יום רביעי, 5 בנובמבר 2014

לַיִל

לַיִל


מאת
עליזה גלקין-סמית

בהוצאת קונטנטו דה סמריק

***
436 עמ' מחיר 98 ש"ח

לַיִל נולדה בכפר נידח בלילה אפל שכמו ניבא את נסיבות חייה. מהבדידות הצורבת, מהפחדים המייסרים ומהסודות שמילאו את ילדותה, היא מצאה מפלט בדמויות ובמראות שנוצרו בדמיונה העשיר. זהו מסעה הפתלתל של דמות אמיצה ורגישה בדרכה לגילוי מודעות עצמית ועוצמה פנימית, תוך כדי הבנה והשלמה עם האירועים הקשים שחוותה.

"ספר מלא רגש ומושך לקריאה. מדובר ברומן המצליח לבנות דיוקן כן וצלול של הדמות הראשית. הכמיהה למקום אחר היא עוצמתו המוחשית של הסיפור. הרומן אקטואלי בהקשר הישראלי של ימינו, והוא מציג בפני הקורא כתיבה נוסטלגית שאינה מתקתקה, אינה בורחת להתרפקות מגלגלת - עיניים אלא מביטה בכנות ובביקורתיות בכל מה ש"בא ממקום אחר", ובכך ערכו של הספר החצוב מחומרי אמת." 

(יורם מלצר)


החרדה מפני הסודות באה לידי ביטוי במגוון הדמויות שמאכלסות בצפיפות את  דמיונה של הגיבורה וגם את דפי הספר. ב- 436 עמודיו, נמצאת תחושה של מסע בתוך נפשה של ליל. באמצעות הדמויות שהקורא פוגש, מעברה של הדמות הראשית, נפרשת לפניניו תמונה ביקורתית של החברה, מה שיכול "להתלבש" על כל חברה וגם על הישראלית המבולבלת והתוהה.

הקורא בקוראו את הרומן המחולק לפרקים, ונמשך אחר העלילה המרתקת, בשפה שכולה תענוג, עשירה ועם זאת מינימליסטית וחסכונית. הקורא יכול למצוא את עצמו כי הוא הגיבור בחיפוש אחר פשר חייו, ואל ענייניו הפנימיים הלא-פתורים. הקריאה בספר הייתה חוויה מרתקת, וכשמסיימים לקרוא, נשארת התחושה שנפרדנו מחברה, והחוויה ממשיכה להדהד.


עליזה גלקין-סמית, אמנית ומטפלת באמנות, פרסמה עד היום ארבעה ספרי פוזה: עונות (2002), יער הפלאות (2005), מועדון יום השישי (2007), עורכת ספרותית (2007). ספרה לַיִל זכה בציון לשבח של איגוד הסופרים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה