עיתון אחד הכין כתבה ודיווח שיאיר נרצח, והצנזור מחק את המילה רצח והכניס בעצמו את המלים, שנהרג כאשר ניסה לברוח. בנוסף, הדיווחים הסודיים שנשלחו מהארץ ללונדון סותרים זה את זה, וגם עליהם אין לסמוך".

על פי גולן, ישנם בספר סיפורים שלא פורסמו או שלא זכו להד ציבורי למרות שפורסמו בזיכרונותיהם של אנשי לח"י לשעבר. לאחר רצח יאיר בשנת 1942, הנציב העליון רצה לגרש 80 יהודים כחשודים בתמיכה במחתרת, למרות שהוא בעצמו קבע במפורש, שאין הוכחות נגדם. הוא רצה לגרשם לג'מאייקה או לטרינידד. הממשלה בלונדון לא אפשרה לו לעשות כן. כעבור חודשיים ממלא מקומו ביקש שוב - הפעם לגרש 150 איש לג'מאייקה. גם הפעם הממשלה בלונדון סירבה, מטעמים טכניים.


עוד מסופר, שמנהיג שיעי אחד אף גנב את הגבול והצטרף ללח"י בתל אביב, שם קיבל תעודת זהות מזויפת והתפלל עם חברי לח"י ביום הכיפורים", אומר גולן. בסופו של דבר שטרן שלח את "מזרחי" חזרה ללבנון, שם קשריו היו חשובים יותר למחתרת, כמו גם הברחות הנשק שארגן.

גולן גם מברר את ההבדלים בין גישתו המהפכנית של יאיר לאסכולות האחרות של הציונות. הוא מספר על ההתקפות המפורסמות של לח"י בשנות הארבעים, כולל ההתנקשות בלורד מוין בקהיר ופיצוצם של מוסדות בריטיים רבים. הוא מספר בפירוט על הבריחות ממאסר במחנה המעצר בלטרון, בכלא המרכזי בירושלים ובמקומות אחרים, ועל העבודה הפוליטית של התנועה. בפרק אחד הוא מביא את סיפוריהם האישי של ראשי לח"י ושל 10 חברים נוספים, כדי לנסות להבין, מה גורם לאדם או לאישה צעירה לעזוב את המשפחה ומשרה טובה ולהפוך לאיש מחתרת.

Stern: The Man and His Gang כולל: ביוגרפיה מקיפה של יאיר באנגלית; שורשיו ההיסטוריים של יאיר ושל לח"י – הצגת ההיסטוריה היהודית בדרך שונה מזו הנלמדת בבתי הספר, עם התמקדות בניסיונות להביא את הגאולה ולא ברדיפות; תיאור האידיאולוגיה של לח"י, שנבעה מתוך היסטוריה זו, והייחודיות של גישת לח"י לעומת אסכולות ציוניות אחרות; הסיבות שהביאו את חברי לח"י ללכת בכיוונים שונים עם קום המדינה; ומבט על מקומה של מורשת לח"י בתרבות הישראלית.

בסוף ספרו, מביא גולן רשימה ארוכה, הנפרסת על עמודים רבים, של כל פעולות הלח"י.  גולן מסביר שהוא כתב את הספר כי החומר לא היה זמין לקוראים באנגלית, וגם בעברית רב הבלבול על אודות האירועים מלפני 70 שנים.


Stern: The Man and His Gang מאת זאב גולן, הוצאת יאיר, 299 עמודים, ניתן לרכישה בחנויות הספרים המובחרות, זמין באתרי אינטרנט כדוגמת אמזון וכן, ניתן לרכוש אותו במוזיאון לח"י.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה