יום חמישי, 19 בינואר 2012

קוורטט האחים



קוורטט האחים

ארבע נובלות



מאת: דב בהט

עורכת: אסתי קון
הוצאת "ספרי מקור"
* * * * * *

351 עמודים, 98 ₪



יחסים בין אחים ידועים כמורכבים ומרתקים. אהבה, קרבה, קנאה, ותחרותיות משמשים בהם בערבוביה. קנאת אחים יכולה להיות בוערת ומכלה, כמו שמגלה לנו הרצח הראשון בהיסטוריה (קין והבל). כמעט אין אדם בעולם שלא נקלע לתוך סערת יחסים בין אחים. הספר שלפנינו מביא בחינה ספרותית מעניינת של נושא זה.
דרך מיתוס "האחים" בוחן הספר את המציאות הישראלית בביקורתיות בלתי מתפשרת, בהומור ובאהבה, ומגלה פנים רבות לדיוקן הציבוריות הישראלית.

"קוורטט האחים" הוא סאטירה אירונית חריפה על מעשינו ומחדלינו. הוא מתאר ליקויים המעידים על משבר עמוק באמונת האדם המודרני המלא בפחדים, שפעילותם של מנהיגיו חשודה ואינה מובנת לו.
ארבע הנובלות חורגות לא אחת מעיסוק באחים וגולשות לעולמות אחרים. האחים, מרצון או שלא מרצון, מושפעים וגם משפיעים על האירועים.

הספר מכיל רמיזות לחייו האישיים של המחבר והוא מלווה בגילויים מדעיים וטכנולוגיים.

על הנובלות:

"הנייתנים" מעלה את סיפורם של אחות בכורה ואחיה, שמזלם הביש הביאם לעולם מורכב, המשופע בבעיות אישיות שקשה להם להתגבר עליהן. גיא הוא הומוסקסואל וחיי האישות של גאולה כושלים. שוררים ביניהם רעות, אהבה וקירבה הנובעים משותפות גורל.

"נולדו בבית טוב" הוא סיפורם של שני אחים שכל אחד מהם הולך בדרכו. הבכור מהנדס אלקטרוניקה בורגני, גרוש. הצעיר אנרכיסט המקדיש עצמו לתיקון החברה הנשלטת בידי טייקון אלים ועורכי דינו ובועטים בכלליה. שניהם מתעניינים באשה מדהימה אחת.
הנובלה קשורה בסיפור אישי של המחבר על נסיעה מופלאה לאירופה, לפני הרבה שנים, אשר היתה קשורה במחקר גיאולוגי והסתיימה באטליה של מארק שאגאל, בכנסיה של ריימס וברקוויום של ברהמס.

"שני אחים" בוחן את יצר התחרותיות בין אחים והופך את ההתמודדות ביניהם לחסרת מעצורים. שניהם אנשים מוכשרים בעלי קריירה צבאית מבטיחה שהופכים לאחראים על בטחון המדינה: האחד לשר הבטחון, השני לרמטכ"ל.

"סופר עם תואר" מביא את סיפורם המנוגד של שני אחים. האחד סופר מכובד, פרופסור באוניברסיטה, נערץ על ידי נשים, ואילו אחיו התאום הוא פיסיקאי מוכשר אבל מדשדש ממעידה לכשלון. בין האחים שוררת קנאה לצד כבוד ועזרה הדדיים. הנובלה מעלה את השאלה מהו סוד הצלחתו של סופר.

דב בהט הערות ביוגרפיות

דב בהט יליד חיפה 1935, בן להורים חלוצים שעלו  לישראל מרוסיה הלבנה בשלהי העליה השלישית. הוא סיים את בית הספר "חוגים", התגייס לנח"ל במסגרת גרעין הצופים י"א, היה חבר בקבוץ ראש הנקרה, שם התמחה בגידול בננות, עד שהחל את לימודי הגיאולוגיה והמינרלוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. המחקר לתואר השני נערך על הגרניטים באילת, ולתואר השלישי על וולקניזם קדום בדרום אוסטרליה.
מתוך רצון למצוי מקסימלי של הענין במדע, חרג בהט פעמים אחדות מהמסלול המקצועי הישר. זה איפשר לו בין היתר לנצל את הידע שרכש במינרולוגיה ולהשתלם בטכנולוגית הזכוכית הקרמית בחברת "קורנינג", שבמדינת ניו יורק.
עם שובו לישראל הוא המשיך בעבודותיו בתחומי הזכוכית והקרמיקה, כולל פיתוח חומרים למערכת הביטחונית. כאשר פגע האמברגו האמריקאי ביכולת ההתגוננות של צה“ל, הציע דב בהט פורמולציה כימית של זכוכית חדשה ושיטה טכנולוגית כיצד לצקת אותה. הרשות לפיתוח אמצעי לחימה - רפא"ל קבלה את ההצעה ומימנה את הפיתוח שהביא ליצור ישראלי של הכפה מ"דור חדש", המורכבת בראש הטיל אויר-אויר, בחפשו את מפלט מטוס האויב. לתחמושת זו היה שימוש צה"לי בשנות השבעים.
ב-1973 הצטרף דב בהט למחלקה לגיאולוגיה ומינרלוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בראשית צעדיה. לאורך השנים שימש בהט בתפקידי דיקן הפקולטה למדעי הטבע ורקטור האוניברסיטה.
במקביל לעיסוקיו האקדמיים היה מעורב בסיוע מדעי וטכנולוגי לתעשיות מקומיות.

היום, פרופסור אמריטוס דב בהט ממשיך במחקריו וגם מלמד בהתנדבות. לזכותו, יותר ממאה מאמרים, ספרים ופטנטים מדעיים בתחומים המקשרים בין טכנולוגית החומרים, זכוכית וקרמיקה לבין הגיאולוגיה הסטרוקטורלית והטקטוניקה, ומוניטין בינלאומי כמפתח השיטה
 ( Tectonofractography) הקושרת בין אפיונו של מחשוף סלע קטן (בגודל סנטימטרים) לאנליזת תהליכים טקטוניים בהיקפים גדולים (עשרות קילומטרים)

החל מ-2004, עם צאתו לגמלאות, מקדיש בהט את עיקר זמנו לכתיבה ספרותית.

התרשמותי: ספר מעניין. היה לי קשה לברוח מההשוואה בין שני האחים שלי, ומהבחינה של נקודת המבט שלהם, וההשוואה שלהם בעיניהם, בעיניי ובעיני הורי. סיפורי האחים מהתורה הבל וקין ועל הקנאה שגרמה לאח להרים יד על אחיו, וסיפור יוסף ואחיו, ולא מן הנמנע שנמצא בספר זה בחינה מעניינת של מערכת יחסים בין אחים, הבחינה בספר זה היא בחינה ספרותית אך מרתקת, המערבת אהבה, קנאה, תחרותיות ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה