יום שישי, 11 באפריל 2014

השמיים של ליאולה

ספר חדש: " השמיים של ליאולה "
 מאת ד"ר יפעת נבו
למי שהחשיבה היא לו עונג ומרפא



"השמיים של ליאולה" מאת ד"ר יפעת נבו, בהוצאת הספרים "אוריון", הוא סיפור קסום ומעורר השראה על יצורונת בשם ליאולה שבוראת לעצמה עולם בו המסקרן, היפה, ההוגן והראוי תופסים את מקומם הנכון. זהו לא רק סיפור של מסע התבגרות, אלא גם מסה הגותית על 'הראוי והנכון' בעולם. על רקע זה ליאולה מנהלת דין ודברים נוקב עם אלוהים, ממנו היא דורשת לא רק הסברים באשר להתנהגות של ברואיו, אלא גם תובעת ממנו לעמוד באחריות של 'היות אלוהים'; והוא עונה, ומסביר, וחושף את סיבותיו.

ליאולה הילדה מגלמת את הקסם של התום האנושי; ליאולה המתבגרת מגלמת את העוצמה שביכולת להסתכל למציאות בעיניים מבלי להתבלבל; ליאולה, כדמות, מגלמת את תפיסת "האדם המורד" של אלבר קאמי, מהיותה מסוגלת לתחום גבולות של 'עד כאן' מבחינתה, כפרט אנושי, מבלי להטיל את עמדתה על זולתה. כילדה, הנמצאת במסע התבגרות, היא בוראת לעצמה, בדמיון ובמציאות, את הדמויות שהיא נזקקת לתמיכתן, אם זה 'אלוהים' שעומד לרשותה כשהיא נזקקת לו, ואם זו 'אימא' שעונה על צרכיה.  ליאולה מוכיחה שוב ושוב את יכולותיה להפוך אויב לאוהב ולהביא את ה'קשוחים' להוציא מעצמם את הטוב האנושי, וליהנות מכך. עם זאת היא יודעת גם לנתק מגע מאלה שהיא לא מוצאת בהם את הסיכוי להמרה, כדי שהיא תוכל להמשיך הלאה.

"ואז התרחקה מעט, התיישבה מולו ישיבה מזרחית, חייכה חיוך ידידותי, ובטון הכי רך סיפרה לו שבדיוק היום למדו בכיתה על העבד הנרצע: "מסוכן לאהוב כל אחד, אתה יודע. 'אהבתי את אדוני' זה אסור ליהודים, שאז אלוהים מצווה לרצוע. ואתה שמת את היצר שלך לאדון לך, בחרת להיות עבד ליצרך, אז אתה מבין שהייתי חייבת לחרוט בך סימני עבד נרצע לדיראון עולם. אלוהים, החבר שלי, ציווה עליי לרצוע לך את שתי הלחיים כדי שבחיים לא תאיים יותר על ילדות בכל גיל. אתה מבין שזו מצווה, נכון?" (מתוך "השמיים של ליאולה")

ד"ר יפעת נבו (73), תושבת צור יצחק, היא חוקרת בתחום התיאטרון והתרבות. בעלת תואר ראשון בפילוסופיה ותואר שלישי (PhD) בתיאטרון מטעם אוניברסיטת תל אביב. במקצועה היא עיתונאית שזוקפת לזכותה כמה מאבקים מתוך עמדה של אוטונומיה אישית בפעולה, וביניהם הישגה האישי במאבקה נגד לשכת עורכי הדין, שבסופו ניתנה הכרת בית המשפט העליון בחיסיון העיתונאי. היא קיבלה את תואר הדוקטור ביוני 2005 בציון 100, כשנושא המחקר היה 'דמות האישה כאישיות אוטונומית בחמישים שנות דרמה ישראלית'.‏ עבודת הדוקטורט הוסבה לספר, שיצא לאור בכותרת "בטנגו עם אלוהים – דמות האישה כאישיות אוטונומית אי-אז ועכשיו". "השמיים של ליאולה" הוא ספרה השלישי.

ד"ר יפעת נבו מספרת, כי הטריגר לכתיבת השמיים של ליאולה, כפי שהוא נכתב, "היה הצורך לתת תשובות לכמה שאלות שהטרידו אותי, בעיקר משום שניסיון החיים שלי כילדה לימד אותי שילדה דווקא – ודגש על הדווקא – מסוגלת לתת תשובות ופתרונות יפים, אנושיים ומלאי חיוניות כשהיא מתעופפת לה בעולם מחוץ לכלוב של "מקומה של האישה". כאשר הבנתי, בהבזק של השראה, שבגיל 72 אני יכולה להתייחס לחיים לפחות משתי פרספקטיבות של זמן: זה של כל החיים מתחילה ועד הסוף, הלוא הוא תקציב החיים במלואו, מה שאני מכנה 'הזמן התקציבי'; וזה של 'הזמן הכרונולוגי', הזמן הרץ ממועד א' למועד ב'. בדיוק כמו שיש תקציב מלא לפרויקט, ויש גם תזרים מזומנים שנכנס ויוצא. כשזה התבהר לי, 'ירד האסימון' של מה ושל איך אני הולכת לכתוב: ליאולה המטיילת בזמן מאז נברא הזמן עבור האישה בסיפור הבריאה ועד לכל רגע בו היא נמצאת בחייה. וליאולה נהנית להתעופף, הלוך וחזור, בזמן ובמרחב שהזמן הזה מעניק לה וכך היא רואה בעולם את ביתה".

ד"ר יפעת נבו מספרת, כי היא מסיימת עריכה לספר שייקרא קלידוסקופ תיאטרוני. זהו מקבץ של חמישה מאמרי מחקר בתחום התיאטרון, והחשוב שבהם מציג את התזה שלה באשר למוצא התיאטרון. ספר נוסף, אשר את כתיבתו החלה לפני למעלה מעשרים שנה וטרם הגיע לפרקו, נושא את השם הימור גנטי. היא מתכוונת לסיים את חלקו הראשון במהלך השנה הקרובה.


השמיים של ליאולה מאת ד"ר יפעת נבו, הוצאת הספרים אוריון, 140 עמודים, מחיר לצרכן 54 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה www.orion-books.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה