יום חמישי, 17 באוגוסט 2017

ספר חדש: "בתוך הבטן של הדג"


ספר חדש: "בתוך הבטן של הדג"


מאת טלי כהן צדק



                                                

האם אפשר להציב מראה אל מול פני החברה הישראלית בשלהי שנות השבעים על כל גווניה — דתיים ירושלמים, מושבניקים חילוניים, מתנחלים, ערבים ויהודים — מבלי להיקלע לקלישאות מרדדוֹת או לזהירות יתר העלולה לעקר את הספרות בעידן פוליטיקת הזהויות?

אולי, אם מתארים את כל זה מנקודת המבט של ילדה בת שמונה.

תמר, הנשלחת לבדה לבית סבהּ וסבתהּ בירושלים לעזור בהכנות לקראת ליל הסדר, היא המנסרה שבה משתברות ומתאחות השתקפויותיה של גלריית דמויות צבעונית ומרתקת.

היא אינה מנסה ללמד אותנו דבר, רק למסור לנו את רשמיה, והמסירה הפשוטה הזו (והמצחיקה לעתים עד דמעות), דווקא היא – פורשת בפנינו, הקוראים , תמונה מורכבת ומרובת שכבות של רגעי  חסד וחשבונות משפחתיים, שמחות ונקמות קטנות, זרות גדולה וקרבה עמוקה, הרוחשת בערבוביה בלתי אפשרית – כזו העשויה להתקיים אך ורק  בתרכובת הכימית  החד-פעמית המתקראת "משפחה".   

תמר נשלחת לבית סבה וסבתה בירושלים כדי לעזור בהכנות לקראת ליל הסדר. הבית בוהק מנקיון,  סירים מהבילים על הכיריים, ושולחן החג ערוך ומוכן לקבל את בני המשפחה המגיעים ממרחק.

תמר צופה במתרחש. מגובה מבטה, בשפה פשוטה וכנה,  היא מתארת את השתלשלות אותו שבוע ואת מהלכו של אותו ערב חגיגי, ההולך ומסתבך לאטו.  היא חוצה שוב ושוב במחשבתה את המרחק התהומי בין המושב הצפוני  לבית הסבים הירושלמי, מציבה זה על גבי זה, כבמעין משחק שקופיות,  את שני הנופים שבהם נטועים חייה, ובתוך כך חושפת סודות משפחתיים מבלי להבין את כובד  משקלם.

"בתוך הבטן של הדג" הוא ספר על שושלת נשים, על נקודות מבט, ועל אבנים מכבידות בבטן; אבנים העשויות להפוך לפנינים — בתנאי שהן מגיעות לידיים הנכונות.

טלי כהן צדק, ילידת 1970, נולדה וחיה במושב יודפת, זהו ספרה הראשון.

"מלח מים" היא סדרה חדשה לפרוזה עברית מקורית מבית פרדס הוצאה לאור. בסדרה זו אנו מבקשים לתת במה לספרות רעננה וחדשנית מאת כותבים המבקשים לספר סיפור, ולעשות זאת בקולם שלהם.
איננו מבקשים לביית את הפרא העומד בשערי השפה, אלא לשמוע את קולן והדן של המלים הצומחות מן המקום, מבלי לגזום, מבלי לשתול את הסיפור באדמה אחרת, בשפה אחרת, בפיו של גיבור אחר.

את כותבי הסדרה מלווים טובי העורכים: סמי ברדוגו, עינת יקיר, עמיחי שלו, עמרי הרצוג, יותם שווימר, יהונתן דיין ועוד.

ספרים נוספים שראו אור בסדרה:
שימורי אהבה מאת ענבר אשכנזי, בעריכת יותם שווימר.
אישוליים מאת אלי שמואלי, בעריכת סמי ברדוגו.
זיכרון כמעט מלא מאת גבי אשר, בעריכת עמרי הרצוג.
בכוונה תחילה מאת שלמה אריאל, בעריכת אהוד אמיר.
חבלי לידה של הירח מאת כנרת רובינשטיין, בעריכת עמיחי שלו.
עד שתתחילי לדבר מאת גילה תנאי, בעריכת אהוד אמיר.
מר עכבר מאת גדעון הרן, בעריכת עינת יקיר.
לראות לויתן מאת רון דהן, בעריכת יהונתן דיין.
החקלאי מאת רגב הרוש, בעריכת אברי הרלינג.
השבח לשכול מאת ליאור קסיס, בעריכת תמי לבנת מלכה.
להחיות דברים דוממים מאת חגית גרוסמן, בעריכת יהונתן דיין.



                                                




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה