יום ראשון, 5 במאי 2019

ספר שירה חדש - שלום עצמי


ספר שירה חדש

שלום עצמי

כתבה וציירה  סיגל גרינשטיין



134 עמודים, 87 ש"ח

         
"שלום עצמי" שכתבה וציירה סיגל גרינשטיין, בהוצאת "seagull" הינו ספר מסע מיוחד במינו, שיר ארוך הכתוב כסיפור, המעביר את הקורא תהליך רב עוצמה של גילוי ושינוי באמצעות מילים שקולות וציורים מעצימים.
המחברת שואפת לפגוש בקורא בסופה של היצירה כשליבו חף ממגננות ופתוח לקבל לתוכו מודעות חדשה ומתוקנת. לכול אורכה של היצירה שוזרת סיגל תובנות מחכימות הנטמעות ברכות אל תוכו של הקורא, וכך, כמעט מבלי שירגיש הקורא עושה דרך עם עצמו ועם המציאות הנשקפת אל מולו. את השירים מלווים ציוריה של סיגל המוסיפים עומק והבנה רחבה למסר שהמחברת שואפת להעביר.
"שלום עצמי" הינו ספר המישיר מבט אל מצבו העגום של הקיום האנושי. קיום רווי סבל המונע על ידי תודעת אגו שגויה והרסנית המרחיקה אותנו ממהות החיים וחוסמת אותנו מלהיות מי שאנו באמת. ספר סוחף ומרגש זה מזמין את כולנו לצאת למסע של התפכחות והארה בשאיפה לתיקון אישי וליצירת מודעות חדשה שתאפשר לכול ילדי הבורא לחיות בשלום עם עצמם ועם הסובב אותם. המחברת מובילה אותנו צעד אחר צעד אל מחוזות של הוויה חדשה ומתוקנת לא לפני שהיא מפגישה אותנו פנים אל מול פנים עם השקר ועם מקור הכאב של העולם בו אנו חיים. בין השאר, מדבר ספר זה על האמת "המכוערת", כפי שהיא באה לידי ביטוי במציאות בה אנו חיים היום, מציאות זו מתוארת בחלקו הראשון של הספר כמציאות חשוכה. המחברת קוראת תיגר על הניסיון לעדן מציאות קשה זו ומציעה בהמשך חלופה בדמות מודעות חדשה מתוכה האדם מצליח להבחין ביפי הבריאה ובמהותם הטובה של כול הנבראים. השקר, מבחינתה של סיגל, הוא שם כולל לשקרים המבטלים את הניצוץ הייחודי הקיים בכל אדם, ומבטא את התרחקותנו מעצמנו, ומשאר בני האדם וממהות החיים – משם הדרך לחיי ריקות וסבל קצרה. בכל עמוד ועמוד בספר, גם כאשר מופיעה מילה אחת, או מספר שורות שאומרות אמת שלמה, ניכר שהמחברת כבר גילתה את האור הנשגב בעצמה, אותו אור יקרות שבו כולנו שואפים לאחוז, וכעת היא מפיצה אותו לאחרים דרך המילים, שבאו אליה מתוך תבונה והקשבה. מוטיבים בולטים ביצירה הינם מוטיב הכמיהה לתקן ולשנות כעת את שניתן, ומוטיב האגו, שזוכה לתאורה אחרת במקבץ חוכמות זה, שניהם מלווים את היצירה לאורכה ברכות, ואינם יוצרים רתיעה, למרות העובדה שאיש אינו אוהב להבחין בכך שעליו לתקן את מידותיו. דווקא כאן בולט טיב הספר, ונברא מן דרך שבה פונה המחברת אל קוראיה, קיומו של האגו, המחשיך את עולמנו, אינו דורש: "יש להיפטר ממנו ויהי מה". נהפוך הוא, וכך לפתע, הקורא מגלה בתוכו נחישות מרתקת בעומדו מול האגו ללא מורא. עוד הכותבת מבקשת להרחיק את המבט הפרטי, המלווה אותנו כיחידים בעולם, על מנת לזהות את קיומה של האחדות. מעבר לרצון זה, כך מסבירה לנו המחברת בפשטות מדויקת, עלינו לרצות ללמוד מן הטעויות, לרוקן רגשות חוסמים, ולבטל את אותה רדיפה אובססיבית אחר החומר. במקום כל אלו, ולאור התחושה שכעת נותר הגוף הסוחב את הנפש נקי מ"לכלוך" – מציעה המחברת למלא אותו בחמלה, בנתינה, בסבלנות, באכפתיות וביכולת להקשיב לאחר שכן אלו אבני הבניין של עולם חדש ומתוקן אליו עלינו לשאוף. לבסוף, מגיעה סיגל אל האהבה, אותה היא מפרקת באופן חכם להפליא לארבע אותיות סגולה: א-אנו, ה-הולכים ב-בדרך, ה- האור. היא מכריזה בפני ההולכים שכדי ללכת יש ראשית לאהוב אותנו. לקבל אותנו, ומתוך כך נוכל לקבל את האחר מבלי לנסות לשנות אותו אלא את עצמנו בלבד. הכתיבה הקלילה, המחורזת, השורות הקצרות וההומור הדק, כל אלו שזורים ובאים בכתיבתה של סיגל ומצליחים להקליל את המסר העמוק כך שיהיה נגיש לכולם כולל לצעירים. הספר מומלץ לכל מי שמתבונן בעולמנו בעיניים כואבות ומפוקחות ומוכן לצאת למסע פנימי של תיקון וריפוי עצמי בידיעה ברורה שהדבר תלוי רק בידינו.
סיגל גרינשטיין, עוסקת כל חייה ביצירה על כל גווניה, בעלת תואר ראשון בספרות ותואר ברפואה נטורופתית. "זאת הכתיבה שבאה אליי ואני רק אספתי אותה" מעידה הכותבת. זהו ספרה השני של סיגל, ספרה הקודם "באו ממני אינם שלי" הוא ספר תובנות שזכה להצלחה ולביקורות נלהבות.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה